Tökéletes, integrált piacon az áruarbitrázs biztosítaná, hogy ugyanannak a terméknek ugyanaz legyen az ára. Ilyen persze nincsen, ha másért nem is, a nagyobb távolságra szállítás költségei miatt arra számíthatunk, hogy a távolabbi exportpiacokon a cégek drágábban adják ugyanazt. Nos, a vicces az, hogy a távolság és árszint közti erős pozitív korreláció akkor is fennmarad, ha a szálítási költségeket levonjuk.
Görg-Halpern-Muraközy tanulmánya részletes magyar vámstatisztikai adatokon vizsgálja a jelenséget, és azt találja, hogy az összefügés részben a szelekciós hatás miatt áll fenn (más cégek és más termékeket szállítanak nagyobb távolságra), de igaz marad a cégeken belül is, vagyis alapvetően ugyanazt a terméket, de némi megkülönböztetésssel (jobb minőség stb.) értékesítik a nagyobb távolságra eső exportpiacon magasabb áron.
P.S.:A szerzők egyike-másika jó ismerős, bár mintha kicsit megfiatalodtak volna az utóbbi időben. A fényképekből legalábbis úgy tűnik.