nem a pék jóindulatától

"Az embernek ... állandóan szüksége van felebarátai segítségére, de ezt hiába várja pusztán a jóindulatuktól. [...] Ebédünket nem a mészáros, a sörfőző vagy a pék jóakaratától várjuk, hanem attól, hogy ezek saját érdekeiket tartják szem előtt." Adam Smith

Friss topikok

  • toyoda: @mediocris: Mi a pénz? Az, amit az emberek a cserében elfogadnak, ami megméri az értéket és lehet... (2015.11.28. 07:32) Csináljunk egyszintű bankrendszert!
  • ricardo: @ricardo: Látom, megjelent. (2015.01.06. 21:02) Blanchard öt percben
  • toyoda: Mi a pénzügyi szféra dolga?: A pénzkínálat biztosítása. Az lehet h. a "Nem monetáris" pénzintézet... (2014.12.01. 10:30) Kamat
  • Ma chi è questo Joker?: Mikor lesz folytatás? (2014.01.09. 21:49) Raj Chetty kapta a John Bates Clark medalt
  • _Epikurosz_: No, most belinkellek egymásnak titeket: oriblog.blog.hu/2011/02/12/nudge_paternalista_kozgazdaszo... (2013.10.15. 19:55) A nudge kárai

Címkék

30 as évek válsága (13) 4 1 (2) acemoglu (9) adam smith (6) adórendszer (29) adósság (11) adótudatosság (2) aea meetings (1) aghion (1) alan greenspan (3) alvin roth (1) argentína (1) árindex (2) árszabályozás (2) árverés (1) autóvásárlás (3) bankállamosítás (3) bastiat (3) becker (3) behaviorizmus (32) big government (2) bizalom (1) biztonság (1) buborék (5) bűnözés gazdaságtana (3) clark (4) credit crunch (1) daniel kahneman (1) defláció (3) depresszió (3) devizahitelek (2) devizapiac (1) diszkrimináció (3) döntéselmélet (2) drogpolitika (4) egészséggazdaságtan (4) elmélettörténet (1) energia (2) erkölcsi kockázat (8) értékek (3) értékpapírosítás (2) euró (12) európa (2) externáliák (1) fejlődésgazdaságtan (22) fejlődésgazdasgtan (2) félelem (1) felsőoktatás (9) fiskális politika (46) foci (5) fogyasztóvédelem (2) forint (2) francia (1) friedman (4) gary becker (6) gazdasági növekedés (11) gazdaságpolitika (47) gazdaságtörténet (7) gdp (2) globális aránytalanság (20) globalizáció (6) görög válság (12) hayek (4) humor (2) imf (11) imf hitel (2) incidencia (1) index (1) inferior (10) infláció (15) ingatlanpiac (1) interjú (14) io (1) irving fisher (1) it (1) izrael (1) japán (6) járadékvadászat (1) játékelmélet (4) jog és közgazdaságtan (5) john list (1) kamat (6) kapitalizmus (10) karácsony (1) kerékpár (1) kertesi gabor (1) keynes (12) keynesizmus (19) kezdi gabor (1) kína (19) kísérlet (2) klímaváltozás (7) költségvetés (6) konferencia (1) könyvismertetés (4) környezetgazdaságtan (4) korrupció (1) közjószág (2) közösségi gazdaságtan (3) krugman (23) külföldi segélyek (5) külföldi tőke (4) kvíz (1) lettország (1) likviditási csapda (3) luxus (4) maffia és allami transzferek területi eloszlása (1) magyar (23) makroökonómia (55) mancur olson (1) mankiw (1) maurice allais (1) megtakarítás (5) microfinance (1) migráció (2) mikroökonómia (20) mikroszimuláció (1) minimálbér (1) mnb (2) monetáris politika (22) multik (2) munkahelymegőrzés (5) munkapiac (22) murphy (4) nber (1) német (4) nobel díj (17) normál (1) nudge (6) nyugdíjrendszer (2) oecd (1) ökonometria (27) oktatási (44) olajárak (3) olasz (1) olivier blanchard (1) olson (1) paternalizmus (1) patrióta gazdaságpolitika (4) paul romer (1) paul samuelson (1) pénzillúzió (3) pénzügyi (6) pénzügyi rendszer (9) pénzügyi szabályozás (14) pénzügyi válság (16) piacgazdaság (1) pigou (1) politikai gazdaságtan (16) politikai intézményrendszer (13) portfolioblogger (126) profit (1) protekcionizmus (10) reform (2) rendszer (1) rendszerkockázat (1) richard thaler (1) rosling (1) shapley (1) shiller (1) Sims (1) stabilizáció (1) steven levitt (2) stigler (1) stizlitz (1) szabad piac (7) szabályozás (9) szociális támogatás (3) támogatás (4) tanulság (3) ted (3) tőkeáramlás (2) transzformációs válság (1) újraelosztás (1) usa (28) üzleti ciklus (8) válság (41) válságelemzés (20) válságkezelés (19) válság okai (9) valutaárfolyam (14) verseny (8) vita (27) yale (2) Címkefelhő

