nem a pék jóindulatától

"Az embernek ... állandóan szüksége van felebarátai segítségére, de ezt hiába várja pusztán a jóindulatuktól. [...] Ebédünket nem a mészáros, a sörfőző vagy a pék jóakaratától várjuk, hanem attól, hogy ezek saját érdekeiket tartják szem előtt." Adam Smith

Friss topikok

Címkék

30 as évek válsága (13) 4 1 (2) acemoglu (9) adam smith (6) adórendszer (29) adósság (11) adótudatosság (2) aea meetings (1) aghion (1) alan greenspan (3) alvin roth (1) argentína (1) árindex (2) árszabályozás (2) árverés (1) autóvásárlás (3) bankállamosítás (3) bastiat (3) becker (3) behaviorizmus (32) big government (2) bizalom (1) biztonság (1) buborék (5) bűnözés gazdaságtana (3) clark (4) credit crunch (1) daniel kahneman (1) defláció (3) depresszió (3) devizahitelek (2) devizapiac (1) diszkrimináció (3) döntéselmélet (2) drogpolitika (4) egészséggazdaságtan (4) elmélettörténet (1) energia (2) erkölcsi kockázat (8) értékek (3) értékpapírosítás (2) euró (12) európa (2) externáliák (1) fejlődésgazdaságtan (22) fejlődésgazdasgtan (2) félelem (1) felsőoktatás (9) fiskális politika (46) foci (5) fogyasztóvédelem (2) forint (2) francia (1) friedman (4) gary becker (6) gazdasági növekedés (11) gazdaságpolitika (47) gazdaságtörténet (7) gdp (2) globális aránytalanság (20) globalizáció (6) görög válság (12) hayek (4) humor (2) imf (11) imf hitel (2) incidencia (1) index (1) inferior (10) infláció (15) ingatlanpiac (1) interjú (14) io (1) irving fisher (1) it (1) izrael (1) japán (6) járadékvadászat (1) játékelmélet (4) jog és közgazdaságtan (5) john list (1) kamat (6) kapitalizmus (10) karácsony (1) kerékpár (1) kertesi gabor (1) keynes (12) keynesizmus (19) kezdi gabor (1) kína (19) kísérlet (2) klímaváltozás (7) költségvetés (6) konferencia (1) könyvismertetés (4) környezetgazdaságtan (4) korrupció (1) közjószág (2) közösségi gazdaságtan (3) krugman (23) külföldi segélyek (5) külföldi tőke (4) kvíz (1) lettország (1) likviditási csapda (3) luxus (4) maffia és allami transzferek területi eloszlása (1) magyar (23) makroökonómia (55) mancur olson (1) mankiw (1) maurice allais (1) megtakarítás (5) microfinance (1) migráció (2) mikroökonómia (20) mikroszimuláció (1) minimálbér (1) mnb (2) monetáris politika (22) multik (2) munkahelymegőrzés (5) munkapiac (22) murphy (4) nber (1) német (4) nobel díj (17) normál (1) nudge (6) nyugdíjrendszer (2) oecd (1) ökonometria (27) oktatási (44) olajárak (3) olasz (1) olivier blanchard (1) olson (1) paternalizmus (1) patrióta gazdaságpolitika (4) paul romer (1) paul samuelson (1) pénzillúzió (3) pénzügyi (6) pénzügyi rendszer (9) pénzügyi szabályozás (14) pénzügyi válság (16) piacgazdaság (1) pigou (1) politikai gazdaságtan (16) politikai intézményrendszer (13) portfolioblogger (126) profit (1) protekcionizmus (10) reform (2) rendszer (1) rendszerkockázat (1) richard thaler (1) rosling (1) shapley (1) shiller (1) Sims (1) stabilizáció (1) steven levitt (2) stigler (1) stizlitz (1) szabad piac (7) szabályozás (9) szociális támogatás (3) támogatás (4) tanulság (3) ted (3) tőkeáramlás (2) transzformációs válság (1) újraelosztás (1) usa (28) üzleti ciklus (8) válság (41) válságelemzés (20) válságkezelés (19) válság okai (9) valutaárfolyam (14) verseny (8) vita (27) yale (2) Címkefelhő

Megszorítsunk vagy élénkítsünk?

