nem a pék jóindulatától

"Az embernek ... állandóan szüksége van felebarátai segítségére, de ezt hiába várja pusztán a jóindulatuktól. [...] Ebédünket nem a mészáros, a sörfőző vagy a pék jóakaratától várjuk, hanem attól, hogy ezek saját érdekeiket tartják szem előtt." Adam Smith

Friss topikok

Címkék

30 as évek válsága (13) 4 1 (2) acemoglu (9) adam smith (6) adórendszer (29) adósság (11) adótudatosság (2) aea meetings (1) aghion (1) alan greenspan (3) alvin roth (1) argentína (1) árindex (2) árszabályozás (2) árverés (1) autóvásárlás (3) bankállamosítás (3) bastiat (3) becker (3) behaviorizmus (32) big government (2) bizalom (1) biztonság (1) buborék (5) bűnözés gazdaságtana (3) clark (4) credit crunch (1) daniel kahneman (1) defláció (3) depresszió (3) devizahitelek (2) devizapiac (1) diszkrimináció (3) döntéselmélet (2) drogpolitika (4) egészséggazdaságtan (4) elmélettörténet (1) energia (2) erkölcsi kockázat (8) értékek (3) értékpapírosítás (2) euró (12) európa (2) externáliák (1) fejlődésgazdaságtan (22) fejlődésgazdasgtan (2) félelem (1) felsőoktatás (9) fiskális politika (46) foci (5) fogyasztóvédelem (2) forint (2) francia (1) friedman (4) gary becker (6) gazdasági növekedés (11) gazdaságpolitika (47) gazdaságtörténet (7) gdp (2) globális aránytalanság (20) globalizáció (6) görög válság (12) hayek (4) humor (2) imf (11) imf hitel (2) incidencia (1) index (1) inferior (10) infláció (15) ingatlanpiac (1) interjú (14) io (1) irving fisher (1) it (1) izrael (1) japán (6) járadékvadászat (1) játékelmélet (4) jog és közgazdaságtan (5) john list (1) kamat (6) kapitalizmus (10) karácsony (1) kerékpár (1) kertesi gabor (1) keynes (12) keynesizmus (19) kezdi gabor (1) kína (19) kísérlet (2) klímaváltozás (7) költségvetés (6) konferencia (1) könyvismertetés (4) környezetgazdaságtan (4) korrupció (1) közjószág (2) közösségi gazdaságtan (3) krugman (23) külföldi segélyek (5) külföldi tőke (4) kvíz (1) lettország (1) likviditási csapda (3) luxus (4) maffia és allami transzferek területi eloszlása (1) magyar (23) makroökonómia (55) mancur olson (1) mankiw (1) maurice allais (1) megtakarítás (5) microfinance (1) migráció (2) mikroökonómia (20) mikroszimuláció (1) minimálbér (1) mnb (2) monetáris politika (22) multik (2) munkahelymegőrzés (5) munkapiac (22) murphy (4) nber (1) német (4) nobel díj (17) normál (1) nudge (6) nyugdíjrendszer (2) oecd (1) ökonometria (27) oktatási (44) olajárak (3) olasz (1) olivier blanchard (1) olson (1) paternalizmus (1) patrióta gazdaságpolitika (4) paul romer (1) paul samuelson (1) pénzillúzió (3) pénzügyi (6) pénzügyi rendszer (9) pénzügyi szabályozás (14) pénzügyi válság (16) piacgazdaság (1) pigou (1) politikai gazdaságtan (16) politikai intézményrendszer (13) portfolioblogger (126) profit (1) protekcionizmus (10) reform (2) rendszer (1) rendszerkockázat (1) richard thaler (1) rosling (1) shapley (1) shiller (1) Sims (1) stabilizáció (1) steven levitt (2) stigler (1) stizlitz (1) szabad piac (7) szabályozás (9) szociális támogatás (3) támogatás (4) tanulság (3) ted (3) tőkeáramlás (2) transzformációs válság (1) újraelosztás (1) usa (28) üzleti ciklus (8) válság (41) válságelemzés (20) válságkezelés (19) válság okai (9) valutaárfolyam (14) verseny (8) vita (27) yale (2) Címkefelhő

Egymillió munkahely?

2010.08.19. 10:10 eltecon

Interjú a Hvg.hu-n Scharle Ágotával arról, hogy mi is kellene hozzá.

Aki többet szeretne tudni a témáról, annak ajánljuk az (különben az Eltecon-nal közösen tananyagfejlesztő) MTA-KTI-nek a Munkaerőpiaci Tükör c. éves kiadványsorozatát, melynek kötetei az internetről ingyen letölthetők.


