nem a pék jóindulatától

"Az embernek ... állandóan szüksége van felebarátai segítségére, de ezt hiába várja pusztán a jóindulatuktól. [...] Ebédünket nem a mészáros, a sörfőző vagy a pék jóakaratától várjuk, hanem attól, hogy ezek saját érdekeiket tartják szem előtt." Adam Smith

Friss topikok

Címkék

30 as évek válsága (13) 4 1 (2) acemoglu (9) adam smith (6) adórendszer (29) adósság (11) adótudatosság (2) aea meetings (1) aghion (1) alan greenspan (3) alvin roth (1) argentína (1) árindex (2) árszabályozás (2) árverés (1) autóvásárlás (3) bankállamosítás (3) bastiat (3) becker (3) behaviorizmus (32) big government (2) bizalom (1) biztonság (1) buborék (5) bűnözés gazdaságtana (3) clark (4) credit crunch (1) daniel kahneman (1) defláció (3) depresszió (3) devizahitelek (2) devizapiac (1) diszkrimináció (3) döntéselmélet (2) drogpolitika (4) egészséggazdaságtan (4) elmélettörténet (1) energia (2) erkölcsi kockázat (8) értékek (3) értékpapírosítás (2) euró (12) európa (2) externáliák (1) fejlődésgazdaságtan (22) fejlődésgazdasgtan (2) félelem (1) felsőoktatás (9) fiskális politika (46) foci (5) fogyasztóvédelem (2) forint (2) francia (1) friedman (4) gary becker (6) gazdasági növekedés (11) gazdaságpolitika (47) gazdaságtörténet (7) gdp (2) globális aránytalanság (20) globalizáció (6) görög válság (12) hayek (4) humor (2) imf (11) imf hitel (2) incidencia (1) index (1) inferior (10) infláció (15) ingatlanpiac (1) interjú (14) io (1) irving fisher (1) it (1) izrael (1) japán (6) járadékvadászat (1) játékelmélet (4) jog és közgazdaságtan (5) john list (1) kamat (6) kapitalizmus (10) karácsony (1) kerékpár (1) kertesi gabor (1) keynes (12) keynesizmus (19) kezdi gabor (1) kína (19) kísérlet (2) klímaváltozás (7) költségvetés (6) konferencia (1) könyvismertetés (4) környezetgazdaságtan (4) korrupció (1) közjószág (2) közösségi gazdaságtan (3) krugman (23) külföldi segélyek (5) külföldi tőke (4) kvíz (1) lettország (1) likviditási csapda (3) luxus (4) maffia és allami transzferek területi eloszlása (1) magyar (23) makroökonómia (55) mancur olson (1) mankiw (1) maurice allais (1) megtakarítás (5) microfinance (1) migráció (2) mikroökonómia (20) mikroszimuláció (1) minimálbér (1) mnb (2) monetáris politika (22) multik (2) munkahelymegőrzés (5) munkapiac (22) murphy (4) nber (1) német (4) nobel díj (17) normál (1) nudge (6) nyugdíjrendszer (2) oecd (1) ökonometria (27) oktatási (44) olajárak (3) olasz (1) olivier blanchard (1) olson (1) paternalizmus (1) patrióta gazdaságpolitika (4) paul romer (1) paul samuelson (1) pénzillúzió (3) pénzügyi (6) pénzügyi rendszer (9) pénzügyi szabályozás (14) pénzügyi válság (16) piacgazdaság (1) pigou (1) politikai gazdaságtan (16) politikai intézményrendszer (13) portfolioblogger (126) profit (1) protekcionizmus (10) reform (2) rendszer (1) rendszerkockázat (1) richard thaler (1) rosling (1) shapley (1) shiller (1) Sims (1) stabilizáció (1) steven levitt (2) stigler (1) stizlitz (1) szabad piac (7) szabályozás (9) szociális támogatás (3) támogatás (4) tanulság (3) ted (3) tőkeáramlás (2) transzformációs válság (1) újraelosztás (1) usa (28) üzleti ciklus (8) válság (41) válságelemzés (20) válságkezelés (19) válság okai (9) valutaárfolyam (14) verseny (8) vita (27) yale (2) Címkefelhő

Az agráriai reformok igaz története

2009.07.26. 22:05 petepeter

Agrária termékeny földjén minden megtermett, amit csak szem-száj kívánhatott, s a helyiek méltán voltak büszkék állattenyészésükre is. Kétakkora ország élelmiszerét is megtermelhették volna, a többletet exportálták. Persze, ahogy máshol is, a lakosságnak már csak töredéke élt mezőgazdaságból, ám a fogyasztóként érdekelt többség is együtt érzett a termelőkkel, az őket támogató kormányzati intézkedések a nép egyöntetű helyeslésével találkoztak.

Mert sajnos – a jó adottságok ellenére – nehézségek bőven akadtak. Az élelmiszertermelők és a fogyasztók boldogságának a közéjük ékelődő nagy profithajhász kereskedők álltak az útjában. Lévén ezek sok, viszonylag kis mennyiséget kínáló termelővel álltak kapcsolatban, kényük-kedvük szerint szabhatták a feltételeket. Nevetségesen alacsonyan tartották a felvásárlási árakat, és indokolatlan hozzájárulásokat követeltek a kiszolgáltatott termelőktől. Az ágazatban megtermelt értékből származó jövedelmet teljes egészében a mohó kereskedők sajátították ki – legalábbis így tudták ezt a termelők s az ő álláspontjukat visszhangozó helyi média.
 
A jövedelmeken való osztozkodásnak ez az igazságtalansága annyira nyilvánvaló volt mindenki számára Agráriában, hogy annak tényszerű vizsgálatával, hogy az élelmiszerkereskedelemben keletkeznek-e és mégis mekkora profitok, nem is foglalkozott senki. A kereskedők – voltak vagy harmincan csak a nagyobbak közül is – arra hivatkoztak, hogy ők egymással állnak gyilkos versenyben, s viselkedésüket ez a kényszer határozza meg. A termelőktől kicsikart előnyöket arra használják, hogy alacsony áraikkal a fogyasztókat a többi kereskedőtől elcsábítsák. Ez azonban nem győzte meg sem a termelőket, sem a gondjaikat értő füllel hallgató Minisztériumot. Az ő számukra a napnál is világosabb volt, hogy ha értéket termelnek, annak valahol lennie kell, s ha nem jut a termelőkhöz, akkor csak a kereskedőknél lehet.
 
Volt még egy oka annak, hogy az amúgy gyanakvó helybéliek minden bizonyítási igény nélkül a termelők oldalára álltak. Míg a mezőgazdaság kibocsátását elsősorban hazai gazdálkodók adták, a kereskedő vállalatok jobbára külföldi tulajdonban voltak, így kettejük vitája egybeesett a nemzetet megosztó nemzeti-idegen ellentétpárral. Az agráriai hazafiak szemében a külföldi kereskedelmi láncok csakis idegen érdekeket szolgálhattak, ami már abból is látszott, hogy gyakran hoztak az országba külföldön termelt élelmiszert. Az áruházláncok PR pozíciója még tovább romlott, amikor kikotyogták, hogy ők tényleg profithajhászok, ám az éles versenyben csak úgy tudják az áhított profitot hajhászni, ha olyan jószágot tartanak, amit a vevők meg akarnak venni. Ezért, és nem merő gonoszságból importálnak, ha a honi termelők alacsonyabb áraikkal leköröznék az importot, ők boldogan tartanának akár 100 százalékban is helyben termelt élelmiszert.
 
Noha a Minisztérium kész volt a hazai termelők hazai piachoz (fogyasztókhoz) való jogának érvényesítésére, fellépését nehezítette, hogy Agrária tagja volt egy olyan gazdasági közösségnek, amelynek célja a tagországok közti egységes piac megteremtése volt, szabályai ezért kategorikusan tiltották a termékek származás szerinti megkülönböztetését. A Minisztérium arra számított, hogy ha kellő óvatossággal jár el az import szükséges és jogos korlátozásában, akkor nemcsak a közösségi szabályok megsértésének vádját tudja elhárítani, de elkerüli azt is, hogy a partner országok szükségtelenül és jogtalanul hasonlóképpen járjanak el az agráriai exporttal szemben.
 
Az első komolyabb kísérlet az igazságos jövedelmi viszonyok megteremtésére és a hazai termelők hazai fogyasztókhoz való jogának biztosítására az élelmiszer-termékpálya valamennyi szereplője által kötelezően aláírandó Önkéntes Etikai Kódex volt. Ebben a fenti célokon túl azt is kinyilvánították, hogy a lefektetett szabályok a fogyasztók érdekeit szolgálják, ezért nekik nem is kellett aláírniuk a dokumentumot. A terv mégsem sikerült, mert az agráriai Versenyhivatal, amely a termelői összejátszások és kartellezések üldözésére volt hivatott, neofita buzgóságában félreértette a Kódex célját. Azt hitte, hogy az élelmiszer szektorban ugyanazokat az elveket kell érvényesíteni, mint amelyeket – ott persze helyesen – az autópálya-építéseknél, az építőiparban vagy a másutt leleplezett termelői összejátszásoknál, és azzal fenyegetőzött, hogy az aláírókat eljárás alá vonja. Erre a kereskedők azonnal visszavonulót fújtak, és a Kódex terve meghiúsult.
 
A kudarc megzavarta a hatóságot. A kármentés céljából lóhalálában megszövegezett – és Agrária parlamentje által egyhangúlag törvénybe iktatott – új szabályozás kimondta, hogy a paradicsom nem anyacsavar, amivel ország-világ számára deklarálta, hogy a mezőgazdaság olyan tevékenység, amire a máshol érvényes szabályok – mint a versenyjog Hivatalostul – nem alkalmazhatóak. Egy másik, az igazságos jövedelmi arányok helyreállítását célzó törvényben tisztességtelennek nyilvánították és kemény büntetés terhe mellett megtiltották azoknak a minden más ágazatban és országban az eladó és a vevő közti szabad alku részét képező árképzési eszközöknek az alkalmazását, amelyekről a termelők úgy vélték, hogy az ő rovásukra a kereskedelmi extraprofitokat hizlalja.
 
Törvény ide vagy oda, a hatóság tudta, hogy a siker csak látszat. Pusztán idő kérdése volt, hogy a cipő felsőrész-készítők, a sportszergyártók, majd lassan minden ipar képviselője is rájöjjön, hogy a cipő és az ugrókötél sem anyacsavar, mi több anyacsavarból is sokféle van, és azok is mind speciálisak. Ha ezek a lobbik mind rárontanak a Parlamentre külön jogszabályt követelve, a képviselők rájönnek majd, mekkora badarságot csináltak. Ennél is sürgetőbb veszélyt jelentett, hogy az importot továbbra sem merték törvényben korlátozni. Márpedig a kereskedők, akiknek a kedvét a hazai beszállítóktól ugyancsak elvették az új törvények, a számukra most már a legtöbb jószág esetében olcsóbb import arányának növelését tervezték. Mindenki érezte, hogy valami nagy és végleges megoldást kell találni.
 
Ahogy a legtöbb zseniális ötlet esetében, amikor megtalálták a megoldást, szinte érthetetlen volt, hogy is nem jutott ez korábban eszükbe. Hiszen Agráriában évszázadokon át köztudott volt, hogy a termelők és a fogyasztók is jót akarnak, csak ez csorbát szenved a közéjük ékelődött kereskedőszervezetek saját érdekein. Ha mindenki ugyanazt a közös jót akarja, csak a kereskedők nem, akkor meg kell szüntetni az elkülönült kereskedői érdekeket és szervezeti megjelenési formáikat. A forradalmian új ötlet kidolgozóitól távol állott minden ideológiai elfogultság. Egyáltalán nem tartották kizártnak, hogy a korábbi történelmi időszakokban a technológia fejletlensége és az információk ebből fakadó korlátozottsága indokolttá tett bizonyos elkülönült kereskedői funkciókat, s a munkamegosztás adott fejlettségi szintjén szükség lehetett az önálló kereskedőkre. Ám ahogy annyi más, a fejlődéssel szerepét vesztett szolgáltatás esetében, a termelők és a fogyasztók közvetlen kapcsolatát az információk teljes szabaddá tételével, az információkat (is) monopolizáló kereskedők nélkül is hatékonyan biztosíthatónak ítélték.
 
Természetesen nem az elosztási hálózat infrastruktúrájának lerombolására gondoltak, hiszen nem azzal, hanem az elkülönült kereskedői érdekkel volt a baj. Sőt, az infrastruktúrát megerősítették azzal, hogy jelentős információ-technológiai fejlesztésekkel a rendszerben létező összes információt egyetlen adatbankból minden résztvevő számára rendelkezésre bocsátották. A reform egyik fontos újítása a fogyasztók és szervezeteik közvetlen bekapcsolásával valósult meg. Az élelmiszeráruházak és raktárak működtetése és az árbevétel termelők számláira való jóváírásának bonyolítása a fogyasztói szervezetek feladata lett. Ebben nem támadt vita, mert a termelők már a régi rendszerben is elzárkóztak attól, hogy az élelmiszerek előállításán túl bármi egyébbel is foglalkozzanak.
 
A rendszer lebilincselően egyszerű volt. A termelők folyamatosan szállították termékeiket az élelmiszeráruházak hatalmas raktáraiba. A létező áruházakon némi átalakítást kellett végezni azért, hogy az előtér mintateremül szolgálhasson, ahol a raktárban szereplő valamennyi termék egy példányát bemutatták a termelő, az ár és annak feltüntetésével, hogy pontosan hol található az épület nagyobb részét kitevő raktárlabirintusban. Ez az információ a fogyasztók számára természetesen az interneten is rendelkezésre állt. A vásárlók keresztülsétáltak a raktáron, és összegyűjtötték a számukra kívánatos árucikkeket. A kijáratnál felállított kasszák nemcsak a vásárló által fizetendő értéket összegezték, hanem a bevétel megfelelő részét automatikusan utalták a termelő számlájára.
 
A régi rendszer igazságtalanságával szemben a termékek árait a termelők határozták meg, költségeik és méltányosnak tekintett jövedelemelvárásuk alapján. Az így meghatározott árra szigorúan egységesen számított árrés került, s ebből fedezték a hálózat fenntartásának és működtetésének költségeit. Profitot, jövedelmet nem kalkuláltak, hiszen a működtetők a fogyasztók érdekében jártak el, miért is szedtek volna az ő rovásukra sápot.
 
Miközben a nagy műgonddal kialakított rendszer minden korábbival szembeni igazságosságához kétség sem férhetett, hamar jelentkeztek olyan nehézségek, amiket egyre kevésbé lehetett az átállás döccenőire fogni. Az áruházak erősen ár- és némileg minőségérzékeny vásárlói határozottan válogattak a raktárakba hordott élelmiszerek között, egyesek gyorsabban, mások lassabban, némelyek egyáltalán nem fogytak. Erre számítottak ugyan, ám azt remélték, hogy ha a fogyási aránytalanságok nem a kereskedők korábbi manipulációit, hanem a fogyasztók vágyait tükrözik, akkor a termelők majd rugalmasan alkalmazkodnak. A kellően gyors igazodást azonban késleltette, hogy az érintett termelők kétségbe vonták, vajon az eredmények valóban a vásárlók tudatos választásának következményei-e. Sokan hivatkoztak arra, hogy az ő termékük túlságosan félreeső helyen van kiállítva, illetve a hasonló élelmiszerek között indokolatlanul hátul szerepel a katalógusban és hasonlók, amivel arra utaltak, hogy nem nekik, hanem az elosztó szervezetnek van tennivalója.
 
A népszerűségi különbségekben jelentkező aránytalanságok részben a méltányos termelői árazás gyakorlatából fakadtak, a termelők ugyanis közel azonos tulajdonságú termékekre is nagyon eltérő árakat adtak meg. Mindez elsősorban nem jövedelmi elvárásaik különbségéből származott (a termelők az egykori kereskedőkkel szemben sohasem voltak mohó profithajhászok), hanem abból, hogy a termelők költségei részben objektív adottságaik (méret, távolság, erőforrásaik minősége, szakértelmük és gyakorlottságuk) részben más körülményektől függően rendkívüli módon szóródtak. Noha a magasabb árú termékek a raktárakban rothadtak, a forgalmazó – a Minisztériummal egyetértésben – sokáig húzódozott attól, hogy saját, önkényes árszabással próbálja kiegyenlíteni a forgalmi különbségeket. Ezzel ugyanis – csakúgy, mint korábban a gonosz kereskedők – implicite felvállalta volna annak eldöntését, hogy ki élhet meg élelmiszertermelésből, és ki nem. Márpedig a Minisztérium egyik legfontosabb célja az egész új rendszerrel az volt, hogy az ágazatban mindenki megélhessen, aki ezt a tevékenységet választja hivatásául.
 
A költséghátránnyal küszködő termelők – tipikusan azok, akik csak kis volumenekben tudtak szállítani, ám létszámukat tekintve sokan voltak – szerették volna elérni, hogy a fogyasztók vállaljanak kötelezettséget arra, hogy minden termelőtől arányosan vásárolnak, mintegy ezzel is demonstrálva azt a gyakran hangoztatott jelszavukat, hogy az élelmezés számukra nemzeti és társadalmi, nem pedig gazdasági és hatékonysági kérdés. A fogyasztói szervezetek ugyan őszintén hittek a fenti jelszavakban, ám jól ismerték az általuk képviseltek árérzékenységét, és az élelmiszeráruházak működtetésében szerzett tapasztalataik alapján pontosan előre látták egy ilyen szabály betarthatatlanságát, különös tekintettel az „arányosan” szó pontos értelmezésének nehézségeire.
 
A Minisztérium azzal a javaslattal próbálta a kompromisszum irányába terelni az érintetteket, hogy „lokalizálják” az ágazatot. Ez azt jelentette, hogy az országot egy-egy nagy élelmiszeráruház körül adott távolságra fekvő körzetekre osztják. Minden áruházba csak a körzeten belül telephellyel rendelkező termelő szállíthatna. Ez a megoldás – amelyet a Minisztérium a helyben termelt élelmiszerek vásárlásának környezetkímélő hatását propagáló zöldmozgalmak ötletéből fejlesztett tovább – szerintük ellensúlyozza a nagyobb költséggel termelő, de helyben települt kistermelők nehézségeit. Ez a javaslat súlyosan megosztotta a termelőket, mi több nemcsak a szokásos, a termelési kapacitás mérete szerint alakultak ki a frontok, hanem a kicsik is nagyon eltérően vélekedtek a javaslatról aszerint, hogy volt-e a közelükben élelmiszeráruház, vagy sem.
 
A nagyobb, tőkeerősebb és modernebb termelő és feldolgozó cégek számára a lokalizációs ötlet katasztrófa lett volna, hiszen költségelőnyüket pontosan nagyobb kibocsátási volumenüknek köszönhették, ennek megtartásához pedig még az egész ország piaca is kicsi volt, nemhogy egy kisebb körzet, közülük kerültek ki a jelentősebb exportőrök is. Az ország modernizált agrárszektorát ráadásul egy ideig létében fenyegette az exportpiacok teljes bedugulásával járó nemzetközi konfliktus, ami végül a Minisztérium illetékeseivel is megértette, hogy bármilyen hasznos is lehet elvben a saját piacok helyi, illetve nemzeti termelőknek való megőrzése, ha mások ugyanígy járnak el Agráriával szemben, akkor a veszteség nagyobb lesz a réven, mint a nyereség a vámon.
 
