nem a pék jóindulatától

"Az embernek ... állandóan szüksége van felebarátai segítségére, de ezt hiába várja pusztán a jóindulatuktól. [...] Ebédünket nem a mészáros, a sörfőző vagy a pék jóakaratától várjuk, hanem attól, hogy ezek saját érdekeiket tartják szem előtt." Adam Smith

Friss topikok

Címkék

30 as évek válsága (13) 4 1 (2) acemoglu (9) adam smith (6) adórendszer (29) adósság (11) adótudatosság (2) aea meetings (1) aghion (1) alan greenspan (3) alvin roth (1) argentína (1) árindex (2) árszabályozás (2) árverés (1) autóvásárlás (3) bankállamosítás (3) bastiat (3) becker (3) behaviorizmus (32) big government (2) bizalom (1) biztonság (1) buborék (5) bűnözés gazdaságtana (3) clark (4) credit crunch (1) daniel kahneman (1) defláció (3) depresszió (3) devizahitelek (2) devizapiac (1) diszkrimináció (3) döntéselmélet (2) drogpolitika (4) egészséggazdaságtan (4) elmélettörténet (1) energia (2) erkölcsi kockázat (8) értékek (3) értékpapírosítás (2) euró (12) európa (2) externáliák (1) fejlődésgazdaságtan (22) fejlődésgazdasgtan (2) félelem (1) felsőoktatás (9) fiskális politika (46) foci (5) fogyasztóvédelem (2) forint (2) francia (1) friedman (4) gary becker (6) gazdasági növekedés (11) gazdaságpolitika (47) gazdaságtörténet (7) gdp (2) globális aránytalanság (20) globalizáció (6) görög válság (12) hayek (4) humor (2) imf (11) imf hitel (2) incidencia (1) index (1) inferior (10) infláció (15) ingatlanpiac (1) interjú (14) io (1) irving fisher (1) it (1) izrael (1) japán (6) járadékvadászat (1) játékelmélet (4) jog és közgazdaságtan (5) john list (1) kamat (6) kapitalizmus (10) karácsony (1) kerékpár (1) kertesi gabor (1) keynes (12) keynesizmus (19) kezdi gabor (1) kína (19) kísérlet (2) klímaváltozás (7) költségvetés (6) konferencia (1) könyvismertetés (4) környezetgazdaságtan (4) korrupció (1) közjószág (2) közösségi gazdaságtan (3) krugman (23) külföldi segélyek (5) külföldi tőke (4) kvíz (1) lettország (1) likviditási csapda (3) luxus (4) maffia és allami transzferek területi eloszlása (1) magyar (23) makroökonómia (55) mancur olson (1) mankiw (1) maurice allais (1) megtakarítás (5) microfinance (1) migráció (2) mikroökonómia (20) mikroszimuláció (1) minimálbér (1) mnb (2) monetáris politika (22) multik (2) munkahelymegőrzés (5) munkapiac (22) murphy (4) nber (1) német (4) nobel díj (17) normál (1) nudge (6) nyugdíjrendszer (2) oecd (1) ökonometria (27) oktatási (44) olajárak (3) olasz (1) olivier blanchard (1) olson (1) paternalizmus (1) patrióta gazdaságpolitika (4) paul romer (1) paul samuelson (1) pénzillúzió (3) pénzügyi (6) pénzügyi rendszer (9) pénzügyi szabályozás (14) pénzügyi válság (16) piacgazdaság (1) pigou (1) politikai gazdaságtan (16) politikai intézményrendszer (13) portfolioblogger (126) profit (1) protekcionizmus (10) reform (2) rendszer (1) rendszerkockázat (1) richard thaler (1) rosling (1) shapley (1) shiller (1) Sims (1) stabilizáció (1) steven levitt (2) stigler (1) stizlitz (1) szabad piac (7) szabályozás (9) szociális támogatás (3) támogatás (4) tanulság (3) ted (3) tőkeáramlás (2) transzformációs válság (1) újraelosztás (1) usa (28) üzleti ciklus (8) válság (41) válságelemzés (20) válságkezelés (19) válság okai (9) valutaárfolyam (14) verseny (8) vita (27) yale (2) Címkefelhő

Bűnözők vagy vállalkozók?

