nem a pék jóindulatától

"Az embernek ... állandóan szüksége van felebarátai segítségére, de ezt hiába várja pusztán a jóindulatuktól. [...] Ebédünket nem a mészáros, a sörfőző vagy a pék jóakaratától várjuk, hanem attól, hogy ezek saját érdekeiket tartják szem előtt." Adam Smith

Friss topikok

Címkék

30 as évek válsága (13) 4 1 (2) acemoglu (9) adam smith (6) adórendszer (29) adósság (11) adótudatosság (2) aea meetings (1) aghion (1) alan greenspan (3) alvin roth (1) argentína (1) árindex (2) árszabályozás (2) árverés (1) autóvásárlás (3) bankállamosítás (3) bastiat (3) becker (3) behaviorizmus (32) big government (2) bizalom (1) biztonság (1) buborék (5) bűnözés gazdaságtana (3) clark (4) credit crunch (1) daniel kahneman (1) defláció (3) depresszió (3) devizahitelek (2) devizapiac (1) diszkrimináció (3) döntéselmélet (2) drogpolitika (4) egészséggazdaságtan (4) elmélettörténet (1) energia (2) erkölcsi kockázat (8) értékek (3) értékpapírosítás (2) euró (12) európa (2) externáliák (1) fejlődésgazdaságtan (22) fejlődésgazdasgtan (2) félelem (1) felsőoktatás (9) fiskális politika (46) foci (5) fogyasztóvédelem (2) forint (2) francia (1) friedman (4) gary becker (6) gazdasági növekedés (11) gazdaságpolitika (47) gazdaságtörténet (7) gdp (2) globális aránytalanság (20) globalizáció (6) görög válság (12) hayek (4) humor (2) imf (11) imf hitel (2) incidencia (1) index (1) inferior (10) infláció (15) ingatlanpiac (1) interjú (14) io (1) irving fisher (1) it (1) izrael (1) japán (6) járadékvadászat (1) játékelmélet (4) jog és közgazdaságtan (5) john list (1) kamat (6) kapitalizmus (10) karácsony (1) kerékpár (1) kertesi gabor (1) keynes (12) keynesizmus (19) kezdi gabor (1) kína (19) kísérlet (2) klímaváltozás (7) költségvetés (6) konferencia (1) könyvismertetés (4) környezetgazdaságtan (4) korrupció (1) közjószág (2) közösségi gazdaságtan (3) krugman (23) külföldi segélyek (5) külföldi tőke (4) kvíz (1) lettország (1) likviditási csapda (3) luxus (4) maffia és allami transzferek területi eloszlása (1) magyar (23) makroökonómia (55) mancur olson (1) mankiw (1) maurice allais (1) megtakarítás (5) microfinance (1) migráció (2) mikroökonómia (20) mikroszimuláció (1) minimálbér (1) mnb (2) monetáris politika (22) multik (2) munkahelymegőrzés (5) munkapiac (22) murphy (4) nber (1) német (4) nobel díj (17) normál (1) nudge (6) nyugdíjrendszer (2) oecd (1) ökonometria (27) oktatási (44) olajárak (3) olasz (1) olivier blanchard (1) olson (1) paternalizmus (1) patrióta gazdaságpolitika (4) paul romer (1) paul samuelson (1) pénzillúzió (3) pénzügyi (6) pénzügyi rendszer (9) pénzügyi szabályozás (14) pénzügyi válság (16) piacgazdaság (1) pigou (1) politikai gazdaságtan (16) politikai intézményrendszer (13) portfolioblogger (126) profit (1) protekcionizmus (10) reform (2) rendszer (1) rendszerkockázat (1) richard thaler (1) rosling (1) shapley (1) shiller (1) Sims (1) stabilizáció (1) steven levitt (2) stigler (1) stizlitz (1) szabad piac (7) szabályozás (9) szociális támogatás (3) támogatás (4) tanulság (3) ted (3) tőkeáramlás (2) transzformációs válság (1) újraelosztás (1) usa (28) üzleti ciklus (8) válság (41) válságelemzés (20) válságkezelés (19) válság okai (9) valutaárfolyam (14) verseny (8) vita (27) yale (2) Címkefelhő

Az oktatás és a bizalom

2011.10.27. 11:48 eltecon

Skandináviában és az angolszász országokban a diákok csoportokban (azaz egymástól is) tanulnak, ún. horizontális az oktatás. Nálunk, Kelet-Európában és a déli (mediterrán) országokban ún. frontálisan zajlik mindez, azaz a tanár hosszasan előad, oktat. Hogy mi következik ebből? Andrei Shleifer és szerzőtársai sszerint sokminden.

A vertikális (egyirányú) tudásátadásban szocializálódott diákok kevésbé bíznak egymásban, később kevésbé kooperálnak és általában: jobban kiszolgáltatva érzik magukat a bármiféle felsőbb hatalomnak. Bónuszként: a felülről belénk töltött igazságok országaiban ráadásul rosszabb a kormányzás is.

Hogy hol vagyunk ebben a történetben, azt tudjuk. Sajnos azt is, hogy hova tartunk.


3 komment

Címkék: oktatási

A bejegyzés trackback címe:

https://eltecon.blog.hu/api/trackback/id/tr1003333505

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Netmaster 2011.11.01. 19:31:24

Erről Ken Robinson kiváló előadása jutott eszembe: Changing Education Paradigms.
www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U

I_Isti 2011.11.08. 21:25:53

Állítólag ezt a fajta felsőoktatást - hogy tudniillik a tanár kiáll és osztja a tudást a diákoknak - Nagy Sándor találta föl - vagy legalábbis az ő idejében lett létszükséglet, ugyanis nagyon gyorsan kellett a növekvő birodalom értelmiségét kiképezni, és ez az addigi "mester és a tanítványok együtt élnek és elmélkednek a világ nagy kérdésein" típusú oktatással nem igazán lett volna elérhető...
Sajnos - szerintem - csapatmunka nélkül ma már normális cég nem tud működni: véget ért a magányos nagyon zsenik kora, akár a tudomány, akár a gyakorlati szaktudás területén csak a jól menedzselt csoportmunkával lehet igazi eredményeket elérni.
Na ez viszont úgy látom, hogy nagyon nem megy a magyaroknak - tisztelet a kivételnek.

kronstadt (törölt) 2011.11.09. 15:33:18

ha már az angolszász-rendszert emlegetjük, akkor a "College Conspiracy" című opusz is ide kívánkozik

www.youtube.com/watch?v=VpZtX32sKVE

egy rakás sub-prime diák-hitellel (bújtatott szubvencióval) együtt
süti beállítások módosítása