A kereskedők megszüntetésével automatikusan leállt a külföldről Agráriába irányuló élelmiszerek behozatala, hiszen nem volt, aki importáljon. A termelők azonban csak rövid ideig élvezhették régi vágyuk teljesülését. A nemzetközi közösségi piaci rendtartást ugyan annyira meglepte az agráriai reform újszerűsége, hogy egy ideig nem tudta eldönteni, milyen jogi lépéseket tegyen, a nemzeti kormányok azonban – a viszonosságra, mint a közösség másik fontos alapelvére hivatkozva – azonnali hatállyal megtiltották az agráriai termékek importját.
 
Az exportpiacok bedugulása miatt az országban rekedt áru az elosztó hálózatba ömlött, ám ez már csak az utolsó csepp volt a pohárban, az élelmiszeráruházak rendszerében már a korábbi anomáliák miatt is a káosz jelei mutatkoztak. Azt kell mondjuk, hogy mindenki elégedetlen volt, leginkább a legnagyobb létszámú társadalmi réteg: a fogyasztóké.  
 
Ők már a reform első heteiben súlyosan nehezményezték a mérsékelt árú termékek eltűnését, amelyeket anyagi lehetőségeikhez illeszkedőnek éreztek. Az elosztó érveire, miszerint azok jórészt importból származtak, s a fogyasztók most ültethetik át a gyakorlatba a hazai termelők iránti szolidaritásukat, a fogyasztók röviden azt válaszolták, hogy az elosztó leginkább rájuk bízhatná, hogy mikor és milyen formákban óhajtják hazafiságukat gyakorolni. Felpanaszolták azt is, hogy a raktárakban aránytalanul sok és egyre több a senki által megvásárolni nem kívánt cikk, s a vásárlóknak órákig kell bolyonganiuk, amíg megfelelő, s főleg megfizethető árukra bukkannak. Azt az elosztónak magának is el kellett ismernie, hogy az élelmiszerek átlagára a reform bevezetése óta jelentősen nőtt Agráriában. Az import és a termelők versenyének felszámolása eltüntette a beszállítói árakra nehezedő nyomást. A nem vagy lassan fogyó áruk növekvő aránya és ezek készletezési költségei, újabb raktárak építésének ráfordításai, valamint a megromlott készletekkel kapcsolatos elszámolási viták csillagászati magasságokba emelték az elosztás költségeit, amelyeket az árrésben kellett érvényesíteni. Az árrés ezért rohamosan emelkedett annak ellenére, hogy profitot egy fillérnyit sem tartalmazott.
 
Az elosztó szervezet a negatív tapasztalatok alapján a reform érdemi korrekciójára szánta el magát. A Minisztérium ugyan nem értett egyet a módosítások többségével, ám – s a reformok reformja szempontjából szerencsés módon – az új javaslatok nyilvánosságra kerülése egybeesett az exportpiaci mizéria kitörésével. Az pedig egyértelmű volt, hogy érdemi változások nélkül az akut túltermelési válságot nem lehet kezelni. A módosítások számos részproblémát is érintettek, de itt csak a legfontosabb alapelveket ismertetjük.
 
Az elosztó szervezet belátta, hogy a termelők és fogyasztók sokrétű érdekeinek ütköztetését egyetlen országos szervezetként – a fejlett informatika dacára – nem képes ellátni. Ezért saját maga helyett több, önállóan működő elosztási szervezet – az optimális szám harminc lehet – felállítását kezdeményezte. Javasolta, hogy a létrejövő intézmények tevékenységi körét sem területileg, sem a forgalmazott termékek, sem a beszerzési csatornák vonatkozásában (beleértve az import lehetőségét is) jogilag ne korlátozzák. Ebbéli álláspontját a lokalizációs vita érdemben formálta. Sőt, azt is javasolta, hogy ezentúl bárki, aki bizonyos infrastrukturális és egészségügyi feltételeknek eleget tesz, szabadon alapíthasson élelmiszerek forgalmazásával foglalkozó szervezetet.
 
Az eladhatatlan termékek és a forgalmazás anomáliáinak betudható magas árak tapasztalataiból az is világossá vált, hogy a forgalmazó szervezetek csak akkor képesek a fogyasztói igényeket a termelők felé közvetíteni, ha beszerzési áraikat a termelőkkel folytatott szabad alkuban állapíthatják meg, illetve a beszállítókkal az áruszállítás minden kondícióját illetően polgári jogi szerződésekben állapodnak meg. A terítési és forgalmazási költségek minimumra szorítása pedig elképzelhetetlen anélkül, hogy az árréseiket is utólag ellenőrizhető módon, de teljesen szabadon kalkulálják.
 
A gazdaság más területeiről származó tapasztalatokat összegzi a javaslatnak az a része, amely rámutat: ahhoz, hogy a forgalmazást ellátó intézmények betöltsék a fogyasztói igények kiszolgálásával kapcsolatos szerepüket, az kell, hogy tevékenységük sikerében anyagilag érdekeltek legyenek. Az elosztó szervezeteket tehát vállalkozások formájában kell működtetni, amelyek tulajdonlási rendszere egyértelmű. A szektorban működő vállalkozások jövedelme az általános szabályok szerint adózik, ám ezen túlmenően – sem hatóság, sem szociális intézmény nem lévén – nincs közvetlen szerepük a termékpálya bármilyen más szereplőjének jövedelemhez juttatásában. A fogyasztók által nem kívánt, eladhatatlan termékekből amúgy sem keletkezik semmilyen jövedelem. Annak meggátlása pedig, hogy a ténylegesen keletkező jövedelmekből aránytalan részt hasítsanak ki, csakis azáltal lehetséges, ha egymással folytatott versenyük miatt minden eszközt – így a termelők és saját hatékonyságuk növekedéséből származó többlet-forrásaikat is – a választási lehetőséggel bíró fogyasztók magukhoz kötésére kell fordítaniuk. Agráriában ezt a választási lehetőséget tekintik versenynek, s ennek biztosítása és ellenőrzése a helyi Versenyhivatal feladata.
 
