nem a pék jóindulatától

"Az embernek ... állandóan szüksége van felebarátai segítségére, de ezt hiába várja pusztán a jóindulatuktól. [...] Ebédünket nem a mészáros, a sörfőző vagy a pék jóakaratától várjuk, hanem attól, hogy ezek saját érdekeiket tartják szem előtt." Adam Smith

Friss topikok

Címkék

30 as évek válsága (13) 4 1 (2) acemoglu (9) adam smith (6) adórendszer (29) adósság (11) adótudatosság (2) aea meetings (1) aghion (1) alan greenspan (3) alvin roth (1) argentína (1) árindex (2) árszabályozás (2) árverés (1) autóvásárlás (3) bankállamosítás (3) bastiat (3) becker (3) behaviorizmus (32) big government (2) bizalom (1) biztonság (1) buborék (5) bűnözés gazdaságtana (3) clark (4) credit crunch (1) daniel kahneman (1) defláció (3) depresszió (3) devizahitelek (2) devizapiac (1) diszkrimináció (3) döntéselmélet (2) drogpolitika (4) egészséggazdaságtan (4) elmélettörténet (1) energia (2) erkölcsi kockázat (8) értékek (3) értékpapírosítás (2) euró (12) európa (2) externáliák (1) fejlődésgazdaságtan (22) fejlődésgazdasgtan (2) félelem (1) felsőoktatás (9) fiskális politika (46) foci (5) fogyasztóvédelem (2) forint (2) francia (1) friedman (4) gary becker (6) gazdasági növekedés (11) gazdaságpolitika (47) gazdaságtörténet (7) gdp (2) globális aránytalanság (20) globalizáció (6) görög válság (12) hayek (4) humor (2) imf (11) imf hitel (2) incidencia (1) index (1) inferior (10) infláció (15) ingatlanpiac (1) interjú (14) io (1) irving fisher (1) it (1) izrael (1) japán (6) járadékvadászat (1) játékelmélet (4) jog és közgazdaságtan (5) john list (1) kamat (6) kapitalizmus (10) karácsony (1) kerékpár (1) kertesi gabor (1) keynes (12) keynesizmus (19) kezdi gabor (1) kína (19) kísérlet (2) klímaváltozás (7) költségvetés (6) konferencia (1) könyvismertetés (4) környezetgazdaságtan (4) korrupció (1) közjószág (2) közösségi gazdaságtan (3) krugman (23) külföldi segélyek (5) külföldi tőke (4) kvíz (1) lettország (1) likviditási csapda (3) luxus (4) maffia és allami transzferek területi eloszlása (1) magyar (23) makroökonómia (55) mancur olson (1) mankiw (1) maurice allais (1) megtakarítás (5) microfinance (1) migráció (2) mikroökonómia (20) mikroszimuláció (1) minimálbér (1) mnb (2) monetáris politika (22) multik (2) munkahelymegőrzés (5) munkapiac (22) murphy (4) nber (1) német (4) nobel díj (17) normál (1) nudge (6) nyugdíjrendszer (2) oecd (1) ökonometria (27) oktatási (44) olajárak (3) olasz (1) olivier blanchard (1) olson (1) paternalizmus (1) patrióta gazdaságpolitika (4) paul romer (1) paul samuelson (1) pénzillúzió (3) pénzügyi (6) pénzügyi rendszer (9) pénzügyi szabályozás (14) pénzügyi válság (16) piacgazdaság (1) pigou (1) politikai gazdaságtan (16) politikai intézményrendszer (13) portfolioblogger (126) profit (1) protekcionizmus (10) reform (2) rendszer (1) rendszerkockázat (1) richard thaler (1) rosling (1) shapley (1) shiller (1) Sims (1) stabilizáció (1) steven levitt (2) stigler (1) stizlitz (1) szabad piac (7) szabályozás (9) szociális támogatás (3) támogatás (4) tanulság (3) ted (3) tőkeáramlás (2) transzformációs válság (1) újraelosztás (1) usa (28) üzleti ciklus (8) válság (41) válságelemzés (20) válságkezelés (19) válság okai (9) valutaárfolyam (14) verseny (8) vita (27) yale (2) Címkefelhő

