Valaha az állami költségvetés mindenütt pusztán az erőforrások állami intézmények közötti elosztásáról szólt: ennyit kap az oktatás, annyit a szociális szolgálatok, amannyit a rendőrség, a börtönök, a kultúra.
Ha valakit az is érdekelt, mi is jön ki ezekből a pénzekből, az jó esetben a szakminiszter, a miniszterelnök volt, semmiképp sem a költségvetésért felelős pénzügyminisztérium.
Időközben a világ számos országában rájöttek, hogy a költségvetésből allokált pénzt jobb ötlet lehet kvantitatíve is mért szakpolitikai célokhoz rendelni.
Ez egyrészt a költségvetést a politikai célok elérésének eszközévé, nem pusztán keretévé teszi, másrészt megakadályozza, hogy jobb híján mindig az előző év bázisához képest rakják össze a költségvetést, amelyben így vidáman bennemaradhatnak súlyos milliárdok pazarló és diszfunkcionális, vagy csak a kormány prioritásaiból kikerült programokra.
A célközpontú költségvetés előnye, hogy rugalmasságot hagy az eszközök tekintetében: ha a garázdaság csökkentéséhez van rendelve a pénz, azt lehet a rendőrség létszámának növelésével, térfigyelő kamerákkal, vagy épp az oktatás javításával vagy a kultúrház tatarozásával is szolgálni, míg egy erőforrásalapú, régi típusú költségvetésben ezek külön-külön, szabott összeget tartalmazó sorok.
Ilyen, programalapú, modernebb költségvetést sok országban készítenek már: hazánk egyelőre nem tartozik közéjük.
Vizsgálatok, irodalomösszefoglalók, tanulmányok és feledésbe merült kormányhatározatok viszont készültek már nálunk is a témában (többek közt, nem álljuk meg az önreklámot, már 2001-ben Pete Péter tollából a Közgazdasági Szemlében).
A Költségvetési Tanács Titkárságát vezető, korábban a Pénzügyminisztériumban dolgozó, a költségvetést nem csak elméletileg ismerő Romhányi Balázsnak és kollegájának, Marczell Kingának a karunk által is gondozott Közpénzügyi Füzetek legújabb, 25. számában megjelent tanulmánya közérthetően, gyakorlatiasan bemutatja, hogyan is kellene a szerzők szerint kinéznie egy célközpontú költségvetési rendszernek - Magyarországon.
Érdemes elolvasni.