Agrária élelmiszer áruházaiban ma minden kapható, amit szem s száj csak megkívánhat. A polcokon a vevők igényeit tükröző arányban sorakoznak a külföldi és hazai élelmiszerek. A termékpálya hazai termelők és fogyasztók közti szegmensét egyre gyakrabban hívják kereskedelemnek, a közvetítő, elosztó hálózat szervezeteit kereskedőknek. Túlzás volna azt állítani, hogy mindenki elégedett velük, különösen a termelők széles csoportjai panaszkodnak arra, hogy a nagy kereskedők teljesíthetetlen feltételeket diktálnak, s a kiszolgáltatott termelők mindig engedni kénytelenek. Ezeket a panaszokat visszhangozza a helyi média, s a lakosság széles rétegeinek szimpátiája is a termelők oldalán áll. A kereskedők megrendszabályozását mégsem támogatja senki. S ez addig biztosan így is marad, amíg a legutóbbi reform-rémálom emléke el nem halványul Agráriában.
 
(Ez az írás megjelent a Magyar Narancs 2009/29. számában)

 


17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://eltecon.blog.hu/api/trackback/id/tr641270020

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rorgosh 2009.07.27. 22:52:40

Jó! :)

Amúgy is örökké csípte a szemem a mezőgazdaság örökké privilegizált helyzete. Ugyanis a mai, modern világban a mezőgazdasági támogatások már nem szolgálják a fogyasztó olcsó élelmiszer iránti érdekeit, leginkább csak a termelő hasznát garantálják - sajnos anélkül, hogy azt hatékonyabb, jobb minőséget előállító termelésre ösztönözné...

londres 2009.07.29. 09:37:36

remek cikk:) mindig is szerettem Pete Úr stílusát, és persze nagyon is igaznak tűnik!

Amúgy pedig agrária csodás közös piaca egy még nagyobb - globális - piacon igencsak torznak tűnik!

A másik dolog ami mindig eszembe jut, hogy akkor hol is van a határ, amikor tenni kell/lehet vmit, vagy a piaci erők/racionális döntéshozók/láthatatlan kéz majd mindent úgyis megold minden más csak porhintés!

milkapista 2009.07.31. 10:53:27

Nem olvastam végig, ez csak az eleje utáni első reakcióm(szal lehet teljesen téves).
Szóval a kedves cikkíró mikor vásárolt utoljára piacon a termelőktől? Higyjétek el sokkal jobb érzés, ha magától a termelőtől veszitek meg az árut, aki aznap húzta ki a földből vagy szedte le a fáról a termést. Nemcsak, hogy jobb érzés, de sokkal olcsóbb is! Ezt halálkomolyan mondom: tessék elmenni egy piacra és egy Tescoba.
Ég és föld az áru minősége(ami szerintem a legfontosabb) és ára.
Arról nem is beszélve, hogy egy piacon nem csak pár áruházlánc versenyez egymással, hanem az összes árus.
Szerintem az élelmiszerek piacára nem lehet úgy tekinteni mint mondjuk a csavarhúzók piacára. Hisz az élelmiszerek minősége nagyban meghatározza az ember egészségi állapotát. Tehát megéri többet költeni a jobb minőségre. De mondom, valójában olcsóbb a jobb minőség! Legalábbis a zalaegerszegi piac és az áruházláncok árait összevetve.

Rorgosh 2009.07.31. 11:01:06

@londres:

A legnagyobb probléma az állami beavatkozásokkal az, hogy jobbára rossz irányúak...

Egy ilyen szituációban az állami beavatkozás célja elsősorban a nagyobb termelési egységek kialakításnak segítése kell, hogy legyen, amelyek méretgazdaságosságukból adódóan képesek az adott árszínvonal mellett továbbra is nyereségesen termelni.

További segítség lehet az, ha az állam legalább nem akadályozza (nem alkalmaz például ellentétes irányú negatív ösztönzőket) a termelők termelési/értékesítési szövetkezeteinek kialakulását, működését. Ugyanis egy ilyen szituációban a hatékonyan termelők képesek lennének önmaguk érvényesíteni az érdekeiket a normális piaci mechanizmusok működésén belül. Persze ez a termelők részéről is egyféle szemléletváltozást követel, hiszen ezzel a feladatuk a termék megtermelésével nem érne véget, hanem szerepet vállalnának a szállításban/értékesítésben.

Ám nemcsak az agrárpiacon vannak hibás beavatkozások. Nézzük pl. a bankrendszert. Ott hoztak most egy olyan törvényt, hogy 3 hónappal előre be kell jelentenie a bankoknak a fizetési feltételek az ügyfél számára kedvezőtlen módosítását, és ez idő alatt az ügyfél zárlati költségektől mentesen előtörleszthet.

Ez elméletileg szép és jó, hiszen az ügyfélnek van 3 hónapja, hogy másik, olcsóbb hitelt keressen kamatemelés esetén. Azonban az ördög a részletekben bújik meg:

1. A bankok az áraikba (a kamatba) beépítik a kevésbé rugalmas változtatás költségeit, vagyis általánosan növekszik a kamatszint (egy tőkehiányos országban...)

2. A bankok jobbára nem úri szeszélyüknél fogva emelnek kamatot, hanem mert a pénzpiaci környezetben valamilyen olyan változás állt be, amely leszűkítette a forrásaikat (illetve pénzteremtési képességüket), és erre reagálva emelnek kamatot, így mérsékelve a hiteligényt. Vagyis jó eséllyel nem nagyon fog az ügyfél olcsóbb hitelt találni, mert a bankok kb. 2 hetes nem akartam 2 naposat írni, pedig, pedig...) időintervallumon belül nagyjából egyforma kamatemelést produkálnak majd.

3. A nálunk lévő hitelek jelentős része devizahitel, viszont a megtakarítások jobbára forint alapúak. Ennek következtében egy tömeges előtörlesztési hullám egy újabb devizaválságot okozna (legalábbis amíg nekünk is eurónk nem lesz), hiszen ez a devizapiacon jelentős forintkínálatként és párhuzamos devizakeresletként jelentkezne. Mindennek következtében a megtakarítások az előtörlesztés során sokat veszítenének az értékükből. illetve az előtörleszteni nem képes hitelesekre jutó teher jelentősen nő, a bedőlés veszélyével együtt...

Lényegében véve sokkal ésszerűbb lett volna egy olyan szabály bevezetése, amely azt rögzíti, hogy az előtörlesztés - történjen az bármikor, és legyen részleges vagy teljes - mindig kezelési/zárlati és szerződésmódosítási díjtól mentes.

Ennek következtében ugyanis azon adósok, akik a hitelük mellett még képesek megtakarítani képesek lennének folyamatában előtörleszteni, ami az alábbi előnyökkel járna:

1. Gyorsul a pénzforgás, ami lényegében véve úgy jelenik meg, mintha több tőke lenne a rendszerben (valamivel alacsonyabb kamatok).