2009.08.07. 12:31 balazs_varadi

Vajon aki engedélyezetlenül, pénzért, tudományosan nem alátámasztott terápiában részesít súlyos betegeket, az közellenség vagy korát megelőző hős, esetleg a saját pénztárcáját és az adóbevételeket egyszerre hizlaló szemfüles vállalkozó? A bilincsen elvezetett kaposvári őssejt-átültető orvosok esete a politika, a közgazdaságtan, a morál és az ismeretelmélet egy különösen mocsaras határterületére vezet.
 
Hadd induljak neki a kérdésnek onnan, ahol legbiztosabban meg tudom vetni a lábam: a közgazdaságtan felől. Van jószág, szolgáltatás (search good-nak, keresési, kereshető jószágnak hívják), amit úgy vehetek meg a piacon, hogy pontosan tudom, mit kapok: nullás lisztet, hatos csavart, árnyékos, őrzött parkolóhelyet. Tiszta sor.
 
Vannak aztán olyan adható-vehető dolgok, amikről csak megvásárlás, használatba vétel után derül ki, mit is kapok a pénzemért: mennyi a lekvár a buktában, elromlik-e egy hét múltán a használt porszívó, megtanulok-e az illető tanártól jól, gyorsan és fájdalommentesen portugálul. Ezeket tapasztalati jószágnak (experience good) hívják. Mint a Nobel-díjas George Akerlof a tragacspiacról  szóló cikkében  megmutatta,   itt már van egy olyan bibi, ami miatt a piaci versenyből nem feltétlenül a társadalmi optimum jön ki győztesen, elképzelhető, hogy a jó minőséget árulókat kiszorítják a piacról a bóvliárusok. Hiába fizetném meg busásan a bőlekváros buktát: ha a pék nem tudja hitelesen garantálni, valóban lesz benne sok lekvár, akkor csak az átlagosan várható lekvármennyiséghez fogom szabni, mennyit vagyok hajlandó fizetni egy buktáért, emellett az ár mellett viszont a jól megtöltött buktákat áruló péknek felkophat az álla.
 
Szerencsére a piac millió mechanizmust produkált ennek a problémának a kiküszöbölésére: a minőség-ellenőrzés intézményét, a bírósággal betartatható ígéretek (címkézés, garancia) módszerét, és annak a sokféle eszközét, hogy az eladó érdekelt legyen reputációja fenntartásában.
 
Ezek egy része még akkor is működik, ha a termék megvásárlása után róla szerzett tapasztalat részben vagy egészben szubjektív. Az étteremben a kihűlt ételt visszaküldhetem, a szimplán semmilyen ízűt, vagy azt, amit lassú és kedvetlen pincér hozott ki, már aligha; ha a fodrász belevág a fülembe, hívhatom a hatóságot, ha azonban csak nem tetszem hajvágás után kellőképp a nőknek, nem. Ennek a problémának a megoldására jött létre például a borravaló és a törzskuncsafti viszony kiépítésének intézménye.
 
De mit kezdjünk azokkal a szolgáltatásokkal, amelyeknél még utólag se, még szubjektíve se tudom egyértelműen megítélni, értékesek-e nekem?
Várjunk csak, van ilyen egyáltalán? Mi az, hogy. Ezek az ún. bizalmi jószágok (credence goods). Ha a plébános gyertyát gyújt, hogy szeretteim a purgatóriumból hamarabb kerüljenek a menyországba, ha a pszichoanalitikus analizál, ha a gyógyító ember energiát sugároz belém, ha a jós homályos dolgokat mond a jövőmről, ha cégem menedzsment tanácsokat vagy rövidtávú részvénykereskedelmi elemzési segédleteket vásárol, vagy épp a gyógyszertárban drága pénzért olyan szert veszek, melynek előállítási technológiája garantálja, hogy egy molekula se jut bele más, mint víz, sose leszek biztos abban, kaptam-e valami értékeset. Persze, abban sem, hogy nem.
 