20 komment

Címkék: magyar gazdaságpolitika munkapiac munkahelymegőrzés

A bejegyzés trackback címe:

https://eltecon.blog.hu/api/trackback/id/tr32232508

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pelso.. 2010.08.19. 20:15:51

Az interjúban semmiféle konkrétum nincs.

Egyébként, nemrég Matolcsy hétszázezer munkahely lehetőségét emlegette az idegenforgalom ágazatában... -szánalmas.

mig8 (törölt) 2010.08.21. 08:57:06

Szerintem rossz a megközelítés. A szám ugyan jól hangzik, de lényegében mellékes. Kevésbé tekintenénk teljesítettnek a célt, ha csak 900ezer új munkahely keletkezne?

Amit tudunk, hogy van kb 1 milla munkaképes korú, ámde munkával nem rendelkező honfitársunk. Nekik meg kellene teremteni a lehetőséget arra, hogy dolgozzanak. A kormányzat többet nem tehet, mint hogy a gazdasági környezetet ennek megfelelően alakítja. Aztán majd a piac eldönti, hogy konkrétan mennyi embert tud felszívni.

Egyébként az oroszoknak a mániájuk, hogy célszámokat határoznak meg, aztán nem boldogok, ha nem érik el. Legutóbb a mezőgazdaságban határoztak meg egyet, miszerint hogy húsz év múlva mekkora szintet kell hogy elérjen a húsexportjuk. Hetekig vitatkoztak rajta, hogy mennyit lehet, hogy mennyi a kívánt szint. Pedig a lényeg nem ez, hanem az, hogy lehetővé tegyük az exportot, hogy minél kedvezőbb környezetet alakítsunk ki hozzá. Húsz év nagy idő, addig sokminden változhat, sok dolog nem is rajtuk áll.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2010.08.26. 12:59:50

A helyzet adott. 1 millió, jórészt alulképzett munkanélküli. Ami senkinek sem jó.

Másik helyzet is adott. Sok 100 km hosszú, nem kielégítő biztonságú árvízvédelmi védvonal. A rengeteg hiányzó vésztároló, záportároló, víztároló. Az elhanyagolt, elszántott árkok, belvízcsatornák.

További szomorú helyzet is adott. Szó szerint mocskos az ország. Utak, vasutak mellett szemét-sáv, erdőkben patakokban illegálisan telepített szeméthegyek.

Kombináljunk Béláim!. Azért fizetek, én dolgozó, mert a munkanélküli nem dolgozik (na jó, átképzi magát vájárból tojáspatkolóvá)? Szerintem közmunka kellene munkanélkülieknek, nem mellékesen össztársadalmi és helyi szinten is értéket termelnének. Nyilván egyéb feladat elvégzése is szükséges.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.08.26. 20:25:05

@rdos:
Oké. Van munkaerő és van elvégzendő feladat, de vajon ezzel minden szükséges feltétel teljesült-e?
Nem, ehhez pénz is kell, még pedig sok, mert a közmunka kevésbé hatékony, mint a profitorientált.
Az sem megoldott, hogy mi lesz utána? Továbbra is maradjanak közmunkában? Csak azért, mert a közmunka árát a többi adó befizetőnek kell kitermelnie, ezáltal munkahelyeket szüntet meg a közmunka.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2010.08.27. 10:40:39

@Lord_Valdez: Tisztelettel!

Munkanélküli segélyt ma is fizetjük, csak nem kap a társadalom érte semmit.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.08.27. 19:00:40

@rdos:
Ez igaz, de a közmunka még többe kerül. Elismerem, hogy papíron van némi nevelőhatása, de gyakorlatban a trógerség melegágya. Alibifoglalkoztatás. Az önkormányzatoknak nincs infrastruktúrája a működtetésére, a résztvevőnek meg nem érdeke komolyan venni.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2010.08.27. 20:32:34

Hogy a közmunka még többe kerül? Ha Te mondod? Ez természeti törvény? Vagy (magyar) társadalmi törvény?

Ha ezzel a "törvénnyel" /többe kerül/ gondod támadna, keress bátran. Megoldjuk.

Hogy mi kerül többe és kevesebbe, az elhatározás kérdése. Pölö. Most kevesebbe, vagy nem többe fog kerülni a lakossági gáz. És szerinted, ez mibe kerül? A piacgazdaság építésének 5. ötéves tervét immáron megkezdve?

Nevelő hatás? Hát pl. egy köztörvényes elítéltnél értem. Önhiki munkanélkülinél nem nevelő hatásra van szükség, hanem a korábbi munkaerkölcsöknek az életritmusnak, és annak az érzésnek a fenntartásához, hogy szükség van rá. Rám. Rád. Hogy tanították ezt annó?