2. Az egy adósra jutó hitelállomány mérséklődése, az aktuális törlesztőrészletek mérséklődése - persze csak azok esetében akik előtörlesztenek - ami persze mérsékelné a hitelek bedőlésének kockázatát (és akkor nem is sír majd a jónép annyit a hitelek miatt).

3. Állandó, enyhe forintkínálati nyomás megjelenése a devizapiacon, ami a gazdaság normális működése mellett egy picit gyengébb valutát jelent (ez jó a hazai vállalkozásoknak), aminek következtében kis mértékben mérséklődne a devizahitelek szerepe a hazai adósságportfólióban. Emellett, mivel nem alakulnának ki hitel és megtakarítás párhuzamosságok egy háztartáson belül (legalábbis nem ilyen mértékű mint a válság előtt kialakult), így válság idején sem kerülne jelentős nyomás alá a forint (persze ha még lesz a következő válság idején) így az kevésbé gyengülne, és ezáltal kisebb töbletteher jelenne meg az előtörlesztésre képtelen adósokon. (És persze így kisebb a bedőlés veszélye is...)

Katonáéknak van egy mondása: a sikert és ne a kudarcot erősítsd meg. Ezt lehetne talán használni az ország gazdaságának szabályozásában is....

Agrária közös piacának torzsága: Agrária termelésének csak egy kisebb hányada marad Agrária határain belül, hiszen része ennek a közös piacnak. Azonban a földrajzi távolságok, és a több évszázados kultúrális kapcsolatok nagyon is élnek a közös piacon belül. A közs piac államainak össztermékének 80-90%-a a közös piac határain belül marad.

Ennek részben az az oka, hogy földrajzilag közel vannak egymáshoz (alacsony szállítási költségek), részben a közös piac több mint 400 milliós lakossága elegendően nagy piac ahhoz, hogy a termelő vállalkozások méretgazdaságból származó előnyeiket a területen belül kihasználhassák, és nem utolsó sorban a sok kulturális kapcsolat révén a közös piac szereplői egymással jobban megértik egymást, mint a közös piacon kívüli szereplőkkel (vagyis képesek egymás igényeit megérteni, és a piac diktálta lehetőségeken belül ki is elégíteni).

Rorgosh 2009.07.31. 11:12:39

@milkapista:

A cikk nem arról szólt, hogy ne vegyél a piacon árut. És nem is azokról a termelőkről szólt, akik tesznek magukért annyit, hogy kivigyék a piacra a termékeiket.

Arról szólt, hogy a kereskedők egy társadalmilag/gazdaságilag hasznos funkciót töltenek be, és nem egyszerűen lenyúlják a termelőket, ahogy ezt sok "őstermelő" állítja.

Szóval olvasd végig, ugyanis érdemes.

milkapista 2009.07.31. 11:15:57

hehe most olvasom tovább, erre mit látok: "a paradicsom nem anyacsavar" :)

milkapista 2009.07.31. 11:18:25

@Rorgosh:

Köszi épp azt teszem.

De akkoris azt mondom az élelmiszerek esetében van fontosabb kritérium mint az olcsóság.
Na olvasom tovább...
Amúgy a rómaiakról tényleg nem folytatjuk a diskurzust?

milkapista 2009.07.31. 11:30:25

Többet vártam a cikktől:(
Az a sci-fi amit leír eléggé morbid. Ilyen épeszű ember fejében meg sem fordulna...
Nem azt mondom, hogy a cikkíró nem épeszű, hisz ő is tudja, hogy baromság az egész(pont azért is fejti ki ilyen szépen).
Vagy csak én maradtam ki valamiből és tényleg terveztek ilyet nagyjaink?

Rorgosh 2009.07.31. 12:04:47

@milkapista:

Tényleg terveztek ilyet (emlékszel a kereskedelmi kódexes indítványra?), és a hazai őstermelők valami ilyesmit szeretnének....

Az hogy mi a fontos az élelmiszer (vagy bármi más) esetében az a fogyasztó preferenciája. A legtöbb fogyasztó olcsó élelmiszert akar, akkor is, ha a minősége elmarad egyes drágább élelmiszerekétől... Azonban a piac (beleértve a rendes piacot és az áruházláncokat is) minden jelentősebb igényt törekszik kielégíteni. Olcsót akarsz? Menj az egyik áruházlánchoz... Frisset akarsz? Ott a piac... Speciális minőséget akarsz (ritka termék)? Ott egy másik áruházlánc...

Felőlem folytathatjuk a diskurzust rómáról... :)

milkapista 2009.07.31. 12:31:58

@Rorgosh:

Ha konkrétan ilyen formában tervezték a termelők érdekeit megvédeni, ahogy a cikkben szerepel, akkor hát, jajj...

Mégegyszer leírom az élelmiszereket nem lehet összekeverni a "bármi mással". A legtöbb fogyasztó olcsó élelmiszert akar, ez ok. Én is ilyen vagyok, te is. Van amikor az olcsó a drágább. Kevesebbet költesz élelmiszerre, vagy kevesebb jó minőségű terméket eszel, vagy több rosszabbat, tehát fenn áll a veszélye, hogy a szervezeted veszít az ellenálló képességéből. Beteg leszel, költesz az orvosra, kimaradsz a munkából. Társadalmi szinten kevesebbet költünk élelmiszerre, többet az egészségügyre és csökken a gazdaság teljesítő képessége. Tehát mindenképpen megéri a minőséget preferálni.
Az áruházlánc akkor sem egyenlő az olcsósággal(legalábbis a frissáruk terén nem). A ritka termék meg nem egyenlő a spec minőséggel. A mangó ritka termék itthon, mégse biztos, hogy speciális a minősége, ott ahol kapható.

A rómaiakról: kifejtenéd miért gondolod, hogy a limes virágzása vezetett a birodalom pusztulásához?
Írhatsz az email címemre is ha gondolod.

Rorgosh 2009.07.31. 16:35:34

@milkapista:

Az élelmiszerekeről:

Ennyire durván azért nem merültek fel az ötletetek, de az őstermelők nagyon bevásárló központ ellenesek, és nem nagyon tűrik az olyan véleményeket, amelyek nem azt támasztják alá, hogy azok nem egyszerűen csak lenyúlják őket.... (és ha valaki még zat is megemlíti, hogy esetleg maguk is tehetnének magukért valamit...)

A helyzet az, hogy a vásárló joga - és kötelessége - eldönteni, hogy mit akar. Ezt más nem döntheti el helyette. Legalábbis a termelő és forgalmazó semmiképp.

