nem a pék jóindulatától

"Az embernek ... állandóan szüksége van felebarátai segítségére, de ezt hiába várja pusztán a jóindulatuktól. [...] Ebédünket nem a mészáros, a sörfőző vagy a pék jóakaratától várjuk, hanem attól, hogy ezek saját érdekeiket tartják szem előtt." Adam Smith

Friss topikok

Címkék

30 as évek válsága (13) 4 1 (2) acemoglu (9) adam smith (6) adórendszer (29) adósság (11) adótudatosság (2) aea meetings (1) aghion (1) alan greenspan (3) alvin roth (1) argentína (1) árindex (2) árszabályozás (2) árverés (1) autóvásárlás (3) bankállamosítás (3) bastiat (3) becker (3) behaviorizmus (32) big government (2) bizalom (1) biztonság (1) buborék (5) bűnözés gazdaságtana (3) clark (4) credit crunch (1) daniel kahneman (1) defláció (3) depresszió (3) devizahitelek (2) devizapiac (1) diszkrimináció (3) döntéselmélet (2) drogpolitika (4) egészséggazdaságtan (4) elmélettörténet (1) energia (2) erkölcsi kockázat (8) értékek (3) értékpapírosítás (2) euró (12) európa (2) externáliák (1) fejlődésgazdaságtan (22) fejlődésgazdasgtan (2) félelem (1) felsőoktatás (9) fiskális politika (46) foci (5) fogyasztóvédelem (2) forint (2) francia (1) friedman (4) gary becker (6) gazdasági növekedés (11) gazdaságpolitika (47) gazdaságtörténet (7) gdp (2) globális aránytalanság (20) globalizáció (6) görög válság (12) hayek (4) humor (2) imf (11) imf hitel (2) incidencia (1) index (1) inferior (10) infláció (15) ingatlanpiac (1) interjú (14) io (1) irving fisher (1) it (1) izrael (1) japán (6) járadékvadászat (1) játékelmélet (4) jog és közgazdaságtan (5) john list (1) kamat (6) kapitalizmus (10) karácsony (1) kerékpár (1) kertesi gabor (1) keynes (12) keynesizmus (19) kezdi gabor (1) kína (19) kísérlet (2) klímaváltozás (7) költségvetés (6) konferencia (1) könyvismertetés (4) környezetgazdaságtan (4) korrupció (1) közjószág (2) közösségi gazdaságtan (3) krugman (23) külföldi segélyek (5) külföldi tőke (4) kvíz (1) lettország (1) likviditási csapda (3) luxus (4) maffia és allami transzferek területi eloszlása (1) magyar (23) makroökonómia (55) mancur olson (1) mankiw (1) maurice allais (1) megtakarítás (5) microfinance (1) migráció (2) mikroökonómia (20) mikroszimuláció (1) minimálbér (1) mnb (2) monetáris politika (22) multik (2) munkahelymegőrzés (5) munkapiac (22) murphy (4) nber (1) német (4) nobel díj (17) normál (1) nudge (6) nyugdíjrendszer (2) oecd (1) ökonometria (27) oktatási (44) olajárak (3) olasz (1) olivier blanchard (1) olson (1) paternalizmus (1) patrióta gazdaságpolitika (4) paul romer (1) paul samuelson (1) pénzillúzió (3) pénzügyi (6) pénzügyi rendszer (9) pénzügyi szabályozás (14) pénzügyi válság (16) piacgazdaság (1) pigou (1) politikai gazdaságtan (16) politikai intézményrendszer (13) portfolioblogger (126) profit (1) protekcionizmus (10) reform (2) rendszer (1) rendszerkockázat (1) richard thaler (1) rosling (1) shapley (1) shiller (1) Sims (1) stabilizáció (1) steven levitt (2) stigler (1) stizlitz (1) szabad piac (7) szabályozás (9) szociális támogatás (3) támogatás (4) tanulság (3) ted (3) tőkeáramlás (2) transzformációs válság (1) újraelosztás (1) usa (28) üzleti ciklus (8) válság (41) válságelemzés (20) válságkezelés (19) válság okai (9) valutaárfolyam (14) verseny (8) vita (27) yale (2) Címkefelhő

Automatikus destabilizátor

2009.04.10. 15:35 petepeter

Az idén várható visszaesésre vonatkozó előrejelzéseikben a szakértők egyre nagyobb számokat emlegetnek. Mivel az adók zömét a jövedelmek arányában - mi több gyakran progresszív kulcsokkal - vetik ki, minél jobban csökken a jövedelem, annál kisebbek lesznek a költségvetés adóbevételei. Ha senki nem hajlandó finanszírozni a hiányt (most éppen ez a helyzet), akkor a kormányzat kénytelen a csökkenő bevételekhez a kiadások további lefaragásával igazodni. Így keletkeznek azok az egyre nagyobb számok, amelyeket a változó összetételű kormányaink változó elnevezésű csomagjai tartalmaznak. A kiadáscsökkentés persze tovább rontja azok helyzetét, akik eddig a költségvetésen keresztül jutottak jövedelemhez, ők is kevesebbet vásárolnak, még tovább esnek a jövedelmek, és így tovább. Nem csoda, hogy a szakértők egyre nagyobb visszaesésre számítanak.

Az ilyen önmagukat erősítő folyamatok a gazdasági ciklus jól ismert elemei. Ami lehetne másként is, az a költségvetés, illetve a kormányzati szektor viselkedése, nálunk ez a visszaesést erősítő (ún. prociklikus) tényező, noha – elvileg – a költségvetés időbeli viselkedése ezzel ellentétes, anticiklikus ritmust is felvehetne.

Noha a válság mélyén kucorogva biztosan nem vigasztal senkit, mégis tény, hogy a második világháború óta a piacgazdaságok számos recessziós periódusában a visszaesés átlagos mértéke jóval kisebb volt, mint a huszadik század első felében vagy még korábban. Sokak szerint ennek a magyarázata éppen a költségvetési szektor megnövekedett súlya. Az egyedi döntéseken alapuló (ún. diszkrecionális) kiadások hatékonyságáról erősen megoszlanak a vélemények, elsősorban nehezen kiszámítható időigényük miatt. Vannak azonban olyan fiskális intézmények is, amelyek eleve bele vannak drótozva a rendszerbe, még külön döntést sem igényelnek. Elsődleges feladatuk nem a gazdaági ciklusok kisimítása, mégis, objektíve ilyen hatásuk van. Ráadásul ezen automatizmusok stabilizáló képességével kapcsolatban a szakmai egyetértés is sokkal nagyobb.

Az egyik legfontosabb ilyen automatikus stabilizátor maga az adórendszer. Az akár csak enyhén progresszív adórendszer hatására a jövedelmek fellendülése idején az elvonás aránytalanul növekszik, viszont recesszióban az emberek nettó, elkölthető jövedelme kevésbé csökken, mint a bruttó jövedelmük. De ugyanilyen simító hatása van a munkanélküli és egyéb segélyek közül azoknak, amelyeket stabil jogosultsági szabályok szerint adnak. Fellendülés idején sok embernek van munkája, kevesebb költségvetési segélyre van szükség, recesszió idején viszont többen szorulnak támogatásra, vagyis az emberek elkölthető jövedelme nem követi a visszaesés mélységét.

Ezek az automatizmusok visszaeséskor komoly stabilizáló szerepet játszhatnak. Ahhoz azonban, hogy a kormány támaszkodhasson rájuk, az kell, hogy a gazdaság visszaesése idején megengedhesse magának a költségvetési hiány akár jelentős növekedését. Ennek pedig az a feltétele, hogy a fellendülés idején inkább többlete legyen, mint hiánya, hogy hosszú idő átlagában a kiadások és a bevételek egyensúlyban legyenek. Ha így gazdálkodik, akkor van esélye arra, hogy amikor tényleg kell, adósságot csináljon. Aki a hét bőséges esztendőben is annyi hitelt vett fel, amennyit csak adtak, annak a szűk esztendőkben bizony nem adnak.

