nem a pék jóindulatától

"Az embernek ... állandóan szüksége van felebarátai segítségére, de ezt hiába várja pusztán a jóindulatuktól. [...] Ebédünket nem a mészáros, a sörfőző vagy a pék jóakaratától várjuk, hanem attól, hogy ezek saját érdekeiket tartják szem előtt." Adam Smith

Friss topikok

Címkék

30 as évek válsága (13) 4 1 (2) acemoglu (9) adam smith (6) adórendszer (29) adósság (11) adótudatosság (2) aea meetings (1) aghion (1) alan greenspan (3) alvin roth (1) argentína (1) árindex (2) árszabályozás (2) árverés (1) autóvásárlás (3) bankállamosítás (3) bastiat (3) becker (3) behaviorizmus (32) big government (2) bizalom (1) biztonság (1) buborék (5) bűnözés gazdaságtana (3) clark (4) credit crunch (1) daniel kahneman (1) defláció (3) depresszió (3) devizahitelek (2) devizapiac (1) diszkrimináció (3) döntéselmélet (2) drogpolitika (4) egészséggazdaságtan (4) elmélettörténet (1) energia (2) erkölcsi kockázat (8) értékek (3) értékpapírosítás (2) euró (12) európa (2) externáliák (1) fejlődésgazdaságtan (22) fejlődésgazdasgtan (2) félelem (1) felsőoktatás (9) fiskális politika (46) foci (5) fogyasztóvédelem (2) forint (2) francia (1) friedman (4) gary becker (6) gazdasági növekedés (11) gazdaságpolitika (47) gazdaságtörténet (7) gdp (2) globális aránytalanság (20) globalizáció (6) görög válság (12) hayek (4) humor (2) imf (11) imf hitel (2) incidencia (1) index (1) inferior (10) infláció (15) ingatlanpiac (1) interjú (14) io (1) irving fisher (1) it (1) izrael (1) japán (6) járadékvadászat (1) játékelmélet (4) jog és közgazdaságtan (5) john list (1) kamat (6) kapitalizmus (10) karácsony (1) kerékpár (1) kertesi gabor (1) keynes (12) keynesizmus (19) kezdi gabor (1) kína (19) kísérlet (2) klímaváltozás (7) költségvetés (6) konferencia (1) könyvismertetés (4) környezetgazdaságtan (4) korrupció (1) közjószág (2) közösségi gazdaságtan (3) krugman (23) külföldi segélyek (5) külföldi tőke (4) kvíz (1) lettország (1) likviditási csapda (3) luxus (4) maffia és allami transzferek területi eloszlása (1) magyar (23) makroökonómia (55) mancur olson (1) mankiw (1) maurice allais (1) megtakarítás (5) microfinance (1) migráció (2) mikroökonómia (20) mikroszimuláció (1) minimálbér (1) mnb (2) monetáris politika (22) multik (2) munkahelymegőrzés (5) munkapiac (22) murphy (4) nber (1) német (4) nobel díj (17) normál (1) nudge (6) nyugdíjrendszer (2) oecd (1) ökonometria (27) oktatási (44) olajárak (3) olasz (1) olivier blanchard (1) olson (1) paternalizmus (1) patrióta gazdaságpolitika (4) paul romer (1) paul samuelson (1) pénzillúzió (3) pénzügyi (6) pénzügyi rendszer (9) pénzügyi szabályozás (14) pénzügyi válság (16) piacgazdaság (1) pigou (1) politikai gazdaságtan (16) politikai intézményrendszer (13) portfolioblogger (126) profit (1) protekcionizmus (10) reform (2) rendszer (1) rendszerkockázat (1) richard thaler (1) rosling (1) shapley (1) shiller (1) Sims (1) stabilizáció (1) steven levitt (2) stigler (1) stizlitz (1) szabad piac (7) szabályozás (9) szociális támogatás (3) támogatás (4) tanulság (3) ted (3) tőkeáramlás (2) transzformációs válság (1) újraelosztás (1) usa (28) üzleti ciklus (8) válság (41) válságelemzés (20) válságkezelés (19) válság okai (9) valutaárfolyam (14) verseny (8) vita (27) yale (2) Címkefelhő

A látható kéz

2010.06.04. 10:27 eltecon

Nem az Adam Smith féléről beszélünk, hanem rasszizmusról, illetve diszkiriminációról. Meg arról, hogy hogyan lehet az ilyesmit kísérletileg mérni. Mondjuk úgy, hogy megvizsgáljuk, hogy többen vagy kevesebben vesznek-e meg egy iPod-ot, ha a hirdetésen egy fekete kéz tartja a készüléket? Eltaláltátok, a Freakonomics által idézett vizsgálat tanúsága szerint kevesebben. Ami igazán fontos az az, hogy miért. Azért-e mert a többségi fehér vásárlók egy része egyszerűen idegenkedik mindentől, ami a feketékhez kötődik? Vagy azért-e, mert a feketék köztudottan átlagosan alacsonyabb társadalmi státusa miatt a tipikus vásárló a feketékhez köthető dolgokhoz alacsonyabb minőséget társít?

Szociológusok és hasonló jótét lelkek magyarázzák meg, hogy az utóbbi hogyan viszonyul a rasszizmus tradicionális értelmezéséhez. Mondjuk van két brókerház, egyikről sem tudunk semmi speciálisat. Az egyik kirakatában egy jól azonosíthatóan roma származású férfibróker kínálja a szolgáltatáokat, a másikban egy platinaszőke szépség menedzserkosztümben. Melyikbe megyünk részvényt venni? Ha viszont a diszkriminációt így értelmezzük, akkor semmi esély az ellene való harcra, hiszen mindig minden reklám tekinthető úgy, mint ami diszkriminál valakivel szemben.


1 komment

Címkék: kísérlet

A bejegyzés trackback címe:

https://eltecon.blog.hu/api/trackback/id/tr392055577

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sladin 2010.06.04. 18:36:12

Nekem még réges régen a matematika tanárom azt állította, hogy a hasonló a hasonlót szereti, amikor az egybevágósági transzformációkat tanultuk.

Kérdem én, hogy a társadalmainkban miért olyan meglepő az, hogy a fehér embereknek szóló reklámokban fehér emberekkel adunk el termékeket? És feketéknek szóló reklámokban feketék adnak el termékeket? Ez nem rasszizmus, vagy ha mégis akkor olyan, ami abban gyökerezik, hogy ki mit lát szépnek.

Az iPod esetében meg kéne nézni a vásárló közönséget, hogy ki az aki fogyasztja a terméket, feltételezem, hogy az amerikai közép osztálytól felfele mindenki, na már most mivel ez a középosztály túlnyomó részt fehér emberekből áll így a nekik szóló reklámokban bizony fehér emberek fogják ajánlgatni a termékeket.

Speciel a roma példa egy kicsit megint csak álságos, ugyanis egy férfi nyilván a hölgytől szívesebben vásárol. Ettől függetlenül a romák valószínűleg jobban megbíznak egy romában, mert jobban ismerik a kultúráját jobban meg tudják mondani, ha linkkel.

Ettől függetlenül az utolsó mondat jó megállapítás, hiszen minden reklámnak van egy célcsoportja, amelyet meg akar nyerni és ehhez felhasznál minden eszközt, a színészek bőrszínétől kezdve...
süti beállítások módosítása