nem a pék jóindulatától

"Az embernek ... állandóan szüksége van felebarátai segítségére, de ezt hiába várja pusztán a jóindulatuktól. [...] Ebédünket nem a mészáros, a sörfőző vagy a pék jóakaratától várjuk, hanem attól, hogy ezek saját érdekeiket tartják szem előtt." Adam Smith

Friss topikok

  • toyoda: @mediocris: Mi a pénz? Az, amit az emberek a cserében elfogadnak, ami megméri az értéket és lehet... (2015.11.28. 07:32) Csináljunk egyszintű bankrendszert!
  • ricardo: @ricardo: Látom, megjelent. (2015.01.06. 21:02) Blanchard öt percben
  • toyoda: Mi a pénzügyi szféra dolga?: A pénzkínálat biztosítása. Az lehet h. a "Nem monetáris" pénzintézet... (2014.12.01. 10:30) Kamat
  • Ma chi è questo Joker?: Mikor lesz folytatás? (2014.01.09. 21:49) Raj Chetty kapta a John Bates Clark medalt
  • _Epikurosz_: No, most belinkellek egymásnak titeket: oriblog.blog.hu/2011/02/12/nudge_paternalista_kozgazdaszo... (2013.10.15. 19:55) A nudge kárai

Címkék

30 as évek válsága (13) 4 1 (2) acemoglu (9) adam smith (6) adórendszer (29) adósság (11) adótudatosság (2) aea meetings (1) aghion (1) alan greenspan (3) alvin roth (1) argentína (1) árindex (2) árszabályozás (2) árverés (1) autóvásárlás (3) bankállamosítás (3) bastiat (3) becker (3) behaviorizmus (32) big government (2) bizalom (1) biztonság (1) buborék (5) bűnözés gazdaságtana (3) clark (4) credit crunch (1) daniel kahneman (1) defláció (3) depresszió (3) devizahitelek (2) devizapiac (1) diszkrimináció (3) döntéselmélet (2) drogpolitika (4) egészséggazdaságtan (4) elmélettörténet (1) energia (2) erkölcsi kockázat (8) értékek (3) értékpapírosítás (2) euró (12) európa (2) externáliák (1) fejlődésgazdaságtan (22) fejlődésgazdasgtan (2) félelem (1) felsőoktatás (9) fiskális politika (46) foci (5) fogyasztóvédelem (2) forint (2) francia (1) friedman (4) gary becker (6) gazdasági növekedés (11) gazdaságpolitika (47) gazdaságtörténet (7) gdp (2) globális aránytalanság (20) globalizáció (6) görög válság (12) hayek (4) humor (2) imf (11) imf hitel (2) incidencia (1) index (1) inferior (10) infláció (15) ingatlanpiac (1) interjú (14) io (1) irving fisher (1) it (1) izrael (1) japán (6) járadékvadászat (1) játékelmélet (4) jog és közgazdaságtan (5) john list (1) kamat (6) kapitalizmus (10) karácsony (1) kerékpár (1) kertesi gabor (1) keynes (12) keynesizmus (19) kezdi gabor (1) kína (19) kísérlet (2) klímaváltozás (7) költségvetés (6) konferencia (1) könyvismertetés (4) környezetgazdaságtan (4) korrupció (1) közjószág (2) közösségi gazdaságtan (3) krugman (23) külföldi segélyek (5) külföldi tőke (4) kvíz (1) lettország (1) likviditási csapda (3) luxus (4) maffia és allami transzferek területi eloszlása (1) magyar (23) makroökonómia (55) mancur olson (1) mankiw (1) maurice allais (1) megtakarítás (5) microfinance (1) migráció (2) mikroökonómia (20) mikroszimuláció (1) minimálbér (1) mnb (2) monetáris politika (22) multik (2) munkahelymegőrzés (5) munkapiac (22) murphy (4) nber (1) német (4) nobel díj (17) normál (1) nudge (6) nyugdíjrendszer (2) oecd (1) ökonometria (27) oktatási (44) olajárak (3) olasz (1) olivier blanchard (1) olson (1) paternalizmus (1) patrióta gazdaságpolitika (4) paul romer (1) paul samuelson (1) pénzillúzió (3) pénzügyi (6) pénzügyi rendszer (9) pénzügyi szabályozás (14) pénzügyi válság (16) piacgazdaság (1) pigou (1) politikai gazdaságtan (16) politikai intézményrendszer (13) portfolioblogger (126) profit (1) protekcionizmus (10) reform (2) rendszer (1) rendszerkockázat (1) richard thaler (1) rosling (1) shapley (1) shiller (1) Sims (1) stabilizáció (1) steven levitt (2) stigler (1) stizlitz (1) szabad piac (7) szabályozás (9) szociális támogatás (3) támogatás (4) tanulság (3) ted (3) tőkeáramlás (2) transzformációs válság (1) újraelosztás (1) usa (28) üzleti ciklus (8) válság (41) válságelemzés (20) válságkezelés (19) válság okai (9) valutaárfolyam (14) verseny (8) vita (27) yale (2) Címkefelhő

