nem a pék jóindulatától

"Az embernek ... állandóan szüksége van felebarátai segítségére, de ezt hiába várja pusztán a jóindulatuktól. [...] Ebédünket nem a mészáros, a sörfőző vagy a pék jóakaratától várjuk, hanem attól, hogy ezek saját érdekeiket tartják szem előtt." Adam Smith

Friss topikok

Címkék

30 as évek válsága (13) 4 1 (2) acemoglu (9) adam smith (6) adórendszer (29) adósság (11) adótudatosság (2) aea meetings (1) aghion (1) alan greenspan (3) alvin roth (1) argentína (1) árindex (2) árszabályozás (2) árverés (1) autóvásárlás (3) bankállamosítás (3) bastiat (3) becker (3) behaviorizmus (32) big government (2) bizalom (1) biztonság (1) buborék (5) bűnözés gazdaságtana (3) clark (4) credit crunch (1) daniel kahneman (1) defláció (3) depresszió (3) devizahitelek (2) devizapiac (1) diszkrimináció (3) döntéselmélet (2) drogpolitika (4) egészséggazdaságtan (4) elmélettörténet (1) energia (2) erkölcsi kockázat (8) értékek (3) értékpapírosítás (2) euró (12) európa (2) externáliák (1) fejlődésgazdaságtan (22) fejlődésgazdasgtan (2) félelem (1) felsőoktatás (9) fiskális politika (46) foci (5) fogyasztóvédelem (2) forint (2) francia (1) friedman (4) gary becker (6) gazdasági növekedés (11) gazdaságpolitika (47) gazdaságtörténet (7) gdp (2) globális aránytalanság (20) globalizáció (6) görög válság (12) hayek (4) humor (2) imf (11) imf hitel (2) incidencia (1) index (1) inferior (10) infláció (15) ingatlanpiac (1) interjú (14) io (1) irving fisher (1) it (1) izrael (1) japán (6) járadékvadászat (1) játékelmélet (4) jog és közgazdaságtan (5) john list (1) kamat (6) kapitalizmus (10) karácsony (1) kerékpár (1) kertesi gabor (1) keynes (12) keynesizmus (19) kezdi gabor (1) kína (19) kísérlet (2) klímaváltozás (7) költségvetés (6) konferencia (1) könyvismertetés (4) környezetgazdaságtan (4) korrupció (1) közjószág (2) közösségi gazdaságtan (3) krugman (23) külföldi segélyek (5) külföldi tőke (4) kvíz (1) lettország (1) likviditási csapda (3) luxus (4) maffia és allami transzferek területi eloszlása (1) magyar (23) makroökonómia (55) mancur olson (1) mankiw (1) maurice allais (1) megtakarítás (5) microfinance (1) migráció (2) mikroökonómia (20) mikroszimuláció (1) minimálbér (1) mnb (2) monetáris politika (22) multik (2) munkahelymegőrzés (5) munkapiac (22) murphy (4) nber (1) német (4) nobel díj (17) normál (1) nudge (6) nyugdíjrendszer (2) oecd (1) ökonometria (27) oktatási (44) olajárak (3) olasz (1) olivier blanchard (1) olson (1) paternalizmus (1) patrióta gazdaságpolitika (4) paul romer (1) paul samuelson (1) pénzillúzió (3) pénzügyi (6) pénzügyi rendszer (9) pénzügyi szabályozás (14) pénzügyi válság (16) piacgazdaság (1) pigou (1) politikai gazdaságtan (16) politikai intézményrendszer (13) portfolioblogger (126) profit (1) protekcionizmus (10) reform (2) rendszer (1) rendszerkockázat (1) richard thaler (1) rosling (1) shapley (1) shiller (1) Sims (1) stabilizáció (1) steven levitt (2) stigler (1) stizlitz (1) szabad piac (7) szabályozás (9) szociális támogatás (3) támogatás (4) tanulság (3) ted (3) tőkeáramlás (2) transzformációs válság (1) újraelosztás (1) usa (28) üzleti ciklus (8) válság (41) válságelemzés (20) válságkezelés (19) válság okai (9) valutaárfolyam (14) verseny (8) vita (27) yale (2) Címkefelhő

Közoktatás és háború

2012.05.14. 19:18 eltecon

A mindenki számára kötelező, ingyenes alapoktatás rendszerének szükségességét ma kevesen vonják kétségbe. A mellette szóló érvek sokfélék, a közgazdász a modern világban való eligazodáshoz nélkülözhetetlen alapvető ismeretek hiányából fakadó negatív externalitásokra hivatkozhat, a szociológus a hátrányos helyzetű rétegek leszakadásának elkerülésére, az egyenlő esélyek biztosításának fontosságára, a politológus meg arra, hogy a demokrácia biztosan nem működik, ha a szavazópolgárok egyfajta minimális ismereti szinttel sem rendelkeznek.