Adjunk-e állami támogatást autóvásárlásra – vagy bármi másra?

2009.03.23. 06:45 petepeter

Zuhannak az autóeladások, nagy a nyomás a kereskedőkön. Hónapok óta ott is van már javaslatuk (kérelmük?) a kormány asztalán az új autók vásárlásának támogatásáról. Válasz még nincs ugyan, de esélyeik nem rosszak, érveik ugyanis meglehetősen erősnek látszanak.

Először is van ugye a „már mindenhol….”, és ebben most már nemcsak a gazdag országok vannak benne, de Szlovákia is. A költségvetési döntnökök számára talán még ütősebb lehet a fiskális érv. Ha így mennek tovább a dolgok, akkor az ÁFÁból, regisztrációs adóból, egyéb sarcokból a tervezettnek legfeljebb a fele fog befolyni.  A javaslattevők számítása szerint egy darabonként 5-600 ezer forintra rúgó támogatás tízezernél is több új kuncsaftot vonzana, ha a bónusz költségeit megosztanák az állam meg a kereskedők, az állam része akár kétszeresen is visszatérülhetne a fent említett adókból. És vannak még a megmentett munkahelyek. Itt is sokezerről beszélnek. Szóval: csupa haszon, csupa többlet, semmi áldozat, a hülyének is megéri. Mindez együtt úgy hangzik, mint: ingyenebéd. A probléma az, hogy még a világválságban is vannak közgazdászok, akik szerint ilyenek nincsenek.

Ne vessünk követ a tényleg nagy bajban lévő autókereskedőkre azért, mert a várt közvetlen hatások előtérbe tolásával igyekeznek segíttetni magukon. Bocsássuk meg nekik azt is, ha nem olvassák az eltecon blog bejegyzéseit, főleg akkor, ha azok érvelésüket gyengítenék. Ám azoknak, akik majdan döntenek arról, lesz-e Magyarországon is költségvetésből finanszírozott támogatási program új autók értékesítésére, hívjuk fel figyelmét egy korábbi, igencsak rövidke posztunkban elmondottakra.

Fogadjuk el mindazt, amit az autókereskedők képviselői mondanak, ennek igazságtartalmát úgysincs módunkban ellenőrizni. Arra koncentráljunk, amit nem mondanak, pontosabban, amit nem vesznek figyelembe. Némi, mondjuk 10-20 százalékos támogatással eléggé vonzóvá lehet tenni  a potenciális vásárlók számára az autóvételt ahhoz, hogy a válság által megtépázott vagyonmérlegükbe  beléptessék az új eszközt. Ez azonban nem a vége a történetnek. Az igazi kérdés az, honnan jön a lé nagyobbik, 80-90 százaléknyi része.

Ha mondjuk az érintett saját, meglévő megtakarításait áldozná a célra, akkor kérdezzünk tovább. Mire költötte volna ugyanezt, ha a program vonzerejének nem engedhetett volna, mert nem lett volna autóvásárlásokat támogató program? Ezt pontosan nem tudhatjuk, de akármire költötte volna, azokat a jószágokat és szolgáltatásokat is termelik valakik, azok importtartalmától függően akár többen is magyarok, mint a közismerten erősen importhányados autó ágazatban. Ezen jószágok értékesítését is terhelik adók, ha regisztrációs adó nincs is, de lehetnek mások, s az előállításukkor kifizetett bérek után fizetnek jövedelemadókat és közterheket. Mindezek pedig nem folynak be, munkahelyek nem mentetnek meg akkor, ha a vásárlók inkább az autóvásárlás csábításának engednek. Aki most azzal jön, hogy ki vesz Magyarországon megtakarításból autót, azt errefelé hitelbe szokás, az még nem értette meg az érvelés lényegét. Őket kérem, folytassák, a többiek a következő bekezdést átugorhatják.

