nem a pék jóindulatától

"Az embernek ... állandóan szüksége van felebarátai segítségére, de ezt hiába várja pusztán a jóindulatuktól. [...] Ebédünket nem a mészáros, a sörfőző vagy a pék jóakaratától várjuk, hanem attól, hogy ezek saját érdekeiket tartják szem előtt." Adam Smith

Friss topikok

Címkék

30 as évek válsága (13) 4 1 (2) acemoglu (9) adam smith (6) adórendszer (29) adósság (11) adótudatosság (2) aea meetings (1) aghion (1) alan greenspan (3) alvin roth (1) argentína (1) árindex (2) árszabályozás (2) árverés (1) autóvásárlás (3) bankállamosítás (3) bastiat (3) becker (3) behaviorizmus (32) big government (2) bizalom (1) biztonság (1) buborék (5) bűnözés gazdaságtana (3) clark (4) credit crunch (1) daniel kahneman (1) defláció (3) depresszió (3) devizahitelek (2) devizapiac (1) diszkrimináció (3) döntéselmélet (2) drogpolitika (4) egészséggazdaságtan (4) elmélettörténet (1) energia (2) erkölcsi kockázat (8) értékek (3) értékpapírosítás (2) euró (12) európa (2) externáliák (1) fejlődésgazdaságtan (22) fejlődésgazdasgtan (2) félelem (1) felsőoktatás (9) fiskális politika (46) foci (5) fogyasztóvédelem (2) forint (2) francia (1) friedman (4) gary becker (6) gazdasági növekedés (11) gazdaságpolitika (47) gazdaságtörténet (7) gdp (2) globális aránytalanság (20) globalizáció (6) görög válság (12) hayek (4) humor (2) imf (11) imf hitel (2) incidencia (1) index (1) inferior (10) infláció (15) ingatlanpiac (1) interjú (14) io (1) irving fisher (1) it (1) izrael (1) japán (6) járadékvadászat (1) játékelmélet (4) jog és közgazdaságtan (5) john list (1) kamat (6) kapitalizmus (10) karácsony (1) kerékpár (1) kertesi gabor (1) keynes (12) keynesizmus (19) kezdi gabor (1) kína (19) kísérlet (2) klímaváltozás (7) költségvetés (6) konferencia (1) könyvismertetés (4) környezetgazdaságtan (4) korrupció (1) közjószág (2) közösségi gazdaságtan (3) krugman (23) külföldi segélyek (5) külföldi tőke (4) kvíz (1) lettország (1) likviditási csapda (3) luxus (4) maffia és allami transzferek területi eloszlása (1) magyar (23) makroökonómia (55) mancur olson (1) mankiw (1) maurice allais (1) megtakarítás (5) microfinance (1) migráció (2) mikroökonómia (20) mikroszimuláció (1) minimálbér (1) mnb (2) monetáris politika (22) multik (2) munkahelymegőrzés (5) munkapiac (22) murphy (4) nber (1) német (4) nobel díj (17) normál (1) nudge (6) nyugdíjrendszer (2) oecd (1) ökonometria (27) oktatási (44) olajárak (3) olasz (1) olivier blanchard (1) olson (1) paternalizmus (1) patrióta gazdaságpolitika (4) paul romer (1) paul samuelson (1) pénzillúzió (3) pénzügyi (6) pénzügyi rendszer (9) pénzügyi szabályozás (14) pénzügyi válság (16) piacgazdaság (1) pigou (1) politikai gazdaságtan (16) politikai intézményrendszer (13) portfolioblogger (126) profit (1) protekcionizmus (10) reform (2) rendszer (1) rendszerkockázat (1) richard thaler (1) rosling (1) shapley (1) shiller (1) Sims (1) stabilizáció (1) steven levitt (2) stigler (1) stizlitz (1) szabad piac (7) szabályozás (9) szociális támogatás (3) támogatás (4) tanulság (3) ted (3) tőkeáramlás (2) transzformációs válság (1) újraelosztás (1) usa (28) üzleti ciklus (8) válság (41) válságelemzés (20) válságkezelés (19) válság okai (9) valutaárfolyam (14) verseny (8) vita (27) yale (2) Címkefelhő

Könnyebb volna jövőidő nélkül

2012.04.15. 10:00 eltecon

Sok gondunk van a jövővel. Leginkább az, hogy szenvedni kell azért, hogy jó legyen, miközben túl messze van ahhoz, hogy ezt a szenvedést könnyen felvállaljuk. Ma kéne leszokni, lefogyni, lemondani, félretenni azért, hogy valami homályos, távoli jövőben majd kiélvezzük, hogy egészségesek, karcsúk és gazdagok vagyunk. Nem csoda, hogy a legtöbben sokkal kevésbé leszünk egészségesek, szépek és gazdagok, mint amennyire lehetnénk is akár, ha több önfegyelmünk és belátásunk volna. Ezt a jelenséget hívják a közgazdászok úgy, hogy a preferenciáink a jelen felé torzítottak.

Mitől függ, hogy mennyire engedünk a jelennek? Biztosan egy csomó mindentől, neveltetéstől, életkortól, társadalmi státusztól, vagyontól és környezettől. A Yale egyetemen működő közgazdász, Keith Chen (aki szeret például csuklyásmajmokkal is dolgozni) úgy véli, valami mástól is: a nyelvtől, amit beszélünk. Más lesz a jövőhöz fűződő viszonyunk (és így a jövőről való gondolkodásunk), ha olyan nyelvet beszélünk, amelyben a jelen- és a jövőidő élesen elválik, mint ha olyat, amiben nincs éles nyelvtani különbség a jelen és a jövő között. Morgen regnet es (holnap esik) - mondja a német, jelenidőben. Tomorrow it will rain (holnap esni fog) - mondja az angol/amerikai, jövőidőben. Huomenna on kylmää (holnap hideg van) - mondja a finn, jelenidőben. Il fera froid demain (holnap hideg lesz) -  mondja a francia, jövőidőben. És ezektől a nyelvi sajátosságoktól nem függetlenül a németek vagy a finnek lényegesen jobban kalkulálnak a jövővel, de legalábbis többet takarítanak meg, mint a franciák vagy az angolok/amerikaiak.

Tovább is van: a kínaiak, a norvégok vagy a japánok nem kezelik külön a jövőidőt, a görögök, az olaszok vagy a portugálok igen. Ránézésre legalábbis tényleg úgy tűnik, hogy van összefüggés a különböző országok megtakarítási rátája és a jövőidőhöz fűződő viszonya között, íme:

nyelvek.bmp

Ennyiből nem tudhatjuk biztosan, hogy vajon tényleg a nyelven múlik-e az önfegyelem. Lehetne például az is, hogy bizonyos országokban eleve jobbak az intézmények, vagyis jobban segítik a tervezést, a jövőről gondolkodást, mások a normák, szabályok, és csak valami véletlen folytán van az úgy, hogy ezekben az országokban más nyelven is beszélnek. Chen úgy választja szét a két hatást, hogy megvizsgálja a kétnyelvű országokat, feltételezve, hogy a jogszabályi környezet és az intézményrendszer ugyanaz minden észt állampolgárnál, akár észtül, akár oroszul beszél, vagy minden svájcinál, akár francia, akár német vagy olasz az anyanyelve. Az eredmények így is hasonlók.

Mindezt elmondja ő is, sokkal szórakoztatóbban:

Lehet, hogy a görögök csak azért nem olyanok, mint a németek, mert nem németül beszélnek. Mindenesetre jó volna megpróbálniuk.


24 komment · 2 trackback

Címkék: ted behaviorizmus portfolioblogger

A bejegyzés trackback címe:

https://eltecon.blog.hu/api/trackback/id/tr964426951

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.04.16. 09:36:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Trackback: Miért nem állt szóba Obama elnök Schmitt Pállal Koreában a nukleáris biztonsággal foglalkozó csúcstalálkozón? 2012.04.15. 16:50:38

Állítólag ez a beszélgetés történt Obama és a titkára között, amikor közelített feléjük  Schmitt Pál: Titkár (súgva): – Ő a magyar köztársasági elnök (president of the republic). Obama: – A Magyar Köztársaság elnöke? (president of the Hunga...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bankvezér 2012.04.15. 11:05:11

Szerintem még az egyes emberek csillagjegyek szerinti jellemzésében is több komolyság van, mint az itt felvázolt elméletben. :)))

phenom 2012.04.15. 14:08:51

Nem világos, hogy miért kellene a görögöknek olyannak lennie, mint a németeknek. A születéskor várható élettartam, az egészségben eltöltött évek száma magasabb a görögöknél. Két kiragadott mutató, de ideális társadalomra vonatkozó normatív kijelentésekhez komolyabb szellemi muníció, mint a megtakarítási ráta.

Halál Bika 2012.04.15. 14:49:00

Nagyon jó elmélet.

Arra is választ ad, hogy a jövő idő nélkül beszélők miért esznek több rénszarvast, míg a jövő idővel beszélők inkább olajfákat ültetnek.

bankvezér 2012.04.15. 15:43:29

@Halál Bika:
Szerintem is a zordabb időjárás inkább rákényszeríti az ott élőket a takarékosságra.

is 2012.04.15. 16:35:55

Namost a magyarban a jövő idő kezelése pontosan a német tükörfordítása, a nyelvújítás idejéből:

Jössz velem holnap moziba?
Jövőre egész évben a Nagy Testvért ünnepeljük.
A téli szünetben síelni megyünk, jövő nyáron pedig a Balatonon nyaralunk.

Ezek olyan jelenidők, mint a sicc (a mozis nem is magyarul van jövőidőben: Jönni fogsz velem holnap moziba? - ilyen nincs). Tehát a magyar oszlopnak ugyanolyannak kellene lenni, mint a németnek. Nem az. Innentől kellemes időtöltés volt ezt a posztot elolvasni, nem több.

Mária 2012.04.15. 16:47:16

Igen, a megtakarítási hajlandóság szerintem sem azzal van összefüggésben, hogy mekkora a SZABADON elkölthető jövedelem aránya a háztartás összes bevételéhez képest, sokkal inkább azzal, hogy milyen nyelvtani logikát követve beszélnek az adott háztartásban élők.

katszila 2012.04.15. 16:56:54

@is: Szerintem nincs igazad. A nyelvek elkülönítését a cikk egyszerűen átveszi egy nyelvésztől, le is hivatkozza. (Dahl (2000)) Nem vagyok nyelvész, de azt olvastam a belinkelt cikkben, hogy a nyelvek jövőhöz való viszonya a hivatkozott nyelvész szerint olyan mondatokban dől el, amelyekben a cselekmény nem tervezett. Ezért jó példa az időjárás. ("In other words, how scheduled events are treated does not reflect a language’s overall treatment of future reference. (...) Dahl defines “futureless” languages as those which do not require “the obligatory use in (main clause) prediction-based contexts”. In this framework, a prediction is a statement about the future that has no intentional
component. Predicting the weather would be a canonical example.") Azt meg szerintem nem mondjuk magyarul, hogy holnap hideg van. Vagy?

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2012.04.15. 17:18:50

@bankvezér: "Szerintem is a zordabb időjárás inkább rákényszeríti az ott élőket a takarékosságra."

Én nem tudományos kutató vagyok, de azért azt én is észreveszem, hogy hogyan alakult a civilizációk eurázsiai fejlődése. Szép lassan haladt délről északra. Most pl. Skandinávia és a relatív északi rész a legfejlettebb. Ez 1.000-2.000 évvel ezelőtt nem lehetett volna, mert nem tartott ott a technikai fejlettség, hogy a telet könnyedén átvészeljék az emberek (viszont már akkor megtanultak takarékoskodni). Ezért alakultak ki az akkori fejlettebb kultúrák délebbre. Viszont mihelyt a technikai felettség elért arra a szintre, hogy délen (pl. a mediterrán környezetben) nagyon kényelmesen el lehet élni télen is (van mindenkinek háza, lakása, ha szimpla ablakkal is, stb.) a fejlődés már nem önmagát generálja. Viszont az úgymond elkényelmesült, relatív szegényebb déli ember nem biztos, hogy boldogtalanabb, és egyáltalán nem biztos az sem, hogy rövidebb életű!!! Sőt, nagy általánosságban pont a fordítottja igaz! Az úgymond tágabb értelemben vett "az élete során szórakozással eltöltött időmennyiség"-ről már nem is beszélve!

Mindezt úgy írom, hogy én éppen Albániában élek:)

▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ 2012.04.15. 17:25:11

Lássuk mit mond erről Zimbardo prof:
www.youtube.com/watch?v=A3oIiH7BLmg

Az elmélet nem új egyébként. És nem nyelvtani logikáról van szó, hanem gondolkodásmódról, amit vagy a nyelv indukál vagy a nyelv lett emiatt ilyen.

Blogger Géza 2012.04.15. 17:28:22

@Mária: Valóban nem attól függ, ez látszik, aligha gondolhatja valaki, hogy mondjuk Oroszországban ez magasabb lenne, mint Franciaországban, és az ábrán mégis ezt látjuk.

Patreides · patreides.blog.hu 2012.04.15. 17:36:09

@katszila: Mi azért esetenként jelen idővel is kifejezhetünk jövőbeni eseményt.
Például a "Holnap esni fog." egyenértékű párja a "Holnap esik."
De ez mégsem tesz minket felelősségteljessé a jövővel kapcsolatban.

Lacdelo 2012.04.15. 17:39:40

Magyarorszag a gazdasagi es tarsadalmi osszeomlas hatarara kerult a 2 eves Fidesz kormanyzasnak koszonhetoen. :(
- Inkompetens gazdasagpolitika SZJA egykulcsositasa, vallalkozok sanyargatasa (banki kolcsonok befagyasztasa, minimalber megemelese).
- Magyarorszag kulfoldi tekintelyenek teljes lerombolasa - EU ellenesseg.
- Elrontott tarsadalompolitika - szegenyseg es nyomor elmelyitese es a gazdagok favorizalasa.
- Demokracia kiherelese (AB kiherelese, birosagok lefejezese, Media Tanacs egyoldalusaga= lasd Klub Radio)
- Korrupcio allami strategiaba valo beepitese (lasd Angyan oligarchazasa, 20%-os fideszes politikusok szabadrablasa, kozbeszerzesek atlathatatlansaga).

Az is csoda lenne ha a Fidesz kormany kihuzna 2014-es valasztasokig. 2014-ben le kell valtani ezt a kormanyt bal vagy jobb uj/regi demokratikus partokkal.

Ha nem lesz IMF megegyezes, akkor Magyarorszag gazdasagi ongyilkossagot fog elkovetni a Fidesznek koszonhetoen.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2012.04.15. 18:37:42

Nettó hülyeség. És pontatlan is.
Az angol "jövőidő" valójában egy segédigés szerkezet, nyelvtanilag szintén jelenidőben van. Különbözik az újlatin nyelvek valódi jövő idejű igeragozásától.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.04.15. 19:01:48

Ott kezdődik, hogy a magyar meg az angol nyelvben a bizonytalan jövőre van külön szerkezet, "holnap meg fogom írni a házi feladatot", a bizonyos, "holnap megírom a házi feladatot" jelenidővel van legtöbbször kifejezve, angolban folyamatos jelennel. Jó, persze azért magyarban ez nem minden esetben van így, de pl. angolban a will az jóval bizonytalanabb, mint a folyamatos jelennel kifejezett jövő. És németben a werden az nem jövőidő? Ebben kb. az angol meg a német ugyanaz a kategória, ezek mégis külön kategóriába sorolták, hogy levonhassák ezt a következtetést.

De baszki, ilyen alapon az éghajlatból is kiindulhatnánk. Angliában folyton esik az eső, persze hogy elisszák, elvásárolják az emberek a pénzüket. Görögöknél meg lusták megtakarítani, mert a nagy melegben inkább sziesztáznak. Ez is van olyan tudományos, mint az ilyen brittudós bölcsész okoskodás. Tipikusan olyan eset, mikor bármit és bárminek az ellenkezőjét be lehet bizonyítani statisztikai módszerekkel.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.04.15. 19:03:00

@is:
Legalábbis az angolnak és a németnek mindenképpen ugyanabba a kategóriába kellene tartoznia, mert a will és a werden ugyanaz.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2012.04.15. 19:30:36

@Zabalint: "Angliában folyton esik az eső, persze hogy elisszák, elvásárolják az emberek a pénzüket. Görögöknél meg lusták megtakarítani, mert a nagy melegben inkább sziesztáznak."

Pontosan hasonlóra utaltam én is. Csak kiegészítve egy kicsit azzal, hogy kinek mi a fontos. Gazdagnak lenni, vagy több szabadidővel rendelkezni, és kényelmesen élni? Méregdrága autóval járni, vagy beszélgetni, sakkozni, dominózni a barátokkal, meg a családdal foglalkozni? Nem lehet ezt objektíven eldönteni, ez egyéni dolog, de tény és való, hogy a déliek általában az utóbbit részesítik előnyben.

_Neville 2012.04.15. 19:35:03

Csórikám ha tudná, hogy a mai magyar nyelvben nem igazán van grammatikai jövő idő, csupán segédigével vagy határozóval fejezzük ki.. :) A tanár úr maradhatna inkább a szakmájánál.

KenSentMe 2012.04.15. 19:39:47

@Zabalint: Valóban ugyanaz? Akkor hogy lehet, hogy a német a werdennel képzi a passzívot, a régi angolban meg ott a shall a jövőidőre? Én elhiszem, hogy közös gyökerei vannak a kettőnek, de azért ne tegyünk egyenlőségjelet..

és a passzív azért rendesen bekavar, mert olyanokat lehet mondani, hogy "Der Arzt sagte, dass der Mann hat operiert werden müssen.", és ennek bizony köze nincs a jövőidőhöz ..

spinat 2012.04.15. 20:00:50

a szerzö is nyelvész?

már amikor "müködö" közgazdászról ír?

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.04.15. 20:54:47

@VRbagoly:
Ebben igazad van, ebbe nem gondoltam bele, hogy a passzív az németben werdennel van, angolban meg to be+harmadik alak.

Viszont itt arról van szó, hogy hogyan van a jövőidő, és mikor a werdent jövőidő kifejezésére használjuk, akkor meglehetősen hasonlít az angol will-re. Márpedig a cikkben az ábra szerint a németben nincsen külön jövőidő, pedig van, és a werden-el van. Ugyanakkor az angol is sok esetben nem a will-t, nem is a going to-t, hanem a folyamatos jelent használja jövőidőben.

Még megjegyzem azt is, hogy az angol willnek is vannak bizonyos mondatszerkezetekben a jövőidőtől eltérő jelentései.

Szóval szerintem nem helyes, hogy a német és az angol ellenkező csoportba tartozik, szerintem határozottan egyikről sem dönthető el, hogy melyik csoport, mert mindkettő használja a jelennel kifejezett jövőt, és van külön jövőideje is.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.04.15. 21:03:22

@Jani haverja:
Ja, csak simán az észak-déli felosztással az a baj, hogy Anglia is észak, ott szórják a pénzt az emberek, tőlük délebbre a németek nem, a déli országok meg megint, míg a skandinávok megint nem szórják.

Szvsz teljesen más, amiért szórják az angolok a pénzüket, mint a déliek, és ezek olyan kulturális eltérések, amelyek nem magyarázhatóak sem éghajlattal, sem nyelvvel önmagában. Ezért tartom rossznak ezt a cikket, és írtam, hogy ilyen alapon az éghajlattal is mindent meg lehetne magyarázni, pedig nem.

_Neville 2012.04.15. 23:06:50

@Zabalint: A földrajzi determinizmus is létező fogalom, úgyhogy magyarázzák is ezzel páran.

theox 2012.04.17. 17:52:36

Kedvesek!

Azt hogyan magyarázza a sok időjárásról fecsegő hozzászóló, hogy két különböző nyelven beszélő de azonos országban lakó (és egyéb jellemzőiben is azonos) egyén máshogy takarít meg? Lehet, hogy kissé elrugaszkodott az elmélet, de hogy alaposabban végiggondolták (és tesztelték) a dolgot, mint itt sokan, az biztos.
süti beállítások módosítása