Kétségtelen tudományos bizonyíték ezek hatásosságára nincs, a hátfájásomat, cégem jövedelmezőségét, részvényportfólióm értékét annyi dolog befolyásolhatja, hogy még akkor se tudhatom, kaptam-e valamit vagy megvezettek, ha sorsom a beavatkozástól vágyott módon a szolgáltatás igénybe vétele után jobbra fordul.
 
Itt már széttárja a kezét Adam Smith és a közgazdaságtan: a piactól lehet, hogy nem sok jót lehet várni, de a szabályoző államtól se. Ahol lehet, reméljük, hogy valami szakmai-erkölcsi önszabályozás segít: a hippokrátészi eskü és a papi fogadalom talán. De ezen túl a liberális közgazdász a politikai szabályok kiötlőinek csak azt javasolhatja: bízza a szabad szerződő felekre, micsoda furcsa szolgáltatásokat adnak-vesznek egymás közt, és ne akarja jobban tudni, mi kell a vevőnek, mint az maga.
 
És a legtöbb esetben így is tesz a magyar szabályalkotó. Nagyjában-egészében Magyarországon a pszichoanalitikus, a tenyérjós, a homeopata, a tanácsadó, az energiasugarazó ember, ha nem hazudik tételesen és bebizonyíthatóan arról, mi az a portéka, amit kínál, vagy arról, mit tudnak az esetleg tudományosan is megalapozott alternatívák (és persze bevételét rendesen leadózza), olyan áron és olyan feltételekkel árulhatja szolgáltatásait nagykorú, cselekvőképes embereknek, amilyenekkel akarja. És egy liberális szerint ez így is van jól.
 
Sietek hozzátenni. ez persze nem zárja ki, hogy, mint egyénnek vagy mint közírónak sarkos véleményünk legyen a szívcsakra felnyitásáról, a technikai részvénykereskedelmi módszerekről vagy az árnika százezerbillió-milliószor felhigított vizes oldatáról és ezeknek hangot is adjunk.
 
Különös, szomorú, de érthető esete mindennek a súlyos, halálosnak tűnő betegségtől szenvedők kezelése, akiknek a bizonyítékon alapuló orvostudomány már nem kínálja a gyógyulás reményét. Nekik már semmilyen pénz nem drága a mégoly kevéssé alátámasztott terápiák kipróbálására. Az vesse rájuk az első követ, aki biztos benne, maga ilyen helyzetben, ha meglenne rá a pénze, nem próbálkozna azzal, ami hite szerint reményt ad, legyen az Lourdes-i zarándoklat vagy őssejtek.
 
Mit várhatunk tehát az államtól, mint fogyasztóvédőtől, a bizalmi jószágok piacain? Mint láttuk, a válasz erősen függ politikai filozófiánktól, emberképünktől. Aki embertársait befolyásolható, informálatlan, kiszolgáltatott, döntésképtelen, infantilis lényeknek látja, az hamar tiltásért, szabályozói szigorért kiált. Aminek viszont, hisz a politikának megvannak a maga szabályai, borítékolhatóan az lesz az eredménye, hogy az érdekek döntik el, a bizalmi jószágok termelői közül kit, hogyan kezel az állam: a papot támogatja, a pszichoanalitikust és a menedzsment-tanácsadót elfogadja-szabályozza, a csillagjóst tűri, az őssejt-beültetőt meg a sugarazó embert pedig ímmel-ámmal, de üldözi.
A liberális viszont kegyetlenül következetes, el a kezekkel a piacoktól, mondja, az analfabéta Mari nénire és az életéért rettegő rákosra is alkalmazza a a polgári jog ősi elvét: caveat emptor: a vásárló dolga megnézni, mit kap a pénzéért.
 