Ennek a jó államháztartás ábécéskönyvében is olvasható tanácsnak a mostani válság szempontjából már nincs jelentősége. De ez is elmúlik egyszer, és lesz belőle másik is. A most a saját bőrünkön megtanult tanulságot véssük márványba, írjuk fel a kéménybe, a falra, mindenhová, hogy akkor se felejtsük el, amikor már túl leszünk a mai krízisen. És akkor a mi költségvetésünk is automatikus stabilizátor lesz.

(Ez az írás megjelent a Magyar Narancs 2009/15, számában)


11 komment

Címkék: válság költségvetés adórendszer stabilizáció üzleti ciklus

A bejegyzés trackback címe:

https://eltecon.blog.hu/api/trackback/id/tr831057947

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

antaldaniel 2009.04.10. 16:49:57

Ugyanilyen destabilizátor az infláció. A súlyos recessziók gyakori kísérője az infláció, ami az inflációs adót (és az árakhoz kötött forgalmi adóbevételeket is) csökkenti.

Az inflációt a felelőtlenül gazdálkodó kormányok azért szokták szeretni, mert mind a bevételi várományaik, mind a kiadási kötelezettségeik értékét csökkenti, de mivel az utóbbiak nagyobbak deficit esetén, ezért nyernek az infláción. A magyar költségvetéseket úgy tervezik, hogy ez a kormányzati nyereség / adófizetői veszteség is kódolva van a tervekben. Nulla közeli vagy negatív infláció esetén viszont ez a hatás is az ellenkezőjére fordul.

antaldaniel 2009.04.10. 16:50:54

Természetesen az előző bejegyzés helyesen: a súlyos recessziók gyakori kísérője a defláció, nem az infláció!

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.04.10. 17:44:34

"Aki a hét bőséges esztendőben is annyi hitelt vett fel, amennyit csak adtak, annak a szűk esztendőkben bizony nem adnak."
welcome to hungary :-)

Rorgosh 2009.04.10. 19:46:43

@bs395:

Vissza már nem tudjuk csinálni az elmúlt 7 évet - hacsak fel nem találjuk az időgépet - ám tanulni tanulhatunk belőle.

Ezt a válságot jó eséllyel megússzuk tényleges fizetésképtelenség nélkül, azonban 7-20 éven belül várható a következő - bár valószínűleg enyhébb - recesszió. Jó lenne, ha akkor már nem kellene olimpiai bajnokká válnunk a futás az IMF segélyért versenyszámban...

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.04.10. 20:10:25

@Rorgosh:
én már lassan annak is örülnék, ha ebben az országban egyetlen területen működő kockázatközösséget sikerülne kiépíteni. csak egyetlen területen. mert e nélkül az állam fent vázolt szerepe féloldalasra - csak gátlóra - sikerül, vagyis sikerült.

prodigy. · http://pharmaceutical-world.blogspot.com 2009.04.11. 15:57:19

Nyilván nem kapcsolódik szervesen ide, de nagyon érdekelne a válasz:
Létezik-e olyan ország planétánkon, amely anno (az eddigi történelmi múltban) a teljes államadósságát visszafizette ?

antaldaniel 2009.04.11. 18:20:41

@prodigy - van egy pár, amelyik vagy közel járt ehhez, vagy lényegesen több megtakarítása mint adóssága van (a nulla hitelnek nem mindig van értelme, mint ahogy sok embernek egyszerre van bankhitele és betéte is). Az Egyesült Államok a kilencvenes évek végén elég gyorsan közeledett ehhez; Chilének, Hollandiának és Norvégiának is hatalmas állami megtakarítás-alapja van, nem beszélve egy csomó arab országról.