2012.09.08. 11:03 petepeter

Évek óta tart Európában a gazdasági válság. Az államadósság szintje különösen a déli államokban kritikus, de a pénzügyi piacok más, korábban stabilnak tekintett országok helyzetét is bizalmatlanul szemlélik, az adósság leépítése az elmúlt években a kormányzatok egyik legfontosabb gazdaságpolitikai céljává vált.

Könnyen értékesíthető vagyontárgyak híján adósságát csak az tudja csökkenteni, aki bevételeit kiadásai felett tudja tartani. Gyors gazdasági növekedés – ami Európában ma csak álom – mellett a mérsékelt folyó deficit is tolerálható, hiszen ilyenkor az adósság szintje növekszik ugyan, ám a GDP-hez mért aránya csökken, enyhítvén a törlesztéssel kapcsolatos aggodalmakat. A stabilizáció a válságot megelőző időszakhoz képest esetenként brutálisan nagy költségvetési szigorral, kiadáscsökkentéssel és/vagy adóemeléssel, a nálunk tiltott szóval élve megszorításokkal látszik elérhetőnek.

A megszorító fiskális politika békeidőben is nagyon népszerűtlen, hiszen senki sem szereti a magasabb adókat és a kiadások csökkentése is jövedelmek elvesztésével jár. A régió gazdasági helyzetét azonban különösen súlyossá teszi, hogy a huzamosabb ideje tartó költségvetési szigor eredménye még mindig nem látszik, az adósságráták nemigen csökkennek, sőt, a válság sok tekintetben súlyosbodik. A megszorítások ugyanis csökkentik a termékek iránti keresletet, így rövid távon visszafogják a kibocsátást. Európában a recesszió ma nem utolsósorban éppen a költségvetési szigor következménye.

A megszorító politikát ellenző hangok erősödése természetes folyománya a tartós vergődésnek. Az ellentábor (a „növekedést ösztönzők”) éppen a költségvetési szigor recessziós következményével szokott érvelni. Szerintük a GDP csökkenése nem átmeneti káros mellékhatás csupán. Ha a megszorítás miatt visszaesik a gazdasági teljesítmény, az nemcsak az adóság/GDP arányt rontja, de a GDP-vel szorosan együttmozgó adóbevételekben is kiesést okoz. Ennek pedig növekvő deficit és adósság a következménye, amit csak újabb megszorításokkal lehetne korrigálni. Rossz körbe kerülünk. A megszorítások további megszorítások végeláthatatlan folyamatához vezetnek, anélkül, hogy az eredeti adósságproblémán enyhíteni tudnának.

A növekedésösztönzők szerint ezért a kormányzatoknak a gazdaság növekedését serkentő programokat kell támogatniuk, hiszen a növekedés a folyó költségvetés egyensúlyára és a relatív adósságmutatóra is pozitív hatással van. A megszorítók viszont erősen kételkednek abban, hogy kormányzati akciókkal érdemben és főleg elegendően hamar lehet növekedési eredményt elérni. Másrészt okkal kérdezik, hogy ki adna pénzt az ilyesfajta növekedésösztönző programok finanszírozására, hiszen a probléma éppen az, hogy hitelezők már most sem (vagy csak fenntarthatatlanul magas kamatok mellett) hajlandók a meglévő adósság finanszírozására.

A dilemma itthon is valós és húsbavágó. Vajon hogyan reagáljon a kormány a legújabban közzétett, várakozásaitól messze lemaradóan gyászos növekedési adatokra? (A GDP az idei második negyedévben 1,2%-kal csökkent tavalyhoz képest.) Teremtsen forrást az amúgy is lyukas költségvetésben növekedésösztönzésre (lásd munkahelyvédelmi program), vagy a rosszabb konjunktúra miatt várhatóan csökkenő adóbevételekre számítva találjon ki újabb adókat?