A demokráciával való kapcsolat visszafelé is igencsak kézenfekvőnek látszik. Az ilyen-olyan előjogok mentén szerveződő társadalmakban a privilegizált osztályok pozíciójuk megtartása érdekében maguknak tartják meg a tudás, a képzettség kincsét, s ezzel persze gátolják az alávetettek felemelkedési esélyeit. Ebből persze az is következnék, hogy a demokratizálódás útjára lépő országok költenek igazán sokat népoktatásra, illetve hajtanak végre jelentős, az alapoktatást kiterjesztő reformokat.
 
Egyértelmű, nem? Hááát…. lehet hogy egyértelmű, de igaznak nem igaz, a demokrácia édeskeveset magyaráz a jelentősebb közoktatási programok végrehajtásából, ennél sokkal fontosabb magyarázó erővel bír a háborús fenyegetettség. A bálványdöntögetést kedvelő olvasóink élvezni fogják Philippe Aghion (nem mellékesen a Rajk szakkollégium Neumann díjasa), Torsten Persson és Dorothee Rouzet rövid tanulmányát, amelyben részben történelmi esetekkel - német, francia és japán példákkal -, részben pedig sok országra kiterjedő ökonometriai regressziókkal támasztják alá a fenti állítást. A papír elolvasása után pedig elmélázhatunk azon, hogyan is volt ez a mi  Klébelsberg Kunónkkal.

 


7 komment

Címkék: oktatási portfolioblogger

A bejegyzés trackback címe:

https://eltecon.blog.hu/api/trackback/id/tr564508441

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bankvezér 2012.05.15. 11:41:46

Tény, hogy a világ legjobb koponyái között a haditechnikát fejlesztő szakembereket is megtaláljuk.
És persze ezt a haditechnikát gyártani és működtetni is kell. Azt sem lehet gimnáziumi érettségivel.
Egyébként pedig a hadi fejlesztések rövid idő alatt "leszivárognak" a polgári gazdaságba is.
Egyetértek a poszt azon megállapításával, hogy a háborús fenyegetettség felülír minden mást.

GeeDawg2 2012.05.15. 15:42:52

Azért furcsa egy közgazdász blogon privilegizált osztályokról, és alávetettekről olvasni... Ha ezt PetePéter hallaná! ;)

2012.05.16. 13:23:43

Csak annyit: mivel nem a 19. században élünk, a tudás nincs elzárva senki elől. A hagyományos könyvtárak és az internet segítségével mindenki annyit tanulhat, amennyit csak akar. Ha oktatásügyről szóló bejegyzéseket olvasok, kényszert érzek, hogy szóljak az iskolán kívüli tanulás fontosságáról. Ja, hogy erről nem kap bizonyítványt, papírt? Akkor úgy lehetne a problémát megfogalmazni, hogy vannak olyan társadalmak, ahol nem a megszerzett tudás alapján értékelik az embereket. Az értékmérő a bizonyítvány, tehát az "uralkodó osztály" a bizonyítványhoz jutást korlátozza (a másik oldalon a diplomabiznisz ezt kihasználja, kompenzálja).

valaki76 (törölt) 2012.05.16. 17:51:16

@Crescence:

„A hagyományos könyvtárak és az internet segítségével mindenki annyit tanulhat, amennyit csak akar”

Ja, de „papír” nélkül nem praktizálhatsz:) az pedig drága dolog…

ez a világ nem a megszállott autodidaktákról szól... a nulla (!!!) befejezett osztállyal rendelkező Thomas Alva Edison ma csak „segílyes” lehetne:)

en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Edison#Early_life

nívós társaságban:)

www.angelfire.com/stars4/lists/dropouts.html

valaki76 (törölt) 2012.05.16. 17:52:39

@Crescence:

anno az első kapitalisták ún. kontárok voltak...

és tönkre verték a képzett céhmestereket...
süti beállítások módosítása