nem a pék jóindulatától

"Az embernek ... állandóan szüksége van felebarátai segítségére, de ezt hiába várja pusztán a jóindulatuktól. [...] Ebédünket nem a mészáros, a sörfőző vagy a pék jóakaratától várjuk, hanem attól, hogy ezek saját érdekeiket tartják szem előtt." Adam Smith

Friss topikok

Címkék

30 as évek válsága (13) 4 1 (2) acemoglu (9) adam smith (6) adórendszer (29) adósság (11) adótudatosság (2) aea meetings (1) aghion (1) alan greenspan (3) alvin roth (1) argentína (1) árindex (2) árszabályozás (2) árverés (1) autóvásárlás (3) bankállamosítás (3) bastiat (3) becker (3) behaviorizmus (32) big government (2) bizalom (1) biztonság (1) buborék (5) bűnözés gazdaságtana (3) clark (4) credit crunch (1) daniel kahneman (1) defláció (3) depresszió (3) devizahitelek (2) devizapiac (1) diszkrimináció (3) döntéselmélet (2) drogpolitika (4) egészséggazdaságtan (4) elmélettörténet (1) energia (2) erkölcsi kockázat (8) értékek (3) értékpapírosítás (2) euró (12) európa (2) externáliák (1) fejlődésgazdaságtan (22) fejlődésgazdasgtan (2) félelem (1) felsőoktatás (9) fiskális politika (46) foci (5) fogyasztóvédelem (2) forint (2) francia (1) friedman (4) gary becker (6) gazdasági növekedés (11) gazdaságpolitika (47) gazdaságtörténet (7) gdp (2) globális aránytalanság (20) globalizáció (6) görög válság (12) hayek (4) humor (2) imf (11) imf hitel (2) incidencia (1) index (1) inferior (10) infláció (15) ingatlanpiac (1) interjú (14) io (1) irving fisher (1) it (1) izrael (1) japán (6) járadékvadászat (1) játékelmélet (4) jog és közgazdaságtan (5) john list (1) kamat (6) kapitalizmus (10) karácsony (1) kerékpár (1) kertesi gabor (1) keynes (12) keynesizmus (19) kezdi gabor (1) kína (19) kísérlet (2) klímaváltozás (7) költségvetés (6) konferencia (1) könyvismertetés (4) környezetgazdaságtan (4) korrupció (1) közjószág (2) közösségi gazdaságtan (3) krugman (23) külföldi segélyek (5) külföldi tőke (4) kvíz (1) lettország (1) likviditási csapda (3) luxus (4) maffia és allami transzferek területi eloszlása (1) magyar (23) makroökonómia (55) mancur olson (1) mankiw (1) maurice allais (1) megtakarítás (5) microfinance (1) migráció (2) mikroökonómia (20) mikroszimuláció (1) minimálbér (1) mnb (2) monetáris politika (22) multik (2) munkahelymegőrzés (5) munkapiac (22) murphy (4) nber (1) német (4) nobel díj (17) normál (1) nudge (6) nyugdíjrendszer (2) oecd (1) ökonometria (27) oktatási (44) olajárak (3) olasz (1) olivier blanchard (1) olson (1) paternalizmus (1) patrióta gazdaságpolitika (4) paul romer (1) paul samuelson (1) pénzillúzió (3) pénzügyi (6) pénzügyi rendszer (9) pénzügyi szabályozás (14) pénzügyi válság (16) piacgazdaság (1) pigou (1) politikai gazdaságtan (16) politikai intézményrendszer (13) portfolioblogger (126) profit (1) protekcionizmus (10) reform (2) rendszer (1) rendszerkockázat (1) richard thaler (1) rosling (1) shapley (1) shiller (1) Sims (1) stabilizáció (1) steven levitt (2) stigler (1) stizlitz (1) szabad piac (7) szabályozás (9) szociális támogatás (3) támogatás (4) tanulság (3) ted (3) tőkeáramlás (2) transzformációs válság (1) újraelosztás (1) usa (28) üzleti ciklus (8) válság (41) válságelemzés (20) válságkezelés (19) válság okai (9) valutaárfolyam (14) verseny (8) vita (27) yale (2) Címkefelhő

Nincs új a nap alatt - még válságban sem

2010.03.15. 08:19 eltecon

Az emlékezet rövid. Térben és időben is az, hajlamosak vagyunk úgy megélni a körülöttünk zajló eseményeket, mintha azok máshol, máskor, mással még sosem fordultak volna elő.