Az ösztönzők és megszorítók vitája a laikus polgárt már-már hitvitára emlékeztetheti. Különösen azért, mert a felek – éppen a meggyőző erő fokozása érdekében – hajlamosak saját javaslatukat abszolút érvényességgel bíró, helytől, időtől független igazságként, a másikat pedig a pokol útjaként megjeleníteni, elég csak a „megszorítások még soha sehol nem vezettek eredményre” típusú sarkos megfogalmazásokra gondolnunk. A laikus viszont okkal válik egyre türelmetlenebbé; két, ennyire egymást kizáró álláspont nem lehet egyformán rossz, mire jók a közgazdászok, ha még ebben sem tudnak megegyezni?

Szemben azonban a problémából hitvitát vagy ideológiai platformot gyártókkal a becsületes válasz az, hogy az ösztönzés/megszorítás relatív sikere meglehetősen sokféle tényezőtől (és ezek kölcsönhatásaitól) függ. Minden gazdaságpolitikai akció sikere vagy kudarca azon múlik, hogyan reagálnak vagy egyáltalán reagálnak-e rá a gazdaság privát szereplői, cégek, beruházók, hitelezők, háztartások. Ne feledjük, a jószágok termelésére és felhasználására, hitelek nyújtására vonatkozó döntések túlnyomó részét a magánszektor szereplői hozzák saját helyzetértékelésük és jövőre vonatkozó várakozásaik alapján. A kormányzati akciók befolyásolják az ő döntéseiket, a jövőre vonatkozó várakozásaikat, a siker kulcsa az, hogy ez a befolyás hogyan működik.

A nemzetközi pénzpiacok által nagyon kockázatosnak ítélt, s ezért csak igen magas kockázati felárral hitelezett országoknak – köztük hazánknak is - nagyon ingoványos talajon kell lavírozniuk. Ha kormányaik a magukra erőltetett költségvetési szigorral meg tudják győzni a hitelezőket arról, hogy képesek kezelni az adósságproblémát, akkor a kockázati felárak mérséklődésén át nemcsak az államkötvények, de a beruházási és lakossági hitelek kamatai is csökkenhetnek. Az alacsonyabb kamatkörnyezet és a stabilitás érzete ösztönzőleg hathat a beruházásokra és a háztartási kiadásokra, ami ellensúlyozhatja a megszorító politika negatív keresleti hatását, a recesszió viszonylag enyhe és rövid lesz, ami a jövőbe vetett optimizmust is erősíti.

Ez egy jó kör, nem olyan, mint amitől a megszorítás ellenzői óvtak. Sajnos nincs garancia arra, hogy ez lesz az eredmény, a hitelezők és a többi privát szereplő nem kizárólag az adósság szintje alapján ítéli meg az ország helyzetét, és benne saját lehetőségeit. Számítanak a kormányzati gazdaságpolitika más elemei, a piaci kilátások és még ezer más dolog. Lássuk be, az elmúlt években kormányzatunk külföld- és piacellenes húzásaival sokat ronthatott a hazai piaci szereplők amúgy is pesszimista hangulatán. A saját hatáskörben megkísérelt élénkítés ebben a helyzetben biztosan nem alternatíva. Nekünk már régen csak az IMF maradt. Az is csak addig, amíg még szóbaáll velünk.

(Ez az írás a Magyar Narancs 2012/35. számában jelent meg)


9 komment

Címkék: gazdaságpolitika válságkezelés

A bejegyzés trackback címe:

https://eltecon.blog.hu/api/trackback/id/tr714762688

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kindercsokolade 2012.09.09. 11:01:51

Az egyik politikai elemzőnek tetszett nagyon egy régi mondata: "Mo.-gal az a baj, h mindig elsétál a szakadék szélére és épp mielőtt leesne...visszafordul". Szerintem ezt az életérzést annyira megszoktuk, h észre sem vesszük, h már rég leestünk és még mindig büszkén verjük a mellünket, h ott állunk a szakadék szélén...hát nyuszitaps

makro67 (törölt) 2012.09.10. 11:17:09

A GDP csökken még a válság kirobbanását követő 4. !!!! évben is. Erre Pete Péter számára a kérdés: megszorítsunk vagy élénkítsünk?
Tessék mondani, hol tetszett makroökönómiát tanulni?