Egyes fogyasztók csak az árra koncentrálnak. Megkapják amit akarnak, és amit kapnak az - ritka kivételektől eltekintve, aminek kiderülése után a hatóság eljár - megfelel az alapvető táplálkozás-egészségügyi követelményeknek. Vagyis a kapott élelmiszer - a média és természetgyógyászok hisztériájával ellentétben - nem mérgező, nem káros az emberi szervezet számára. Persze ha valaki valamire allergiás, az más, azonban az a legjobb minőség esetén is problémát jelent.

Más fogyasztók nem csak az árat, hanem a kapott minőséget is nézik. Az általuk vásárolt termék jobb ízű, tovább eltartható, táplálóbb, és hacsak nem főszer mániás, mint én vagyok, akkor a szervezet lebontó - méregtelenítő rendszereit is kevésbé terheli meg.

Aztán vannak olyan igények is, hogy valaki pl. csak kóser vágottat akar, vagy sarki jégből legyen a vodka vize...

Mindezeket megkapod. Ha a bevásárló központok polcain az olcsó termékek vannak túlsúlyban, az a vásárlók igényeit tükrözi. Ha a kutyának sem kellene (vagy legalábbis csak minimális lenne a kereslet iránta) akkor a bevásárló központok szépen elkezdenék kicserélni más, jobb minőségű - és persze drágább - termékekre. Ugyanis az ő céljuk egyszerű: termékeket nyereséggel eladni a vásárló részére.

Persze ebben megfigyelhető bizonyos munkamegosztás, avagy specializáció. Egyes áruházláncok az olcsó termékekre, míg mások az ár és a minőség bizonyos arányú keverékére specializálódtak. Egyszerűen az adott termelői körrel vannak kapcsolatban, és onnan szerzik be az árut. Mert az olcsó és gyenge minőségű élelmiszert is megtermeli valaki - és nem csak külföldön. Sőt. Valószínűleg a legtöbb alacsony minőségű termék hazai forrású, hiszen azok ára nem bír el jelentős szállítási költséget, míg a minőségi termék ára igen.

És afelől is nagyjából biztos vagyok, hogy nem a valódi minőséget termelők panaszkodnak a leginkább. Ugyanis az ő terméke iránt kereslet van, így ő könnyebben tudja érvényesíteni az árérdekeit. A probléma azzal van, aki gyengébb minőséget termel, hiszen ott a kereskedő is csak szűk árréssel tud dolgozni. Tehát ha valaki egy picit is olcsóbban adja, akkor inkább attól veszi...

A friss áruk piaca: igazán friss árut nem élelmiszerláncban kapsz. Ellenben az áruház akkor van nyitva, amikor neked jó, a piac viszont akkor, amikor az eladónak. A piacon gyakori az, hogy már elfogyott a friss és olcsó termék, vagy egyáltalán maga a termék. Egy boltban viszont szinte mindig van. Ennek viszont ára van. Ezért a friss áru drága a boltban - ők ugyanis nagyjából záróráig, vagy a következő szállítmány érkezéséig akarják értékesíteni a friss árut, ezért részben túlkészleteznek, részben magasabb árat szabnak, hogy annyit vegyél, ami aznapra elég. A piaci árus - hacsak nem kereskedő maga is - azonban minél hamarabb szabadulni akar, így olyan árat diktál, amivel 2-4 órán belül elfogy az áruja - ami jobbára a fogyasztó kamrájában/hűtőjében vár a további felhasználásra.

Róma:

Nagyon egyszerű. A birodalmat alapvetően a kereskedelem tartotta fenn és működtette, az teremtett jelentős érdekazonosságot a birodalom népei között. Ez a kereskedelem jelentős részben áthaladt magán Rómán, a városon így annak elitje éredkelt volt a rendszer stabilitásában.Továbbá a munkamegosztás keretében egyes termékek jelentős részét rómában, más részét a provinciákban termelték. A provinciáknak kellett rómának a terméke, és ezért maguk is támogatták a központi rendszer fennmaradását.

A birodalom azonban a limesekre rómaiakat telepített. A telepesek azonban magukkal vitték a központ termelésére vonatkozó ismereteiket, így a provinciák technológiai átvétel folyamata felgyorsult. Tulajdonképpen gyorsabban váltak képessé maguk is megtermelni az áhított termékeket, mielőtt még egy széles termékválaszték igényük kialakult volna.

Ebben az új szituációban a helyzet az volt, hogy volt egy centrum, amelynek kellettek a periféria termékei, viszont a perifériának nem kellettek a centrum termékei - elvégre azt nagyobbrészt helyben elő tudta állítani. Ezzel a provinciáknak megszűnt a birodalom egészére vonatkozó igénye, helyette helyi hatalmi központok alakultak ki, amelyek folyamatosan olyan vezetőket termeltek ki, akik egy helyi birodalmat álmodtak...

milkapista 2009.07.31. 23:24:14

@Rorgosh:

Na jó akor elárulom: én jelenleg a Tesconál dolgozom, szóval a készletezést meg a hasonlókat nem kell bemutatnod:)
Az, hogy egészségre nem káros. Hát ezt így nem lehet kijelenteni semmiről se. Volt idő amikor a DDT-t mint az emberiség megmentőjét ünnepelték...
Egyszerűen nem tudjuk milyen hatásuk van a vegyszereknek(ezen belül is nyilván máshogy hat mindegyik) hosszútávon az emberi szervezetre. Van viszont amiről tudjuk mennyire káros mégis forgalomba lehet hozni, pl: dohánytermékek(ezeken legalább feltüntetik), édességek(fogaidat tönkre teszik, stb), cukrozott üdítők, stb...(mondjuk ezek egyike sem a frissárú kategória). De ebbe a cikk a kapcsán tényleg felesleges bele menni, mert nem erről szól.

rómaiak: Te honnantól számítod a birodalmat?
Még csak annyi, hogy a perifériák(gondolom ez alatt a provinciákat érted) is kereskedtek egymással(pl: Aquincumban talált rajnai üvegáru). Az viszont tény, hogy Itáliának a boron(pont az itáliai borexport védelmében korlátozták a provinciák szőlőtermesztését, így Pannóniában is, amit csak a 3. sz. folyamán oldottak fel-most fáradt vagyok utánanézni, hogy pontosan mikor) és a terra sigilátán kívül sok exportképes terméke nem volt.
Csak mégegy megjegyzés: minden provinciát nem lehet egy kalap alá venni. sok fejletteb volt mint maga Itália, tehát nem szorultak rá az itáliai technológia átvételére.

milkapista 2009.07.31. 23:27:28

Csak mégegy utolsó kérdés a végére:
Mi a jobb a nemzetgazdaság(vagy akár a lokális gazdaság) számára:
Külföldi tulajdonú áruházlánc import termékére költeni, vagy helyi termelő áruját, hazai kereskedőtől, vagy magától a termelőtől beszerezni?