Az egész világot sújtó nagy pénzügyi válság múltával ki-ki ismeretei, képzettsége, elvárásai és világnézete szerint vonja le a neki tetsző tanulságokat az összeomlás okairól és a követendő utakról. A piacgazdasággal mint olyannal ideologikusan szembenállók kezdettől a túlérett finánckapitalizmus végromlásának jelét látták benne, amit csak az egész rendszer felszámolásával lehet orvosolni. Mások a pénzügyi piacok szabályozását kívánják igazítani ahhoz a technikai fejlődéshez, ami az információk kezelése terén végbenent, s ami éppen ezért az alapvetően az információk kereskedelmével foglalkozó pénzügyi piacokon externáliákhoz, monopóliumokhoz, erkölcsi kockázatokhoz és más piaci kudarcokhoz vezetett.

A válság egész időszaka alatt a múltról, korábbi hasonló krízisekről leginkább csak az 1929-33-as Nagy Válság kapcsán esett szó, arról is főleg azért, mert méreteit és reálgazdasági következményeit tekintve ez látszott elég nagynak ahhoz, hogy összehasonlítási alapul szolgálhasson. Pedig a pénzügyi krízisek, bankválságok és (szuverén) adósságválságok egyáltalán nem számítanak ritka jelenségnek. Mi több, ha valaki elmélyed az elmúlt évszázadok hasonló, olykor helyi, olykor több kontinensre is átterjedő kataklizmáinak tanulmányozásában, arra a kövekeztetésre fog jutni, hogy az ilyen pénzügyi válságok mind a hozzájuk vezető út, mind a lezajlás, mind a következmények tekintetében megdöbbentő lényegi hasonlóságokat mutatnak egymással, mi több, ez az univerzális jelleg koroktól, földrajzi területektől, kultúráktól és még politikai rendszerektől is függetlenül érvényesül.

Ma már  ismerjük annak a folyamatnak a részleteit, ahogy a jelen válságot megelőzően a legtöbb országban egy gyorsuló ütemű hitelállomány-felfutás (credit surge) eredményeként a bankok hitelportfóliója nemcsak óriásivá duzzadt, de nagyon kockázatossá is vált. Sokat tudunk azokról a kormányzati politikai lépésekről is, amelyek ezt a folyamatot a nagy piacgazdaságokban is bátorították. És látjuk azt a szerepet is, amit a hosszabb távú eszközöket finanszírozó források folyamatos rövidülése a kockázatok kezelhetetlenné növekedésében betöltött. Most kezdünk komolyan aggódni azon - iskolapélda Görögország esete, de lesz még ilyen -, mi lesz a következménye annak, hogy a kormányzatok válságot enyhíteni kívánó akciói hogyan konvertálják a felhalmozódott magánadósság jelentős részét államadóssággá (akár korábban nyújtott implicit garanciákon, akár csak a belföldi adósoknak nyújtott mentőöveken keresztül), s ezért a korábbi bankválság hogyan készíti elő a szuverén államok esetleges fizetésképtelenségét.

S miközben ötletek egész garmadával állunk elő a rendkívüli helyzetek újszerűbbnél újszerűbb megoldására, keveset gondolunk arra, hogy az elmúlt évszázadok többszáz esetet számláló pénzügyi válsága lényegileg ugyanígy zajlott le. Semmi inherensen új nincs abban, ami az elmúlt három évben a világgazdaságban történt, minden eleme előfordult már valahol, valamikor, és nem egyszer, hanem sokszor.

Nehézséget okoz persze, hogy fentiek igazolása, de akár csak illusztrálása sem végezhető el pusztán anekdotákra és esetleírásokra támaszkodva, hanem részletes és szisztematikus adattömeget és információt igényel a korábbi válságokról, és ezek begyűjtése a régebbi időszakokra nem könnyű feladat. Carmen Reinhart és Kenneth Rogoff legújabb tanulmányukban most pótolják ezt a hiányosságot. Újonnan összeállított és szokatlanul hosszú, több mint két évszázadot átfogó adatsorokat használva elemzik az adósság- és bankválságok, inflációs periódusok és valutaválságok tulajdonságait. A vizsgálat 70 fejlett és fejlődő ország adatait használja, amelyek az érintett két évszázad alatt összesen 290 bankválságot és 209 szuverén adósságkrízist produkáltak. Mind az aggregált adatelemzés, mind az országok közti összehasonlítás, mind az egyes országok időbeli története azt mutatja, hogy a hitelállományok ingadozásával jellemezhető ciklus igen szoros kapcsolatban van a gazdasági krízisekkel, s hogy ezek a fentiekben részletezett módon igen erős hasonlóságokat mutatnak.

A szerzők bank- és adósságválságok közös jellemzőit illető főbb megállapításai a következők:

1. A belföldi bankválságokat visszatérő módon a hitelállományok felfutása, az eladósodás felgyorsulása - mind a belföldi bankrendszerrel, mind külföldi hitelezőkkel szemben - előzi meg. A hitelállomány felgyorsulása kifejezetten jó előrejelzője a bankválságnak. Ebben a fázisban a kormányzatok gyakran kifejezetten hozzájárulnak a hitelboom kialakulásához.

2. A bankválságok gyakran közvetlenül megelőznek kormányzati csődöket, vagy együtt zajlanak le szuvetén adósságválságokkal.

3. Az állami kölcsönkérés jelentősen és szisztematikusan felgyorsul az adósságválságot megelőzően. A kormányzatoknak igen gyakran vannak olyan "rejtett adósságaik" is, amelyek mértéke sokkal nagyobb lehet, mint a jobban dokumentált külső adósságállomány.

4. A magán és kormányzati hitelfelvételi őrület végső szakaszában a hitellejáratok drámaian rövidülnek.

Miközben a fenti jellemzők meglehetősen kézenfekvőek, az azért mégis figyelemre méltó, hogy minden egyes hitelválságban ez történik. Ám, ha a válság bekövetkeztének ilyen erős és jól megfigyelhető előrejelzői vannak, akkor mi magyarázza, hogy a szereplők mindaddig ignorálni látszanak a baljós jeleket, amíg a baj be nem következik? Mind a magánszektor szereplői, mind a kormányzat látja a jeleket, s ha időben korrigálna, ha elkerülni nem is, de jelentősen csökkenthetné az eljövendő krízis méretét. Miért esnek mégis az "ez a helyzet most más, mint korábban.." csapdájába?

Reinhart és Rogoff erre is kínál némi - bár szerintük sem teljesen kielégítő - magyarázatot. Ám erről már csak az tud meg részleteket, aki elolvassa a tanulmányt. Amit őszintén ajánlunk.


4 komment

Címkék: pénzügyi válság válságelemzés

A bejegyzés trackback címe:

https://eltecon.blog.hu/api/trackback/id/tr951838800

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ipari-antidepresszió 2010.03.15. 11:27:41

Nem olyan egyszerű dolog ez. Ebben a válságban az értékelési/kockázatkezelési rendszer miatt, az utolsó pillanatig le voltak papírozva a dolgok. Az AAA minősítésű CDO kötvények gyors értékvesztésére nem nagyon számított senki. Tudni kellett volna hozzá azt, hogy ezen értékpapírok minősítésekor tömeges visszaélés és csalás történt. Ráadásul ezek az értékpapírok sok formában vannak jelen és sokuk igen bonyolult konstrukció. Megjelentek az eladhatatlan, bizonytalan értékű tételek a banki könyvekben, ami fizetésképtelenséget, bizalmi válságot és csődhullámot indított el.

Erre válaszul számomra meglepő módon nem az értékelési rendszer felülvizsgálata és a bonyolult papírok egyszerűsítése és újra árazása történt meg, hanem kb. az, hogy az állami jegybankok pénzt nyomtattak és abból megvették a rossz papírokat. Pontosabban valami határidős csereügylet rémlik, azaz megvették, de csak egy időre.

MilanK (törölt) 2010.03.15. 22:20:52

De,ez ilyen egyszerű.
A múltban is pontosan ez zajlott le:amikor az szközök értéke exponenciálisan emelkedik,a hitelek fedezete mindig biztosítva van.
Ehhez nem kell CDS vagy bármilyen másik betüleves szó.
A legjobb indikátora a válságnak a 350%-ra futó össz eladosodás volt,ami pár év alatt ugrott meg 250%-ról.

Ami már magában extrém szint volt.

Persze a sok ügyes makroökonomus bebizonyitotta ennek a tarthatósgát,amivel szépen megmagyarázták hogy valójában az egész tudományuk kb. annyit ér,amennyibe a nyomdapapir került.

Alapvető matematikai ismeretekkel jobb gazdasági programot lehet készíteni,mint a jelenlegi főáramos makroökonomiai modelekkel.

Ipari-antidepresszió 2010.03.16. 00:59:35

Szerintem ez már túlzott leegyszerűsítés. Nem elég annyit mondani, hogy a sok hitel miatt megnőtt az eszközök értéke és ezt a buta közgazdászok nem vették észre. A fedezet önmagában kevés egy hitelhez, hisz a törlesztőket valami jövedelemből törleszteni kell.

Én inkább arra helyezném a hangsúlyt, hogy miként kaptak tömegesen hitelt olyanok, akiknek jövedelmi és vagyoni helyzete ehhez nem volt elégséges és miként tudtak az ilyen hitelekből AAA minősítésű papírokat gyártani. Nem véletlenül emlegetik subprime hitel válságnak ezt a dolgot.

Rorgosh 2010.03.18. 20:46:33

@Ipari-antidepresszió:

Mindig is kaptak hitelt olyanok, akiknek jövedelmi/vagyoni helyzete elmaradt attól a szinttől, ami még stabil fedezetet jelent a hitelre. Ugyanis a gyenge fedezet önmagában nem jelenti azt, hogy az adós nem fizet. Az ugyanis - amíg rendelkezik az adós jövedelemmel - inkább elhatározás kérdése.

A konzervatív adósbesorolás és hitelpolitika nem azért igyekszik távol maradni az alacsony jövedelműektől, mert azok nem tudnák fizetni a kötelezettségeiket, hanem azért, mert azoknak ehhez annyira alacsony életszínvonalat kell fenntartaniuk, amelynél már jelentős annak a kockázata, hogy valamilyen pillanatnyi zavar, vagy az adós erkölcsi megtörése miatt miatt megszünteti a kötelezettségek teljesítését.

Ám mindig is voltak olyanok, akik a kockázatos adósoknak is hiteleztek. Ők a magasabb kockázatért magasabb kamatot vártak el, így a rendszer hosszútávon nagyjából ki volt egyenlítve.

Fontos volt azonban a rendszer stabilitása szempontjából, hogy a két rendszer - a konzervatív és a kockázati hitelezőké - csak kevéssé kapcsolódott össze, így a kockázati hitelpiacon (vagy másodlagos hitel /jelzálog/ piac) bekövetkezett jelentős zavarok általában nem gyakorolnak jelentős hatást a konzervatív hitelpiacra.

Bizonyos esetekben azonban ez a kapcsolat megerősödik, így az egyik súlyos zavara képes a másikra is átterjedni.

Ennek okai változatosak lehetnek. Okozhatja például egy hosszabb nyugodt periódus, amelynek során ritkák a valódi hitelbedőlések, így a kockázati piac kockázati szintje látszólag leesik, ami arra ösztönzi a konzervatív piacot, hogy tőkét irányítson ebbe a piaci szegmensbe. Hiszen az látszólag már az ő, és nem a kockázati tőkepiac területe.

A nyugodt periódus ráadásul kialakíthat egy olyan szemléletet, hogy mindenképpen tartós a fellendülés, ami ösztönzi a hitelfelvételt, és a hitelezők is hisznek benne, hogy még hitelbedőlés esetén is viszontlátják a pénzüket az adós javainak eladása révén.

Természetesen nem javítanak az állam egyes adminisztratív intézkedései sem. A jelen válságban például jelentős szerepet játszott az, hogy a kormányzatok biztonságos eszközök vásárlására tettek előírásokat.

Ez két szempontból is hiba. Egyrészről a biztonságosabb eszközöknek általában alacsonyabb a hozama - főképp, ha keresleti piacuk alakul ki velük szemben - így a hitelezők a betétesek hozamigényeinek és a nyereség biztosítása érdekében kénytelenek a maradék forrásaikat magasabb hozamú - és kockázatú - eszközökbe helyezni.

Másrészt a biztonságos eszközök iránti fokozott igény megnöveli az olyan technikák iránti érdeklődést, amely magasabb kockázatú eszközökből alacsonyabb kockázatút csinál. Tudni kell azt, hogy nem igazi minősítés hamisításról van szó, hanem arról, hogy például egy fellendülési periódusban nem fog senki azzal számolni, hogy az eszközök mögött álló kihelyezések közel egy időben dőlnek be.

Mindezek következtében azonban gyakorlatilag olyan hitelpolitika alakul ki, amely nem értékeli reálisan a kockázatokat, és ez vezet a hitelállomány megugrásához.

Azt is látni kell, hogy az állam beavatkozása mindig fontos szereplője a pénzügyi válság kialakulásának, hiszen az állam beavatkozása nélkül csak nagyon rendkívüli körülmények között (kb. egy ipari forradalom) alakulhat ki olyan környezet, ahol évtizedenként ne lenne egy-egy kisebb visszaesés vagy komolyabb bankcsőd. Ezek pedig szükségesek a piacgazdaság működéséhez. Ugyanis ezek segítenek fejben tartani és megfelelően értékelni a kockázatokat.

És épp a kockázatokhoz való hozzászokás az, ami serkenti a vállalkozási kedvet. Hiszen ahol ritka a bukás, ott annak bekövetkezte sokkal megrázóbb, mint ahol az rendszeresen bekövetkezik. Másrészt a sorozatos bedőlések folyamatosan újraélesztik a piacot, hiszen egyes szereplők eltűnésével piaci pozíciók szabadulnak fel, ahova beléphetnek a piacra újonnan belépők. Ám ha a csődök, felszámolások elmaradnak, akkor egy zárt piac képe tárul egy reménybeli vállalkozó elé, akinek óriási tőketartalék kell ahhoz, hogy be tudjon törni a piacra. Márpedig a nagy tőketartalékra csak úgy tehet szert, hogy több hitelt vesz fel...
süti beállítások módosítása