petepeter 2009.04.11. 19:08:59

@prodigy.: Az állam gazdálkodása dolgában éppúgy a praktikus racionalitás a célszerű, mint a legtöbb más dologban, a szélsőségek ritkán hasznosak, és önálló értelmet tulajjdonítani helytől és körülményektől független számoknak, aárnyoknak nem volna értelme. Az állam a magán intézmeényekhez hasonlóan mérlegelheti, hogy bizonyos programok jövőbeli jövedelmek terhére való megvalósítása, előrehozása megéri-e vagy sem. Ami ekkor feltétlenül figyelembe veendő, az az adósságfinanszírozás költségeinek összevetése a kiadás előrehozásától várt haszonnal, illetve az a kockázat, amit az adós a hitelfelvétel esetén az akár a saját döntéseitől független okoknál fogva bekövetkező finanszírozási zavar - lásd ma - esetére felvállal.
Ahogy antaldaniel írja, az adósság és az álami pénzügyi vagyon együttélése is tökéletesen racionális, mind a lejáratok, likviditás és kockázat menedzselés, de akár amiatt is, mert a legtöbb országban az állampapírok nagyon fontos szerepet játszanak a pénzögyi piacok működésében, sok helyen ezek segítségével bonyolítanak monetáris politikát stb. Ezért olyan helyeken is van akár jelentés állanpapír állomány, ahol az állmank nettó finanszírozásra valójában nincs szüksége. Államadósságokról amúgy nagyon sok és nagyon jó minőségű nemzetközi statisztika van, ha érdekel, mondjk az IFS statisztikák hosszú időre visszafelé és nagyon sok országra adnak adatokat. Teljesen államadósság nélkül inkább azok az országok vannak, amelyek annyira alulfejlettek és koldusszegények, hogy egyrészt nincsenek pénzügyi piacaik, másfelől közvetlenül senki nem nyújt nekik hitelt. De téged nyilván nem ezek érdekenek.
Ami téged valószínűleg igazán érdekel, azok az olyan esetek, amikor valaki nagyon nagyot változtatott az adósság GDP arányán. Ilyen is sok van. Új-Zéland állmadóssága például a 80-as évek eljére elszállt, a GDP 100%-át is meghaladta, aztán vagy másfél évtized alat ez az arány tíz és húsz száalék közé csökkent. Kisebb részt jelentős költségvetési többletek, nagyobb részt kétségkívül jelentős vagyoneladások - ha akarod - privatizáció segítségével. Mikor én ottjártam, akkor éppen erősen latolgatták, hogy komoly adócsökkentéseket kéne csinálni, s végülis nem azért vetették el, mintha nem lett volna rá forrás - az volt - hanem azért, met egesek szerint nem, tudták vona úgy megcsinálni, hogy ne növelje a jövedelem különbségeket. Aztán az ázsiai krízis idején megint erősen megugrott az adósság, de 2007-re megint 20 %-ra szorították vissza. Szóval arra még szociálisan erősen demagóg - Új-Zéland ilyen - országban is van példa, hogy államadósság érdemben, és kezelhető szinttre csökkenjen.