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.09.11. 21:46:28

@makro67:
Pedig nagyon is jogos a kérdés.
1. ez a bizonyos "élénkítés" ugyanis egyáltalán nem biztos, hogy élénkülést hoz.
1a. az állami kiadások rendszerint nem oda kerülnek, ahol szükség lenne rájuk, hanem ahol kilobbizzák.
1b. az élénkítés akkor hasznos, ha minimum a költségét kitermeli, erre viszont semmi garancia, különösen nem a mai áron
1c. a kicsi és nyitott gazdaságokban a fiskális élénkítés hatásossága nagyon alacsony

2. vannak költségei
2a. a most felvett hitel lehet, hogy élénkít most, de visszafog később, amikor vissza kell fizetni azt
2b. jelenleg igen bizonytalan lábakon áll a magyar államháztartás. Decemberben még a csőd közvetlen közelében támolyogtunk. És most is elég egy újabb állampapír piaci sokk és csődöt jelentünk.
2c. nagyon alacsony a befektetői bizalom a magyar állam iránt, ezért nagyon drágán tudjuk csak az állam működését biztosítani. Nézd meg a hirdetést: 9,5%-s kamatot ígér a 3 éves kötvényre. Ez nevetségesen magas. Általában már 6% felett sikítozni szokás, hogy adósságspirál fenyeget.
2d. ilyen magas hozamot kell minimum elérnie az élénkítésnek, ahhoz, hogy azt mondhassuk, hogy ez megérte.
2e. most minden kiadásnövelés tovább rontja ezt a bizalmat és növeli a hozamokat. Míg a megszorítások növelik azt.

3. A magas államfinanszírozási költség megterheli a gazdaságot is, tehát az nem tud növekedni.
3a. a magas állampapírhozamoknak kiszorító hatása is van, azaz elszívja a tőkét a bankszektortól és csökken a hitelezési aktivitás, azaz visszafogja a gazdaságot
3b. emiatt adókat kell emelni, ami szintén nem tesz jót a növekedésnek

Összegezve egyáltalán nem biztos, hogy az élénkítés tesz jót a növekedésnek a jelen helyzetünkben

makro67 (törölt) 2012.09.11. 21:54:30

@Lord_Valdez: Kedves Lord Valdez!

Látom Ön lelkes laikus. Tessék beülni legalább egy bevezető makrokurzusra, s akkor tudunk érdemi vitát folytatni.

Ha erre nincs ideje, akkor tessék töprengeni a három éve tartó 10%-os amerikai költségvetési hiányon, s az ezt finanszírozó zéró közeli kamatlábon.

S akkor látni fogja, hogy a makroökonómiában nem okvetlenül kötelező összehordani hetet-havat.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.09.12. 06:48:12

@makro67:
Bevezető makrokurzus kipipálva.

Mintha a magyar és az amerikai állam iránti bizalom kicsit más szinteken állna. És ez világosan látszik az állampapírhozamokon is.

Neruo 2012.09.12. 21:49:40

@makro67:

Szerinted mi a válasz és miért?

(Bevezető makro kurzus kimaradt, de érdekel.)

kronstadt (törölt) 2012.09.12. 23:18:27

@Neruo:

gondolom vmi szép - többes szám első személyben játszódó kollektivista - mesét fog mondani a bankóprés és a szocializmus áldásos hatásairól

666Ordog666 · http://redszerhiba.blog.hirszerzo.hu/ 2012.09.14. 15:34:12

Természetesen a megszorítás a hatásos technika !
Ebben az évben a több, mint húsz megszorító intézkedésre a magyar gazdaság reagált. Elérete a megállt állapotot, jelenleg már túl is teljesítettünk és csúszunk visszafele.
A gazdaság élénkítő intézkedéseket miért kell titkosítani ? Jelenleg egyetlen ilyenről nincs tudomásom ! ! !

Avatar 2012.10.02. 11:50:36

@Lord_Valdez: No meg a magyar és az amerikai gazdaság mérete és nyitottsága se egyforma...

@makro67:
És az USA-ban se egyértelmű sikertörténet az élénkítési politikája, vannak komoly kritikusai az ott folyó pénznyomtatásnak...

És vannak kevésbé komoly, de igazán szórakoztató kritikusok is:
econstories.tv/2011/04/28/fight-of-the-century-music-video/
süti beállítások módosítása