Mindez persze nem változtat azon, hogy jogállamban a hatályos törvényeket be kell tartani és tartatni, a csalás, ha volt ugyan félrevezetés, az csalás, a nil nocere (“ne árts”) parancsa is mindenképp kötelező az orvosra.
De a fentiek okán az én erkölcsi érzékem, amíg az energiasugárzó emberek és a horoszkópkészítők megbecsült tagjai a társadalomnak, a kaposvári doktorok elhurcolása láttán inkább a rigid szabály, mint a bilincsben elhurcolt orvos ellen horgad fel.
 
És az olvasóé?
 
[megjelent a Magyar Narancs 2009 augusztus 6-I számában]
 

 


6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://eltecon.blog.hu/api/trackback/id/tr21294550

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

on the other hand 2009.08.07. 13:42:43

nagyon jó írás, egyetértek.

codorra 2009.08.07. 13:58:05

Sziasztok!

Sajnos egyet kell értsek. :)
Az egyetlen mentőkörülmény le van írva, de kétlem, hogy ezt "bizonyítani" tudnák:
"a nem hazudik tételesen és bebizonyíthatóan arról, mi az a portéka, amit kínál, vagy arról, mit tudnak az esetleg tudományosan is megalapozott alternatívák".

Innentől fogva meg elég lenne megkérdezni, hogy mégis mit mondtak a delikvensnek...
De emiatt nem törném senkire az ajtót.
[egyébként nem is tudtam, hogy az őssejt-beültetés illegális... vajon, ha önkéntes teszt-alanyok lettek volna, akkor OK lehetett volna a dolog -egyébként ezért is tartom hülyeségnek a szlovák nyelvtörvényt is meg a hisztit körülötte].

Ennyi.

Vidéki 2009.08.07. 16:23:42

Létezik egy olyan bűncselekmény fajta, amit úgy hívnak, hogy szélhámosság.

A szélhámosok kiváló képességű művészei ennek a bűnözés fajtának, gyakran képesek intelligens emberek rovására is bűnt elkövetni. Sokszor a dörzsölt szélhámos kevésbé intelligens, vagy kiszolgáltatott emberek kifosztására specializálódik.

„Adam Smith a liberális közgazdász a politikai szabályok kiötlőinek csak azt javasolhatja: bízza a szabad szerződő felekre, micsoda furcsa szolgáltatásokat adnak-vesznek egymás közt, és ne akarja jobban tudni, mi kell a vevőnek, mint az maga.”

Szerintem ez a mentalitás kiszolgáltatja a szélhámosoknak a társadalmat, az áldozatokra hárítva minden felelősséget azért, hogy hagyták magukat becsapni.

Különösen gusztustalan ez a szélhámosság a súlyos, halálosnak tűnő betegségtől szenvedők kezelése esetében, akiknek a bizonyítékon alapuló orvostudomány már nem kínálja a gyógyulás reményét. Nekik már semmilyen pénz nem drága a mégoly kevéssé alátámasztott terápiák kipróbálására. Ez a gátlástalanság már súrolja a hullarablókét.

„A liberális viszont kegyetlenül következetes, el a kezekkel a piacoktól, mondja, az analfabéta Mari nénire és az életéért rettegő rákosra is alkalmazza a a polgári jog ősi elvét: caveat emptor: a vásárló dolga megnézni, mit kap a pénzéért.” Írja a szerző.

Nem vagyok benne biztos, hogy a liberálisok birtokolják a „bölcsek kövét” és ezért mindig, mindenkor automatikusan igazuk lenne.