A jó tanár értéke

2010.12.20. 16:34 eltecon

Szó szerint. Nem úgy, hogy: "..az én drága jó középiskolai tanárom ... bácsi, aki az emberi értékek garmadával vértezett fel engem, s nélküle egészen másvalaki vált volna belőlem...". Szóval nem így, hanem közgazdasági értelemben, pénzben kifejezve. Eric A. Hanushek műhelytanulmányában ennek a mérésével kísérletezik, s habár a dolgozat az amerikai valósághoz igazodik, a módszertan jelentős részét akár hazai oktatáskutatók is kipróbálhatnák.

A jobb tanárok által tanított diákok átlagban jövedelmüket tekintve is sikeresebbek. Ebből visszafelé, származtatott keresletként levezethető az oktatói minőség iránti kereslet. Mennyiségi tanárhiány nincs az USA-ban (tudomásunk szerint itthon is több tanárt képeznek, mint amennyi álláshely van), így a releváns kérdés az, hogy az oktatók minőségének emelkedése milyen hatással van a diákok iskolai teljesítményére és áttételesen későbbi jövedelmükre. A tanulmány becslése szerint egy a mai átlagost meghaladó képességű tanár tevékenysége akár több ezer dollárral is emelheti osztálya diákjainak későbbi összesített jövedelmét, mégpedig évente. Vagyis ha Hanushek becslései akár csak a nagyságrendet illetően is elfogadhatóak, akkor a tanári minőségnek irtózatosan nagy értéke van.


4 komment

Címkék: oktatási munkapiac

A bejegyzés trackback címe:

https://eltecon.blog.hu/api/trackback/id/tr12528222

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szumurri 2010.12.20. 17:46:18

"tudomásunk szerint itthon is több tanárt képeznek, mint amennyi álláshely van"
Természettudományok?
Informatika?

Csavarhúzós 2010.12.20. 22:51:43

"A jobb tanárok által tanított diákok átlagban jövedelmüket tekintve is sikeresebbek."
-Lehet hogy nem olvastam elég figyelmesen a cikket, vagy az angolom gyenge, de nekem körben forgó érvelésnek tűnik.
Azok a jó tanárok, akinek a diákjai sikeresebbek, és utána, nicsak, milyen értékesek a jó tanárok, mert az ő tanítványaik többet keresnek. Némileg javít a problémán azzal, hogy csak az iskolán belüli varianciára szorítkozik - nem ismerem eléggé az amerikai iskolarendszert ahhoz, hogy megállapítsam, hogy ez így fair verseny-e. Vannak-e "C" osztályok, rotálják-e az ott tanító tanárokat, stb.

"akkor a tanári minőségnek irtózatosan nagy értéke van"-igaz, de tegyük hozzá, hogy itt relatív minőségről van szó, és egyéni hasznokról. Minden tanár nem lehet átlag feletti :)
Ha kellő fizetéssel és alkalmas szelekcióval mindenhová a mostani top 10% szintű tanerők kerülnének, ettől nem nőne a GDP. Pontosabban a top10%tanítványok fizetése/átlagfizetés arányánál kisebb arányban. (Ha több az okos, kevesebbet ér az okosság)

xstranger 2010.12.21. 13:10:03

@Csavarhúzós: de mivel egy tanarra sok diak jut ezert a teljes output nyilvan noni. Amugy nem vagyok teljesen biztos hogy igaz az utolso mondatod

perro morado 2010.12.21. 13:52:29

@Csavarhúzós: "Minden tanár nem lehet átlag feletti :) "

De a tanarok 99%-a mar lehet, ha van mondjuk nehany nagyon, nagyon rossz. (Oke, ez csak vicc volt.)
süti beállítások módosítása