Krugman pamfletjének megjelenése óta szinte csak a közgazdaságtan válságáról vagy nem válságáról esik szó a blogban. Ez a darab is figyelemre méltó.
Vita a közgazdaságtanról - sokadik hozzászólás
2009.09.20. 20:38 eltecon
6 komment
A bejegyzés trackback címe:
https://eltecon.blog.hu/api/trackback/id/tr901395419
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
eltecon 2009.09.20. 20:50:12
LaHaine Mintha az utolsó három alfejezet kifejezetten a te általad nehezményezett kérdésekkel feglalkozna.
ricardo 2009.09.21. 09:06:21
(Off. Vagy tán mégsem.
online.wsj.com/article/SB10001424052970204518504574417810281734756.html )
online.wsj.com/article/SB10001424052970204518504574417810281734756.html )
ricardo 2009.09.21. 14:01:05
Ami a Mankiw recenziót illeti. Gyakori, hogy a keynesi elmélet középpontjába a lefelé merev munkabéreket állítják. Ez volna úgymond a fogaskerekek közé dobott franciakulcs, ami megakasztja a gazdaság walrasi masináját. Meglehet fontos ez is, ellenben nincs közvetlenül összefüggésben az oly sokat vitatott keynesi gazdaságpolitikai recepttel, a kormányzati költekezéssel. A fiskális stimulus kérdése az ’özvegyasszony korsója’ (Widow's Cruse) problematikához kapcsolódik, ami Káldor szerint a keynesi elmélet valódi fókusza, és ami a Kalecki-féle logika: a munkások azt költik el, amit megkerestek, a tőkések viszont azt keresik meg, amit elkötenek. Ha a tőkések valami okból visszafogják a beruházásaikat, akkor elmaradnak a bevételeik is, és ha elmaradnak a bevételeik, akkor még inkább visszafogják a beruházásaikat. A fiskális stimulusnak ezért az a célja, hogy ezt a spirált még az elején megállítsa. Az állam beruházásokba kezd, hogy a tőkések megkereshessék azt, ami a saját beruházási szándékuk csökkenése folytán maguk nem költöttek el, és ezért nem is keresnének meg, és ami paralízisbe vinné a gazdaságot. Ennek nincs semmi köze sem a ragadós bérekhez, sem a racionális várakozásokhoz.
Rorgosh 2009.09.21. 21:35:42
@ricardo:
Ez mind szép és jó, csak Keynes elmélete csak azt az "apróságot" nem veszi figyelembe, hogy:
1. A fogyasztás meglepően rugalmas, a jövedelem csökkenés egy deflációs környezetben alapvetően fogyasztási átrendeződést vált ki,
2. a lakosság bizonyos körülmények között inkább megtakarít, ahelyett, hogy a fogyasztását növelné. Ha az állam túlköltekezik, akkor ezt hiztelből teszi, amely azonban pénzkeresletet generál és így növeli a megtakarítási rátát - > csökkenti a fogyasztást...
Ez mind szép és jó, csak Keynes elmélete csak azt az "apróságot" nem veszi figyelembe, hogy:
1. A fogyasztás meglepően rugalmas, a jövedelem csökkenés egy deflációs környezetben alapvetően fogyasztási átrendeződést vált ki,
2. a lakosság bizonyos körülmények között inkább megtakarít, ahelyett, hogy a fogyasztását növelné. Ha az állam túlköltekezik, akkor ezt hiztelből teszi, amely azonban pénzkeresletet generál és így növeli a megtakarítási rátát - > csökkenti a fogyasztást...
ricardo 2009.09.22. 08:34:46
@Rorgosh:
Kedves Rorgosh! Ma reggel az irodába jövet több bezárt autószalon mellett jöttem el. A nagy üvegablakok mögött sehol az a sok új, csillogó autó. Csak a kiragasztott felirat: „kiadó”. A személygépkocsi értékesítés itthon az elmúlt évekhez képest harmada. De mindenhol. Az autógyárak gondban vannak. Miért is? A ragadós árak miatt? A racionális várakozások miatt? A ricardói-ekvivalencia miatt? Az aszimmetrikus információk miatt? Hát bizonyára ezek is komoly szerepet játszanak. De leginkább visszaesett a kereslet. Az emberek most inkább nem vesznek autót, hanem majd inkább máskor. De ha egyesek nem költenek, akkor mások nem keresnek. Az autógyárakban pedig leáll a termelés. Ez ilyen egyszerű.
Kedves Rorgosh! Ma reggel az irodába jövet több bezárt autószalon mellett jöttem el. A nagy üvegablakok mögött sehol az a sok új, csillogó autó. Csak a kiragasztott felirat: „kiadó”. A személygépkocsi értékesítés itthon az elmúlt évekhez képest harmada. De mindenhol. Az autógyárak gondban vannak. Miért is? A ragadós árak miatt? A racionális várakozások miatt? A ricardói-ekvivalencia miatt? Az aszimmetrikus információk miatt? Hát bizonyára ezek is komoly szerepet játszanak. De leginkább visszaesett a kereslet. Az emberek most inkább nem vesznek autót, hanem majd inkább máskor. De ha egyesek nem költenek, akkor mások nem keresnek. Az autógyárakban pedig leáll a termelés. Ez ilyen egyszerű.
Nyaligátor · http://autostat.hu/technikai-szotar 2009.09.25. 14:08:44
Ez egy önkiegyenlítő folyamat, ez van, ezt kell szeretni. Mellesleg ha nem lennének gondok, nem lennének rá megoldások, ergo fejlődés sem...