igyugyaz 2009.08.01. 01:44:47

@milkapista:

Az, hogy az áruház külföldi tulajdonú és a termék importált nem feltétlenül gond. Egyrészt olcsóbb vagy jobb minőségű termékekhez juthatnak az emberek másrészt az áruházlánc itt adózik. Viszont amiről nem nagyon esik szó, hogy ez milyen veszélyekkel jár. Abból indulunk ki, hogy ha ma tudunk olcsón importálni mezőgazdasági termékeket akkor holnap is tudunk majd és ha így van akkor nincs szükségünk a kevésbé hatékony hazai termelőkre. Ha az olcsó import lehetősége valamilyen okból később megszűnne, már nem tudnánk olyan gyorsan váltani az import termékekről a hazaira mint ahogy ez visszafelé működött. Ezt nem ártana figyelembe venni. A külföldi tulajdonú cégeknél is hasonló a probléma, amíg itt akarnak maradni még hasznosak is mert fejletebb üzleti kultúrát honosítanak meg hatékonyabban működnek, tőkeerősságük miatt gyorsabban tudnak nőni mint hazai társaik. Viszont ha esetleg jobb helyet találnak maguknak, kérdés ki áll majd a helyükre?

@Rorgosh

Az, hogy a bankok nem változtathatják meg a kamatokat egyik napról a másikra valóban megdrágítja a hiteleket, de másrészről felelősebb hitelezésre öszönöz. Álságos a bankok részéről, hogy úgy tesznek mintha nem lenne feladatuk a pénzpiaci változások kockázatának felmérése. Arról nem beszélve hogy rendszerszintű kockázatot jelent, hogyha elterjed az a hozzáállás, hogy az emberek után hajítják a hitelt aztán ha kiderül, hogy hülyeség volt akkor csak emelnek egy kicsit a kamaton feltételezve, hogy az ügyfelek úgyis kitudják majd fizetni.

milkapista 2009.08.01. 09:42:56

@igyugyaz:

Rendben a fogyasztó olcsóbban jut(a hagjyuk most milyen minőségű termékhez). De a pénz áramlik ki az országból. egyrészt az importra, másrészt a külföldi tulajdonos nyilván azért fektetett be, hogy abból neki haszna legyen, tehát a profit egy része is kimegy. Ráadásul minden ami elhagyja az országot, az itt keltekezett, a magyar gazdaság termelte ki. A fejlett üzleti kultúrán bocs de nevetnem kell:) Mondom a Tesconál melózok. tudod mi az a fejlett üzelti kultúra: a minimálisnál is minimálisabb létszámmal működni és a lehető legkevesebbet fizetni dolgozóknak, beszállítóknak egyaránt.
Szerintem meg kell különböztetni a külföldi tulajdonú termelő és a szolgáltató vállalatokat. A külföldi tulajdonú termelő ha nem főleg a hazai piacra termel(azaz főleg exportra), akkor tényleg hasznos(feltéve ha betart bizonyos szabályokat).

Amit írtál igaz. Ezért is mondom, hogy a mezőgazdaság stratégiai ág, amit nem szabadna hagyni lepusztzlni.
De van még más szempont is ami alapján azt mondom, hogy nem túl hasznos áruházban vásárolni(bár itt a tulajdon nem számít). Még pedig a hulladék kérdése. Ha piacon vásárolsz, vagy a termelőtől, a szerves hulladékot ő vissza fogja forgatni(annyival is kevesebbet kell műtrágyára költenie), tehát nem kerül ki a körforgásból. Míg az áruház a hulladékot válogatás nélkül a szeméttelepre viszi. Ott elrohad és egyhamar nem fog humusz(legalábbis használható nem) képződni belőle. Bár itt a bevásárlóközpontok gyakorlatilag úgy viselkednek mint a városok, és ez egy teljesen más téma, de ezt is figyelembe kéne venni. Amiatt a rengeteg szerves hulladék miatt, amit lehúzunk a wc-n vagy kidobunk a kukába, van szükség a brutális mennyiségű műtrágyára, aminek a használata aztán újabb gondokat vet fel(nitrát szennyezés, stb).

Rorgosh 2009.08.01. 20:33:46

@milkapista:

A DDT korában nem vizsgálták az élelmiszerek emberi szervezetre gyakorolt hatását, ma már viszont igen.

Ha egyes élelmiszer adalékokról kiderül, hogy a normális fogyasztás szintje mellett káros az emberi szervezetre, akkor azt a hatóságok kivonatják a forgalomból. Így ami forgalomban van, az a tudomány jelenlegi állása szerint nem terheli meg annyira a szervezet méregtelenítő rendszereit, hogy egészségkárosodást okozzanak. Ez persze feltételezi, hogy a jóember naponta legalább kb. 3 liter folyadékot magához vesz...

Róma: A köztársaság korában a róma és környéke fémárukat (elsősorban bronz és vastárgyakat) termelt a provinciák részére. Ez a késő császárkorra lényegében véve megszűnt...

milkapista 2009.08.02. 12:41:07

@Rorgosh:

A DDT valóban régen volt, de még az eszkimók unokái is szívni fognak miatta....
Én nem tudok arról, hogy az élelmiszeradalékok, növényvédő szerek és egyéb kemikáliák különböző kombinációjának emberi szerveztre gyakorolt hatását vizsgálnák. Ez gyakorlatilag lehetetlen. De nyilvánvalóan van összefüggés a különböző születési rendellenességek, a mentális problémák(pl hiperaktivitás) vagy az asztma és az allergiák gyakorisága és a modern életforma között. hogy pontosan mi, hogyan hat természetesen információ hiányában nem tudom, de szerintem nem is lehet ezeket pontosan kikutatni. Ezért a legbiztonságosabb ha minimalizáljuk az ember szerveztébe jutó különféle vegyszereket és adalékanyagokat. De ez nagyon messze vezet a cikk témájától.

A lényeg felett elsiklottál, leírom mégegyszer:
Mi a jobb a nemzetgazdaság(vagy akár a lokális gazdaság) számára:
Külföldi tulajdonú áruházlánc import termékére költeni, vagy helyi termelő áruját, hazai kereskedőtől, vagy magától a termelőtől beszerezni?

Róma kicsit nagyobb falat, hogy pár sorban megismerhessük egymás véleményét. Szerintem az lenne a legjobb, ha írnál az email címemre(feltéve ha van egyáltalán hozzá kedved).
süti beállítások módosítása