A szélhámoskodás legitimálásában semmiképpen nem adok nekik igazat.

igyugyaz 2009.08.07. 16:25:21

Az őssejtbeültetés annyiban más, hogy ha tényleg beültették volna annak nagyon káros következményei lehettek volna, míg a tenyérjós csak a pénzedet viszi el. Amúgy a placebonak haszna is van, tényleg jobban érezheti tőle magát valaki és nyilván kell, hogy elhigye a beteg/ügyfél, hogy működni fog ezért kell drágának lennie (az orvostanban amúgy ismert, hogy egy eszköz/gyógyszer ára és a beteg belé vetett bizalma összefügg). Ezért gondolom, hogy ez a piaci szegmens mindig fenn fog maradni, egyszerűen mindig lesz rá kereslet. Esetleg annyit érdemes tenni, hogy megpróbálják az embereket a kevésbé káros "szolgáltatók" felé terelni.

Madvik 2009.08.07. 16:48:16

Sziasztok!

Én nem értek egyet. Habár nem jártam részletesen utána, de nekem nem tűnik túlzottan rigidnek a szabályozás.

Nem arról van szó, amit codorra ír, hogy az őssejt beültetés/terápia ilegális, hanem arról, hogy engedélyhez kötött, hogy végezhet-e valaki ilyen tevékenységet.

Ha valaki hozzá nem értő módon készít horoszkópot, azzal nem öl meg senkit, míg ha valaki hozzá nem értő módon végez őssejtbeültetést az könnyen súlyos szövődményekhez, és akár a páciens halálához is vezethet, ez lehet az egyik indok arra, hogy az egyik területen miért nincs, míg a másikon miért van szabályozás.

Én liberálisnak tartom magam, és közgazdaságtant is tanulok, ugyanakkor úgy gondolom hogy a gyógykezelések terén nem vezet jó eredményre, ha csupán a piaci erőkre hagyatkozunk.

A páciensek/fogyasztók ugyanis (valószínűleg racionális módon) tájékozatlanok, nem látják át az egyes gyógymódok hatásmechanizmusait, és emellett gyakran pszichológiailag is kiszolgáltatottak, hiszen aki súlyos beteg, az folyamatosan komoly lelki stressz alatt van. A páciensek/fogyasztók tipikusan az orvosok/szolgáltatók tájékoztatására kell hogy hagyatkozzanak akkor amikor döntést hoznak. Mivel a tájékoztatás tipikusan részben vagy egészben szóban történik, ezért az esetleges félrevezetés, pl a kezelés káros hatásainak bagatellizálása utólag rendkívül nehezen bizonyítható, véleményem szerint.

Ha a fentiek fennálnak, akkor belátható, hogy egy szabályozatlan piacon alapesetben remek lehetőségek adódnak a sarlatánok és csalók számára, az ő jelenlétük pedig nagyban megnövelné a tranzakciós költségeket a piaci szereplők számára, hiszen a valódi szolgáltatók kénytelenek lennének arra költeni, hogy megkülönböztessék magukat a csalóktól, és a fogyasztóknak is rendkívül óvatosan kellene eljárniuk.

A pap gyergyagyújtásával szemben, egy gyógykezelésről klinikai vizsgálatok segítségével igenis objektív módon eldönthető, hogy vannak-e pozitív hatásai, továbbá egy orvosról is viszonylag könnyen és objektíven megállapítható, hogy képes-e elvégezni a kezelést amire vállalkozik. A gyógyítás bizalmi jószág jellege abból ered, hogy a fogyasztónak személy szerint nincs módja elvégezni ezeket a vizsgálatokat. Az állam viszont előírhatja, hogy a piacra csak olyan szereplők léphessenek, akik megfelelnek ezeknek az objektív kritériumoknak, és az ilyen előírásokkal kiszoríthatja a csalókat a piacról, és csökkentheti a tranzakciós költségeket, elérheti, hogy a gyógyítás kevésbé legyen bizalmi jószág.

Bizonyítani nem tudom, de úgy gondolom könnyen elfogadható a feltételezés, hogy az állami beavatkozás költségei alatta kell hogy maradjanak, a szabályozás nélküli piacon felmerülő extra tranzakciós költségeknek, különösen akkor, ha ezekhez a tranzakciós költségekhez hozzászámítjuk a csalók által félrekezelt betegek lassabb gyógyulását/egészségkárosodását is.

