nem a pék jóindulatától

"Az embernek ... állandóan szüksége van felebarátai segítségére, de ezt hiába várja pusztán a jóindulatuktól. [...] Ebédünket nem a mészáros, a sörfőző vagy a pék jóakaratától várjuk, hanem attól, hogy ezek saját érdekeiket tartják szem előtt." Adam Smith

Friss topikok

Címkék

30 as évek válsága (13) 4 1 (2) acemoglu (9) adam smith (6) adórendszer (29) adósság (11) adótudatosság (2) aea meetings (1) aghion (1) alan greenspan (3) alvin roth (1) argentína (1) árindex (2) árszabályozás (2) árverés (1) autóvásárlás (3) bankállamosítás (3) bastiat (3) becker (3) behaviorizmus (32) big government (2) bizalom (1) biztonság (1) buborék (5) bűnözés gazdaságtana (3) clark (4) credit crunch (1) daniel kahneman (1) defláció (3) depresszió (3) devizahitelek (2) devizapiac (1) diszkrimináció (3) döntéselmélet (2) drogpolitika (4) egészséggazdaságtan (4) elmélettörténet (1) energia (2) erkölcsi kockázat (8) értékek (3) értékpapírosítás (2) euró (12) európa (2) externáliák (1) fejlődésgazdaságtan (22) fejlődésgazdasgtan (2) félelem (1) felsőoktatás (9) fiskális politika (46) foci (5) fogyasztóvédelem (2) forint (2) francia (1) friedman (4) gary becker (6) gazdasági növekedés (11) gazdaságpolitika (47) gazdaságtörténet (7) gdp (2) globális aránytalanság (20) globalizáció (6) görög válság (12) hayek (4) humor (2) imf (11) imf hitel (2) incidencia (1) index (1) inferior (10) infláció (15) ingatlanpiac (1) interjú (14) io (1) irving fisher (1) it (1) izrael (1) japán (6) járadékvadászat (1) játékelmélet (4) jog és közgazdaságtan (5) john list (1) kamat (6) kapitalizmus (10) karácsony (1) kerékpár (1) kertesi gabor (1) keynes (12) keynesizmus (19) kezdi gabor (1) kína (19) kísérlet (2) klímaváltozás (7) költségvetés (6) konferencia (1) könyvismertetés (4) környezetgazdaságtan (4) korrupció (1) közjószág (2) közösségi gazdaságtan (3) krugman (23) külföldi segélyek (5) külföldi tőke (4) kvíz (1) lettország (1) likviditási csapda (3) luxus (4) maffia és allami transzferek területi eloszlása (1) magyar (23) makroökonómia (55) mancur olson (1) mankiw (1) maurice allais (1) megtakarítás (5) microfinance (1) migráció (2) mikroökonómia (20) mikroszimuláció (1) minimálbér (1) mnb (2) monetáris politika (22) multik (2) munkahelymegőrzés (5) munkapiac (22) murphy (4) nber (1) német (4) nobel díj (17) normál (1) nudge (6) nyugdíjrendszer (2) oecd (1) ökonometria (27) oktatási (44) olajárak (3) olasz (1) olivier blanchard (1) olson (1) paternalizmus (1) patrióta gazdaságpolitika (4) paul romer (1) paul samuelson (1) pénzillúzió (3) pénzügyi (6) pénzügyi rendszer (9) pénzügyi szabályozás (14) pénzügyi válság (16) piacgazdaság (1) pigou (1) politikai gazdaságtan (16) politikai intézményrendszer (13) portfolioblogger (126) profit (1) protekcionizmus (10) reform (2) rendszer (1) rendszerkockázat (1) richard thaler (1) rosling (1) shapley (1) shiller (1) Sims (1) stabilizáció (1) steven levitt (2) stigler (1) stizlitz (1) szabad piac (7) szabályozás (9) szociális támogatás (3) támogatás (4) tanulság (3) ted (3) tőkeáramlás (2) transzformációs válság (1) újraelosztás (1) usa (28) üzleti ciklus (8) válság (41) válságelemzés (20) válságkezelés (19) válság okai (9) valutaárfolyam (14) verseny (8) vita (27) yale (2) Címkefelhő

Okosak és buták az iskolapadban

2010.02.13. 19:44 eltecon

A magyar közoktatás egyik legneuralgikusabb kérdése, hogy a legkülönbözőbb hátterű és képességű (a kettő nehezen szétválasztható) diákokat helyes-e képességeik szerint felvételikkel szétválogatva "jó" és "rossz" osztályokban és iskolákban tanítani, vagy jobb, ha minden osztályba nagyjából egyformán jut a legkülönbözőbb hátterű és képességű diákokból.

A dolog rendkívül összetett; morális, elosztási, pedagógiai, politikai és a politikai közösség alapvető kohéziójával kapcsolatos kérdések sorát veti fel, amelyekbe nem mernénk itt belemenni. A pénteken nálunk előadó, különben a CEU-n tanító jeles ökonométer Kézdi Gábor ennek a problémahalmaznak egy fontos eleméről, az (osztály)társak hatásáról fog nekünk beszélni.

Az előadásra való felkészülésként ajánljuk a www.voxeu.org-ra nemrég felkerült összefoglalót arról, az osztálytársak képességei mennyire hatnak a diákok eredményeire és hogy lehet ezt a hatást megkülönböztetni egy sor másik hatástól.

A három szerző, Victor Lavy,   Olmo Silva és  Felix Weinhardt NBER-paperükben épp ezt vizsgálják angliai középiskolások mintáján. Akit érdelekel a hatások nagysága és a szellemes ökonometria, kattintson a fenti linkre.

De előbb tippeljen: vajon ugyanakkora az okos/buta társak előrevivő/visszahúzó hatása a tanulmányi előmenetelre kisfiúknál és kislányoknál? És vajon miért nem? 


1 komment

Címkék: oktatási ökonometria

A bejegyzés trackback címe:

https://eltecon.blog.hu/api/trackback/id/tr351755561

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kitvalasztanal.hu - Választási tippért notebook! · http://www.kitvalasztanal.hu 2010.02.13. 22:38:45

Biztos, hogy nem?
Vagy csak Én kötöm össze a rosszul tanulást a rossz magaviselettel?
De különben ha a butábbat nem akarják, hogy lemaradjon az anyaggal az Ő tempójában kell haladni. Az okosabb meg megszívta mert tud "száguldozni"
süti beállítások módosítása