nem a pék jóindulatától

"Az embernek ... állandóan szüksége van felebarátai segítségére, de ezt hiába várja pusztán a jóindulatuktól. [...] Ebédünket nem a mészáros, a sörfőző vagy a pék jóakaratától várjuk, hanem attól, hogy ezek saját érdekeiket tartják szem előtt." Adam Smith

Friss topikok

Címkék

30 as évek válsága (13) 4 1 (2) acemoglu (9) adam smith (6) adórendszer (29) adósság (11) adótudatosság (2) aea meetings (1) aghion (1) alan greenspan (3) alvin roth (1) argentína (1) árindex (2) árszabályozás (2) árverés (1) autóvásárlás (3) bankállamosítás (3) bastiat (3) becker (3) behaviorizmus (32) big government (2) bizalom (1) biztonság (1) buborék (5) bűnözés gazdaságtana (3) clark (4) credit crunch (1) daniel kahneman (1) defláció (3) depresszió (3) devizahitelek (2) devizapiac (1) diszkrimináció (3) döntéselmélet (2) drogpolitika (4) egészséggazdaságtan (4) elmélettörténet (1) energia (2) erkölcsi kockázat (8) értékek (3) értékpapírosítás (2) euró (12) európa (2) externáliák (1) fejlődésgazdaságtan (22) fejlődésgazdasgtan (2) félelem (1) felsőoktatás (9) fiskális politika (46) foci (5) fogyasztóvédelem (2) forint (2) francia (1) friedman (4) gary becker (6) gazdasági növekedés (11) gazdaságpolitika (47) gazdaságtörténet (7) gdp (2) globális aránytalanság (20) globalizáció (6) görög válság (12) hayek (4) humor (2) imf (11) imf hitel (2) incidencia (1) index (1) inferior (10) infláció (15) ingatlanpiac (1) interjú (14) io (1) irving fisher (1) it (1) izrael (1) japán (6) járadékvadászat (1) játékelmélet (4) jog és közgazdaságtan (5) john list (1) kamat (6) kapitalizmus (10) karácsony (1) kerékpár (1) kertesi gabor (1) keynes (12) keynesizmus (19) kezdi gabor (1) kína (19) kísérlet (2) klímaváltozás (7) költségvetés (6) konferencia (1) könyvismertetés (4) környezetgazdaságtan (4) korrupció (1) közjószág (2) közösségi gazdaságtan (3) krugman (23) külföldi segélyek (5) külföldi tőke (4) kvíz (1) lettország (1) likviditási csapda (3) luxus (4) maffia és allami transzferek területi eloszlása (1) magyar (23) makroökonómia (55) mancur olson (1) mankiw (1) maurice allais (1) megtakarítás (5) microfinance (1) migráció (2) mikroökonómia (20) mikroszimuláció (1) minimálbér (1) mnb (2) monetáris politika (22) multik (2) munkahelymegőrzés (5) munkapiac (22) murphy (4) nber (1) német (4) nobel díj (17) normál (1) nudge (6) nyugdíjrendszer (2) oecd (1) ökonometria (27) oktatási (44) olajárak (3) olasz (1) olivier blanchard (1) olson (1) paternalizmus (1) patrióta gazdaságpolitika (4) paul romer (1) paul samuelson (1) pénzillúzió (3) pénzügyi (6) pénzügyi rendszer (9) pénzügyi szabályozás (14) pénzügyi válság (16) piacgazdaság (1) pigou (1) politikai gazdaságtan (16) politikai intézményrendszer (13) portfolioblogger (126) profit (1) protekcionizmus (10) reform (2) rendszer (1) rendszerkockázat (1) richard thaler (1) rosling (1) shapley (1) shiller (1) Sims (1) stabilizáció (1) steven levitt (2) stigler (1) stizlitz (1) szabad piac (7) szabályozás (9) szociális támogatás (3) támogatás (4) tanulság (3) ted (3) tőkeáramlás (2) transzformációs válság (1) újraelosztás (1) usa (28) üzleti ciklus (8) válság (41) válságelemzés (20) válságkezelés (19) válság okai (9) valutaárfolyam (14) verseny (8) vita (27) yale (2) Címkefelhő

Protestáns etika a laboratóriumban

2010.04.27. 13:00 eltecon

A társadalomtudósokat régóta foglalkoztatja a vallás és a gazdaság viszonya. A nálunk műveltebb szociológusok bizonyára másokat is beidéznének a sokat hivatkozott és keveset olvasott hősök közül, nekünk csak Max Weber jut eszünkbe, meg hogy a protestáns etika állítólag tőkefelhalmozásra sarkallt, és így elvezetett a kapitalizmus szelleméhez.