Ha a vásárló a 80-90 százalékra hitelt vesz igénybe, azt a hitelt a bank valaki más megtakarításaiból nyújtja neki. Ha nem az autóvásárló vette igénybe, akkor valaki más beruházási vagy fogyasztási eszközvásárlását finanszírozó hitel vált volna belőle, ugyanúgy foglalkoztatási és adóbevételi következményekkel, mint amit az előbb részleteztünk. Az egyetlen kivétel ez alól az az eset, ha a hitel végső forrása külföldi megtakarító. Ennek a csatornának a végiggondolása túl hosszú volna egy ilyen cikk számára. Hála istennek – úgy értem az érvelés szempontjából  - ezzel most speciel nem igazán kell törődnünk, az egyebek közt az autókereskedőket is csőddel fenyegető válság egyebek között éppen azért van, mert a külföldiek mostanság sem autóvásárlásra, sem másra nem óhajtanak hitelt nyújtani nekünk.

Ne nézzenek szúrósan az autókereskedőkre. Ez a csőlátás, az áttételes hatások ignorálása gyakorlatilag minden olyan ágazati válságkezelő  javaslatra jellemző, amelyek sorban állnak a kormány asztalán, hogy saját szempontjait is érvényesítve szemezgessen belőlük. Mindenkinek a saját foga fáj, akit megmentenek, annak a problémája tényleg enyhül, világos, hogy őket ez érdekli a legjobban. De mi, akik az áttételes hatásokat is elszenvedjük, jobban tesszük, ha mindent figyelembe véve igyekszünk mérlegelni. A fenti érvelés alapján erről pedig azt kell mondanunk, hogy nem tudjuk. A teljes – közvetlen és közvetett együttesen - nettó foglakoztatási, adóbevételi stb. hatások lehetnek pozitívak, de lehetnek negatívak is, s ha pozitívak is, csak sokkal, sokkal kisebbek lehetnek annál, mint amit a megsegítésre várók elénk tárnak.

A közvetett hatások létének felismerése persze nem kézenfekvő, és nem is egyszerű. De erre vannak a közgazdászok, ez a szakma ugyanis egyebek között erről szól. Ha a fenti stílusú érveléssel mégsem találkoznak manapság a médiában, az nem azért van, mert itthon nincsenek közgazdászok. Az viszont igaz, hogy manapság nem az ő érveik uralják a médiát.

Akit e cikk kommentálásra ösztönöz, az előtte ugorjon át egy kicsit az Ingyenebéd blogra. Lehet, hogy ott már elmondták azt, ami először eszébe jutott.


15 komment

Címkék: válság támogatás autóvásárlás

A bejegyzés trackback címe:

http://eltecon.blog.hu/api/trackback/id/tr811019060

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

InTheLongRunWeAreAllDead 2009.03.23. 09:38:57

www.vezess.hu/hirek/lenyomta_suzukit_opel/17775/

érdekes, hogy pont az egyik legalacsonyabb árkategóriájú márka (Suzuki) eladása esett a legnagyobbat, 70%-ot (v.ö. az összeladás 46%-os visszaesésével).

ricardo 2009.03.23. 09:48:53


Nota bene, Hazlitt már csak amolyan Bastiat epigon.
Az igazi klasszikus ez:

mises.org/resources/2735

Rorgosh 2009.03.23. 14:19:33

@InTheLongRunWeAreAllDead:

Semmi meglepő nincs ebben. A válság hatására a legkissebb pénzű emberek fogják vissza leginkább a fogyasztást, hogy legalább a lakáshitel ne dőljön be.

Akinek nagyobb a jövedelme - és ha az mos nem szűnt meg - az kevésbé fogja vissza a kiadásait, sőt, ő rá is ugrik az akciós ajánlatokra.

InTheLongRunWeAreAllDead 2009.03.23. 15:35:03

Igen. De azért figyelemreméltó, hogy pont egy, a kategóriájában olcsó termék a válság legnagyobb vesztese...

Penzgyik · http://penzgyik.blog.hu 2009.03.23. 18:11:01

Oh, ilyen eszmafuttatast tenyleg szinte bermire le lehet vezetni. Pl.: Ha nem vesz senki semmit, hanem bankba rakja a penzet, akkor sok keszpenze lesz a banknak. Ekkor elmeletileg le kell csokkennie a bankok altal nyujtott kamatnak az uj betetesek reszere, ugyanakkor olcsobban tudnak hiteleket kihelyezni. A betetes ezutan elgondolkodik, hogy megeri-e betetbe tenni, vagy inkabb fogyasszon, a hitelt felvevok pedig nagyobb szamban veszik fel ugyancsak fogyasztasra vagy beruhazasra az olcsobb hitelt. Ugyhogy en azt mondom, tamogassa az allam a bankbetetbe fektetoket, pl. kamatado mentesseggel :)

ricardo 2009.03.23. 18:33:30


(Most látom, Pete úr ezzel a Bastiatval megelőzőtt. :))

perro morado 2009.03.24. 15:23:10

Az uj autok vasarlasanak tamogatasa mellett van ertelmes kozgazdasagi erv is, megpedig a kovetkezo.

Tegyuk fel, hogy tamogatas csak annak jar, aki az uj auto vasarlasakor a regi, x evnel idosebb kocsijat becsereli. Ha a meglevo gepkocsiallomany tul oreg es ezert tul sok negativ externaliat produkal (legszennyezes, nem biztonsagos vagy epp lerobbant kocsik az utakon), akkor a tarsadalmilag hatekony lehet az uj autok vasarlasanak tamogatasa, felteve ha azok a jelenleginel jobb technologiat kepviselnek es igy varhatoan csokkennek majd a negativ extern hatasok. (Kiveve mondjuk ha az emberek ugy dontenek, hogy egy uj autoval lenyegesen tobbet vezetnek, mint egy tragaccsal.)

Bar ha jol tudom, a jelenlegi kontextusban a problemanak ez az oldala fel sem merult.

petepeter 2009.03.24. 15:39:28

@perro morado: Maradéktalanul egyetértek. Ha ezt hozták volna fel alapvető érvként, eszembe se jutott volna tollat ragadni.

antaldaniel 2009.03.24. 19:38:20

Azért jellemző a magyar virtusra, hogy a válságban a legnagyobbat a Suzuki bukott (ami ráadásul magyar termék, nem rontja tovább a fizetési mérleg hiányát) és a válság egyetlen nyertes az Alfa Romeo. Innen nézve egy kicsit perverz dolog volna az állami támogatás. (Egyébként a dolog eredetileg regisztrációs adókedvezményenk indult, de az importőrök felhördültek, hogy mi lesz, ha az emberek Ausztriából négy éves használt kocsikat fognak behozni, és ők nem fognak rajta keresni).

Rorgosh 2009.03.25. 18:18:22

@antaldaniel:

A regisztrációs adó eltörlésének ötletével amúgy teljesen egyetértek, hiszen az gyakorlatilag egy elbújtatott vám, ráadásul egy olyan termék esetében, ahol nincs olyan hazai, amit védeni kellene.

Más kérdés persze, hogy ez mekkora bevételkiesést okozna az államnak a jelenlegi nehéz időkben. Gondolom ezért is nem ütik most külföldről a kormány fejét ilyen ügyben.

codorra 2009.05.07. 07:46:56

Sziasztok!

@petepeter:

Ez engem nagyon elszomorítana.
Attól még, hogy az egyik termék kevesebb negatív externáliát termel, mint egy másik nem látom okát annak, hogy támogassuk.

Ha lehetőség van egy "first-best" megoldáshoz (vagy legalábbis hajaz rá), akkor szerintem azt kellene alkalmazni, nem pedig valami "second-best" megoldásra hajazó dolgot.

Persze értem én a cikket, de szerintem mindig van és lesz mit kritizálni a (gazdaság)politikával kapcsolatban.
A balfacánság mértéke persze más kérdés.
Lásd még:
www.fogyasztovedelem.hu/Varia_x/images/villamosenergia.doc

Védendő fogyasztó.
Erre még egy szociológus haverom is lefejelte az asztalt :).

Ennyi.

SMíra 2009.12.06. 14:48:22

Érdemes kihasználni hogy kínálati túlsúly van a piacon.Ha új autót akartok venni, ne kapkodjátok el! Én itt www.autoalkusz.hu nagyon jó árakat kaptam Suzukira és Renaultra is!