Hayeket vagy Larry Summerst a középiskolai tantervbe?

2010.03.17. 08:00 eltecon

Mármint nem a magyar Nemzeti Alaptantervbe, hanem a texasiba. Aki azt hiszi, a tanterv felett való ismétlődő politikai-ideológiai huzakodás magyar sajátosság, téved. A New York Times cikke részletesen beszámol arról, hogyan csatáznak a politikusok arról, mit kell tudni a texasi tinédzsereknek. A jobboldali többség szerint amellett, hogy arról is hallaniuk kell, hogy McCarthy áldozatainak egy része tényleg szovjet kém volt, és nem szabad, hogy a szociológiai tanulmányaik elhomályosítsák az egyéni felelősség eszméjét, a konzervatív iskolaszék-tagok Adam Smith, Marx Károly és Keynes mellé múlt héten Milton Friedmant és Friedrich August von Hayeket is benyomták a kurrikulumba.

Justin Wolfers a Freakonomics blogban a JSTOR társadalomtudományi cikk-adatbázisában rájuk keresve azt találja, Milton Friedman tényleg sok hivatkozással szerepel, de bizony Hayek rosszabbul áll, mint - mondjuk - Larry Summers.

Vajon mi következik ebből? Az-e, amit Wolfers tanulságként levon, hogy aki már középiskolában egy ilyen alacsony idézettségű közgazdászt akar tanítani, arra rábizonyult, hogy védhetetlen ideológiai okokból eltérítené a tantervet?

Vagy az, hogy a folyóiratok idézettsége, az egész szcientometria nevetségesen haszontalan eszköz, amikor a közgazdaságtudomány legnagyobb, a nem feltétlenül egyetemre készülő nem-közgázdász számára legrelevánsabb féltucat gondolkodóját kell kiválasztani, akik közül a Nobel-díjas (és, emlékszünk, Keynes-szel versenyt reppelő) Hayek nem hiányozhat? 

Esetleg az, hogy egy középiskolai tantervben mindenképp megjelenik valamiféle társadalomkép?


2 komment

Címkék: nobel díj oktatási hayek keynes

A bejegyzés trackback címe:

https://eltecon.blog.hu/api/trackback/id/tr871841935

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eurosapiens.hu · http://eurosapiens.hu 2010.03.22. 08:47:15

Magyarországon véleményünk szerint égető szükség van a nem közgazdászok pénzügyi oktatására. Egészen más eséllyel indul az az érettségiző diák vagy egyetemista, aki rendelkezik pénzügyi tervvel, tisztában van a gazdasági folyamatokkal, a pénzintézetek működésével de leginkább a pénzügyi termékek struktúrájával, előnyeivel, hátrányaival, (rejtett) költségeivel.

Szomorú, hogy 18 évesen úgy kerülnek ki diákok a gimnáziumból, hogy tudják a másodfokú egyenlet megoldóképletét, de fogalmuk sincs pl. a hitelkártya és a betéti kártya közti különbségről, pedig azonnal igényelnek egyet valamelyikből.

Az eurosapiens tanfolyam ehhez nyújt segítséget, már járjuk az iskolákat, hogy minél többen csatlakozzanak!