A jelenlegi szabályozással kapcsolatban engem inkább a kivételezés, a homeopátiás szerekre szabott, a gyógyszerekhez viszonyított enyhébb szabályozás zavar. Lásd: net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0500095.TV

Az írás stílusa amúgy tetszett, csak hogy írjak valami pozitívat is a comment végére =)

Rorgosh 2009.08.13. 21:32:00

@Vidéki: @igyugyaz: @Madvik:

A szerző is megfogalmazza azt, hogy a csalás az csalás, és büntetni kell. És azt is, hogy alapvető a "ne árts!" elve.

A kérdés persze az, hogy hol és hogyan húzzuk meg a határt a bizalmi jószágok piacán. Mi az, ami elfér (nem vezeti tudatosan félre a fogyasztót, és nem árt neki), és mi az ami nem (árt a fogyasztónak, vagy tudatosan félrevezeti).

Jelentős következményekkel jár a határ helyének kijelölése:

Ha a szabályozás inkább enged, akkor természetesen felszaporodnak a fogyasztók jóhiszeműségével visszaélni szándékozók. A másik oldalról viszont a fogyasztók is beletanulnak ebbe, óvatosabbak lesznek bizalmi piac kínálati oldalán szereplőkkel szemben, és határozottabban megfogalmazzák saját értékelvárásaikat. Összességében tehát ez akár a bizalmi jószágok piacának szűküléséhez is vezethet.
Persze a bizalmi jószágok piacán lévő nagyobb óvatosság kihat a társadalom és a gazdaság egészére, ami pedig nem biztos, hogy annyira szerencsés. Ellenben egy ilyen környezet sajátossága, hogy felértékelődnek a személyes kapcsolatok, ami viszont sűrűbb kapcsolati hálóhoz vezet, ami viszont mindig jól jön.

Ha a szabályozás inkább tilt, akkor természetesen kevesebb olyan kínálati szereplő lesz, aki visszaél a belé vetett bizalommal. Ez kétségkívül örvendetes, az viszont kevésbé, hogy mivel a jóhoz könnyű hozzászokni, a keresleti oldal szereplői igencsak felelőtlenül meg fognak bízni a kínálati oldalban (elvégre az ÁLLAM biztos nem engedné, hogy ilyet tegyen!). Ez persze bővítőleg hat a bizalmi jószágok piacára, és aki itt sikerrel visszaél, az bizony kaszál. Ugyan ez a magasabb bizalom jótékonyan hat a társadalomra, ám ezzel párhuzamosan csökken a személyes kapcsolatok jelentősége, így pedig ritkul a kapcsolati (társadalmi) háló. Ez pedig még akkor is probléma, ha épp jól mennek a dolgok...

Nyilvánvaló, hogy a szélsőséges módszereknek nincs értelme. Ha túl sokat engedünk, akkor a bizalom közvetlen csökkenését nem tudja ellensúlyozni a kapcsolati háló erősödéséből adódó bizalom növekedés, és a végén a társadalmi háló kisebb hálózatokra hullik szét.

Más oldalról, a túl szigorú szabályozás egyszerűen lebontja a társadalmi hálót, és vele együtt a szabályozás által megteremteni kívánt közbizalmat is.

Akkor mi a helyes szabályozási pont? Ezt a fogyasztók tudják megmondani. Ha egy bizalmi jószágban vagy épp a kínálójában a fogyasztók csalódnak, akkor lehetőséget kell nekik adni, hogy ezt törvényes úton is kifejezhessék. El kellene jutnunk odáig, hogy az állam - a nyilvánvalóan ártalmas esetektől eltekintve - csak akkor avatkozzon be a bizalmi jószágok piacán, ha erre a fogyasztók kérik....
süti beállítások módosítása