prodigy. · http://pharmaceutical-world.blogspot.com 2009.04.11. 22:28:26

Nagyon szépen köszönöm az értékes reakciókat, mind antaldaniel mind pedig a Tanár Úr részéről.
Igen, elgondolkodtam a fiskális fenntarthatóságról szóló elméletek górcső alá vétele során, hogy az é e az optimális ha fenntarthatónak aposztrofált "ideális" adósságrátát tűznek ki, érnek el, és tartanak fenn az egyes országok, vagy - teoretikusan - esetleg milyen megfontolások vezethetnek oda, hogy még azt a szintet is csökkentsék, és adott esetben államadósság nélküli (akár középtávon is) állapotba kerüljenek. Az államadósság tehát azért van, hogy legyen. Nem racionális olyan közegben nullára vinni a szintjét amikor azt nem várja el senki és nem jár plusz haszonnal. Nincs túlteljesítésre motiváló tényező. Nyilván itt is a rövid vs. hosszú táv és az emberi tényező lényeges lehet. A ma emberpalántái fizetnék vissza göcsörtös munkával és áldozatokkal ha úgy döntenének hogy nullára viszik, s ekkor a jelenbéli emberek igen csak sok "fájdalmat" szenvednek el, mondhatni csak a jövő generáció jár jól. Valószínűleg akkor jobb egy fenntarthatónak mondható szint megcélzása, így a jelen és a jövő generációja is "jól" jár. Egyszer élünk alapon a múlt és jelen kummulált deficitjei miatt ne az adott generáció feleljen teljes egészében. Kármegosztás jelen és jövő között, kapizsgálom. remélem.

Rorgosh 2009.04.13. 22:01:07

@prodigy.:

Valójában ez azért egy picit bonyolultabb. Jónéhány ország megindult már az államadósság drasztikus lefaragása útján, ám alig valaki jutzott el odáig, hogy adósságmentes legyen.

Ennek azonban sokszor nem olyan közgazdasági oka van, hogy a piac működése igényelné az államadósságot, hiszen ha azt nem veszi fel az állam, azt felveszi más. Illetve a visszafizetés által "kiszorított" tőkét a globális pénzpiac gond nélkül képes felszívni.

Ám nem is az az oka neki, hogy a maradék 20-60% GDP-nyi államadósság visszafizetése túl sok fájdalommal járna. Hiszen minden adósságra igaz, hogy a visszafizetés kezdete a kemény. Hiszen akkor nagy a tőke, és így magasak a kamatok. Ha egy állam képes 70-80 GDP % államadósságot akár csak 60 GDP %-ra lenyomni, az már igazából "túl van a nehezén". Már bevezette azokat a szigorító lépéseket, amelyek révén lefaragta a kiadásokat, tehát ha tovább akarja csökkenteni az adósságot, egyszerűen csak fenn kell tartania a szigorú költségvetési politikát.

Olyan ez, mint a lakáshitel. Az első egy-két évben hozzászoksz a törlesztőrészletek miatti jövedelemkieséshez, ami az ötödik évre - hacsak közbe nem jön valami - már teljesen természetessé válik. A következő 15-20 évben egyszerűen csak fizeted a törlesztőt, ami ráadásul - szintén feltéve, hogy nem jött köbe valami - egyre kissebb.

Az adósságvisszafizetés jellemzően valamilyen másmilyen oknál fogva következik be: a megnövekedett költségvetési mozgástér. A lecsökkent államadósság miatt a megmaradó hitelállomány megújítása jellemzően olcsóvá válik, akár ténylegesen hosszútávú eszközök esetében is.

Ennek következtében egy idő után évente csak kevés kötelezettség válik aktuálissá, így az állam hirtelen egy választási lehetőséget kap: vagy folytatja a hiteltörlesztést, aminek egy idő után látszólag semmi haszna nincs - márpedig az elmúlt időszak pénzügyi környezete ezt sugallta az extrém alacsony hozamelvárásokkal - vagy megújítja a hitelt, és a megmaradó pénzt valamilyen az állam és a választók által fontosnak tartott programra költi (például jövedelemkiegyenlítés, infrastruktúra fejlesztés, esetleg terroristák elleni háború repülőgép hordozókkal Afganisztánban és Irakban...).

Nem nehéz kitalálni azt, hogy egy 4-6 év sikeres takarékoskodás után a 4 éves választási rendszerben hamar valaki olyan fog kormányra kerülni, aki inkább a mindig is népszerű kiadásnövelést választja...
süti beállítások módosítása