Biztonságosabb a talaj a lábunk alatt, ha a közgazdászok vonatkozó munkáit szemlézzük.Barro és McCleary szerint a vallásosabb országok (legalábbis azok, amelyek lakói jobban hisznek mennyben, pokolban és a túlvilági életben) gazdaságai gyorsabban nőnek. La Porta és híres szerzőtársai pedig azt állítják, hogy ha a domináns vallás erősen hierarchikus (például katolikus), az visszafogja az emberek közötti bizalmon alapuló együttműködéseket, ami végső soron hátráltatja a gazdasági növekedést. Mások szerint a vallási rituálék éppenséggel fokozzák a bizalmat és a kooperációt, legalábbis az ortodox zsidók esetében.Megint mások úgy találják, hogy a keresztény vallású országokban inkább alakulnak ki a gazdasági prosperitást elősegítő intézmények. És persze arról is van ám irodalom, hogy Webernek nem volt igaza, legalábbis a protestánsok 19. századi sikerének a kulcsa nem az etikában keresendő, hanem abban, hogy sokkal nagyobb arányban tudtak olvasni. És van nagyívű irodalomösszefoglaló és vallási témájú közgazdászhonlap is sok-sok linkkel.

Ha ennyire sokat tudunk, akkor mégis miért bajlódjunk kísérletekkel? Miért nem beszélnek elég világosan a való világról szóló adatok, miért kell lehetetlenül csinált környezetben generálnunk őket? Azért, érvelnek eheti szerzőink, mert jelenségek együttmozgását ugyan remekül tetten érhetjük a való világ valóságos adatain, de az okságban már közel sem lehetünk ennyire biztosak. Valószínű ugyanis, hogy a megfigyelt gazdasági teljesítmény és a vallásosság mögött olyan közös tényezők állnak, amelyek mindkettőre hatással vannak, így a jól dokumentált korrelációk nem ragadják meg a magyarázatokat. Bizony, bizony, a vallás értékválasztás, nem valami sorsszerű véletlen, vagy másként: vizsgálatunk szempontjából sajnos korántsem tekinthető exogénnek. Ilyenkor szoktak az ökonométerek instrumentumokat használni (a fent idézett Barróék például ezzel próbálkoznak), vagy kísérletezni.

Esetünkben a kísérletnek az a lényege, hogy véletlenszerűvé teszi a vallási identitást, vagyis mesterségesen teremti meg a hőn áhított exogenitást. Teszi mindezt úgy, hogy a tesztalanyok (különböző vallású egyetemisták a Cornellről) egy részének a sokféle lehetséges önképe és azonosságtudata közül a vallásosat emeli ki, míg a kontrollcsoportban nem sulykolja ezt az identitást. Ezután megnézi, hogy azok, akiknek a vallásossága a kísérletező véletlenszerű manipulációja miatt erősebb, vagyis akikről feltételezhető, hogy inkább vallásosként (mint, mondjuk, lányként, bölcsészként vagy szőkeként) viselkednek, azok valóban máshogy működnek-e, mint azok, akinek éppen valamely másik önképe a domináns.

Az eredmények azt mutatják, hogy a protestánsok jobban bíznak abban, hogy mások is beszállnak a közös ügybe, a kísérletben valamely hipotetikus közjószág finanszírozásába, így könnyebben és többet áldoznak rá. A katolikusok bizalmatlanabbak, így kevésbé szívesen finanszíroznak közös projekteket, viszont több kockázatot vállalnak, ha csak saját magukról van szó. A zsidók pedig másoknál jobban építenek a kölcsönösségre, kétoldalú kapcsolataikban erősebben reagálnak a másik fél apró szívességeire. Aminek modellező közgazdászként nagyon örülhetünk: míg a társas érinkezésben a vallásosak időnként némiképp máshogy viselkednek, a szokásos hasznossági függvény paramétereiben (időpreferenciában vagy a munka haszonáldozatában) nincs szignifikáns eltérés köztük és a kontrollcsoport között.

A reprezentatív fogyasztó lehet akár baptista is.


Szólj hozzá!

Címkék: kísérlet behaviorizmus portfolioblogger

A bejegyzés trackback címe:

https://eltecon.blog.hu/api/trackback/id/tr251954522

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása