"Ha felmegy a benzinár, az emberek kevesebbet autóznak és takarékosabb autót vesznek." Ilyen példákkal a bevezető közgazdaságtan előadásokon szoktunk dobálózni. Vajon számít-e a mennyiségi reakció szempontjából, hogy mi mozgatja az árakat: egy közelkeleti konfliktus, a kínai fellendülés, egy felrobbant finomító vagy éppen az üzemanyag-adókulcs változása? Miért is számítana, magyaráznánk diákjainknak: a fogyasztói viselkedés szempontjából fontos információ az ár maga, nem az, mi alakítja.
Ha ezt magyaráznánk, hiába kézenfekvő, tévednénk, számolták ki most megjelent tanulmányukban Shanjun Li, Joshua Linn és Eric Muehlegger. Úgy találták, az amerikai benzinár keresleti rugalmassága függ attól, a benzinre kivetett adó vagy az adó előtti benzinár változik-e meg. Az adótartalom növekedése nagyobb keresletcsökkenést okoz, mintha a nettó benzinár menne fel.
Összeférhet ez azzal a feltételezéssel, hogy az emberek racionálisak? Össze bizony. Hogyan? Tessék kitalálni – vagy elolvasni a cikket. Segítség a rejtvényfejtéshez: az adóváltozás hatása különösen akkor nagyobb, amikor azt a döntést hozzák meg az emberek, mekkora fogyasztású autót vesznek (az extenzív határon).