nem a pék jóindulatától

"Az embernek ... állandóan szüksége van felebarátai segítségére, de ezt hiába várja pusztán a jóindulatuktól. [...] Ebédünket nem a mészáros, a sörfőző vagy a pék jóakaratától várjuk, hanem attól, hogy ezek saját érdekeiket tartják szem előtt." Adam Smith

Friss topikok

  • toyoda: @mediocris: Mi a pénz? Az, amit az emberek a cserében elfogadnak, ami megméri az értéket és lehet... (2015.11.28. 07:32) Csináljunk egyszintű bankrendszert!
  • ricardo: @ricardo: Látom, megjelent. (2015.01.06. 21:02) Blanchard öt percben
  • toyoda: Mi a pénzügyi szféra dolga?: A pénzkínálat biztosítása. Az lehet h. a "Nem monetáris" pénzintézet... (2014.12.01. 10:30) Kamat
  • Ma chi è questo Joker?: Mikor lesz folytatás? (2014.01.09. 21:49) Raj Chetty kapta a John Bates Clark medalt
  • _Epikurosz_: No, most belinkellek egymásnak titeket: oriblog.blog.hu/2011/02/12/nudge_paternalista_kozgazdaszo... (2013.10.15. 19:55) A nudge kárai

Címkék

30 as évek válsága (13) 4 1 (2) acemoglu (9) adam smith (6) adórendszer (29) adósság (11) adótudatosság (2) aea meetings (1) aghion (1) alan greenspan (3) alvin roth (1) argentína (1) árindex (2) árszabályozás (2) árverés (1) autóvásárlás (3) bankállamosítás (3) bastiat (3) becker (3) behaviorizmus (32) big government (2) bizalom (1) biztonság (1) buborék (5) bűnözés gazdaságtana (3) clark (4) credit crunch (1) daniel kahneman (1) defláció (3) depresszió (3) devizahitelek (2) devizapiac (1) diszkrimináció (3) döntéselmélet (2) drogpolitika (4) egészséggazdaságtan (4) elmélettörténet (1) energia (2) erkölcsi kockázat (8) értékek (3) értékpapírosítás (2) euró (12) európa (2) externáliák (1) fejlődésgazdaságtan (22) fejlődésgazdasgtan (2) félelem (1) felsőoktatás (9) fiskális politika (46) foci (5) fogyasztóvédelem (2) forint (2) francia (1) friedman (4) gary becker (6) gazdasági növekedés (11) gazdaságpolitika (47) gazdaságtörténet (7) gdp (2) globális aránytalanság (20) globalizáció (6) görög válság (12) hayek (4) humor (2) imf (11) imf hitel (2) incidencia (1) index (1) inferior (10) infláció (15) ingatlanpiac (1) interjú (14) io (1) irving fisher (1) it (1) izrael (1) japán (6) járadékvadászat (1) játékelmélet (4) jog és közgazdaságtan (5) john list (1) kamat (6) kapitalizmus (10) karácsony (1) kerékpár (1) kertesi gabor (1) keynes (12) keynesizmus (19) kezdi gabor (1) kína (19) kísérlet (2) klímaváltozás (7) költségvetés (6) konferencia (1) könyvismertetés (4) környezetgazdaságtan (4) korrupció (1) közjószág (2) közösségi gazdaságtan (3) krugman (23) külföldi segélyek (5) külföldi tőke (4) kvíz (1) lettország (1) likviditási csapda (3) luxus (4) maffia és allami transzferek területi eloszlása (1) magyar (23) makroökonómia (55) mancur olson (1) mankiw (1) maurice allais (1) megtakarítás (5) microfinance (1) migráció (2) mikroökonómia (20) mikroszimuláció (1) minimálbér (1) mnb (2) monetáris politika (22) multik (2) munkahelymegőrzés (5) munkapiac (22) murphy (4) nber (1) német (4) nobel díj (17) normál (1) nudge (6) nyugdíjrendszer (2) oecd (1) ökonometria (27) oktatási (44) olajárak (3) olasz (1) olivier blanchard (1) olson (1) paternalizmus (1) patrióta gazdaságpolitika (4) paul romer (1) paul samuelson (1) pénzillúzió (3) pénzügyi (6) pénzügyi rendszer (9) pénzügyi szabályozás (14) pénzügyi válság (16) piacgazdaság (1) pigou (1) politikai gazdaságtan (16) politikai intézményrendszer (13) portfolioblogger (126) profit (1) protekcionizmus (10) reform (2) rendszer (1) rendszerkockázat (1) richard thaler (1) rosling (1) shapley (1) shiller (1) Sims (1) stabilizáció (1) steven levitt (2) stigler (1) stizlitz (1) szabad piac (7) szabályozás (9) szociális támogatás (3) támogatás (4) tanulság (3) ted (3) tőkeáramlás (2) transzformációs válság (1) újraelosztás (1) usa (28) üzleti ciklus (8) válság (41) válságelemzés (20) válságkezelés (19) válság okai (9) valutaárfolyam (14) verseny (8) vita (27) yale (2) Címkefelhő

Mindegy-e, mitől ment fel a benzinár?

2012.04.30. 10:30 eltecon

"Ha felmegy a benzinár, az emberek kevesebbet autóznak és takarékosabb autót vesznek." Ilyen példákkal a bevezető közgazdaságtan előadásokon szoktunk dobálózni. Vajon számít-e a mennyiségi reakció szempontjából, hogy mi mozgatja az árakat: egy közelkeleti konfliktus, a kínai fellendülés, egy felrobbant finomító vagy éppen az üzemanyag-adókulcs változása? Miért is számítana, magyaráznánk diákjainknak: a fogyasztói viselkedés szempontjából fontos információ az ár maga, nem az, mi alakítja.

Ha ezt magyaráznánk, hiába kézenfekvő, tévednénk, számolták ki most megjelent tanulmányukban Shanjun Li, Joshua Linn és Eric Muehlegger. Úgy találták, az amerikai benzinár keresleti rugalmassága függ attól, a benzinre kivetett adó vagy az adó előtti benzinár változik-e meg. Az adótartalom növekedése nagyobb keresletcsökkenést okoz, mintha a nettó benzinár menne fel.

Összeférhet ez azzal a feltételezéssel, hogy az emberek racionálisak? Össze bizony. Hogyan? Tessék kitalálni – vagy elolvasni a cikket. Segítség a rejtvényfejtéshez: az adóváltozás hatása különösen akkor nagyobb, amikor azt a döntést hozzák meg az emberek, mekkora fogyasztású autót vesznek (az extenzív határon).


1 komment

Címkék: energia adórendszer fiskális politika környezetgazdaságtan ökonometria adótudatosság

A bejegyzés trackback címe:

https://eltecon.blog.hu/api/trackback/id/tr874476842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vakitfed 2012.05.01. 12:40:39

Már készülnek az iráni háborúra. Egyfelől az Irán elleni bojkott, stb., másfelől a tőzsdei spekuláció (a nagytőke még több pénzt, hatalmat akar) az olajár emelkedés oka. Ugyanakkor a szegény országok közül nálunk a legmagasabb az ár, a magas adó miatt. Pár éve még tiltakozott a magas ár ellen a Fidesz, mondván: az autó nem luxuscikk, de munkaeszköz. Most mást mondanak azaz tesznek, e vonatkozásban is. (Ne azt figyeld mit mondanak, de azt, mit tesznek.)
Kérdés hogy a közlekedés csökkenése (a tömegközlekedés is tré) mekkora termelési veszteséget és mekkora életszínvonal-esést jelent.
Többet a vakitfed google oldalakon.