A magyar közoktatás egyik legneuralgikusabb kérdése, hogy a legkülönbözőbb hátterű és képességű (a kettő nehezen szétválasztható) diákokat helyes-e képességeik szerint felvételikkel szétválogatva "jó" és "rossz" osztályokban és iskolákban tanítani, vagy jobb, ha minden osztályba nagyjából egyformán jut a legkülönbözőbb hátterű és képességű diákokból.
A dolog rendkívül összetett; morális, elosztási, pedagógiai, politikai és a politikai közösség alapvető kohéziójával kapcsolatos kérdések sorát veti fel, amelyekbe nem mernénk itt belemenni. A pénteken nálunk előadó, különben a CEU-n tanító jeles ökonométer Kézdi Gábor ennek a problémahalmaznak egy fontos eleméről, az (osztály)társak hatásáról fog nekünk beszélni.
Az előadásra való felkészülésként ajánljuk a www.voxeu.org-ra nemrég felkerült összefoglalót arról, az osztálytársak képességei mennyire hatnak a diákok eredményeire és hogy lehet ezt a hatást megkülönböztetni egy sor másik hatástól.
A három szerző, Victor Lavy, Olmo Silva és Felix Weinhardt NBER-paperükben épp ezt vizsgálják angliai középiskolások mintáján. Akit érdelekel a hatások nagysága és a szellemes ökonometria, kattintson a fenti linkre.
De előbb tippeljen: vajon ugyanakkora az okos/buta társak előrevivő/visszahúzó hatása a tanulmányi előmenetelre kisfiúknál és kislányoknál? És vajon miért nem?