Mindenkinek szüksége van arra, hogy érezze, szükség van rá.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.08.27. 22:09:13

@rdos:
Igen, többe. A helyzet az, hogy nem csak a segély összegét kell kifizetned, most már bérnek nevezve, de annak járulékait is, illetve a felszerelés, adminisztráció és szakmai támogatás költségeit is.
Igen, akár törvénynek is nevezhetjük. A szociális foglalkoztatás drága dolog. Adott esetben lehet akár értelme, de ettől még drága dolog.

Az is nevelés, de amire igazán gondoltam, hogy a gond nem azokkal van, akik pillanatnyilag két munka közt vannak, hanem akik évek, évtizedek óta nem dolgoznak, vagy esetleg soha nem is tették. Őket bizony rá kell szoktatni, mert az ember leszokik róla. Az ember olyan, hogy alkalmazkodik környezete elvárásaihoz. Ha olyanban él, aminek nincsenek, akkor ahhoz.

toronto 2010.08.28. 16:35:06

@rdos:

A nem létező „munkanélküli segélyhez”…

Jelenleg három támogatási forma van:

1. Álláskeresési járadék

– ez járulékbefizetésen alapul…

tehát

a munkaerő-piaci alapba történő járulékbefizetés függvénye

nem kegy, hanem járulékbefizetéssel megalapozott szolgáltatás, szerzett, pénzért megvásárolt jog.

www.afsz.hu/engine.aspx?page=allaskeresoknek_munkanelkuli_ellatasok&switch-content=ak_ellatas_allasker_jaradek&switch-zone=Zone1&switch-render-mode=full

2. Rendelkezésre állási támogatás

Ez tényleg klasszikus segély . Max. havi 28 ezer HUF (az öregségi nyugdíjminimum)…

Ezért a csillagászati összegért egy igen megalázó procedúrán kell átmenni… Gondolom a nagyon szegényeken kívül biztos van még a rendszerben néhány megszállott milliomos mazochista/pszichopata, akiknek kifejezetten gyönyörűséget, élvezetet jelent a procedúra keretében alkalmazott elbánás:)

+ itt bármikor "munkára" rendelhetnek, pl. kapirgálj az út szélén... Jó kis buli:)

www.afsz.hu/engine.aspx?page=ak_tamogatasok&switch-content=ak_tam_tajekoztato_091231&switch-zone=Zone1&switch-render-mode=full

3. Rendszeres szociális segély

Hát ez – egy főre vetítve – még a rendelkezésre állási támogatásnál is kevesebb… Afféle kiegészítő tétel csoportos/családi túléléshez…

munkanelkuli.com/szocialis-segely

Fontos:

1. Mindhárom ellátási forma adóköteles „jövedelem” (25% ÁFA + inflációs adó + „erkölcsi züllésen alapuló” „dorbézolás” esetén jövedéki adó – egy pakli cigi adótartalma kb. 70%…)

2. A klasszikus szociális segélyekkel kapcsolatos közvetlen kifizetés lényegében jelentéktelen tétel, a központi költségvetés-kiadási főösszegének kb., 0.4%-a…

"Szokásos (népi) kritika":

Alapvetően igaz, a segélyezés zsákutca… A „kritikusuk” mindössze arról feledkeznek meg, hogy a „betegségnek” nagyon mély munkaerőpiaci, szabályozási, ill. az adórendszerben rejlő okai vannak… Rossz diagnózist állítanak fel és rossz tüneti kezelést javasolnak… Más számlájára…

A Hippokratészi Eskü kapcsán a „Ne árts!” elve nagyon helyénvaló lehet itt… Helytelen beavatkozással a rossz nem jobb lesz, hanem még rosszabb… Pl. még több munkanélküli…

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2010.08.29. 19:44:29

Megértettem. Eszerint a "munkanélküli alrendszerünk" sem másabb a többinél (bocsi, én szerencsére nem ismerem). Vagyis olyan, mint a többi. Embertelen, túlságosan is bürokratizált, nem hatékony és kontraszelektív.

Hát ha így nem megy, nincs más hátra, mint előre.

Meg kell változtatni ezt az alrendszert is. Humánussá, egyszerűvé, hatékonnyá, és a kreatív közszolgálati munkát elismerővé tenni.

A feladat ennyi, és nem több. Szerintetek?

aszora 2010.08.30. 22:16:15

@Lord_Valdez:
Most is sokba kerül az plusz adminisztráció kérelmek elbírálása, szociális munkások, családvédők stb.

@toronto:
A szociális támogatásokhoz nyugodtan hozzászámolhatsz bizonyos ártámogatásokat (gáz, gyógyszer stb.), plusz ingyenes szolgáltatásokat, de még bizonyos családi támogatások és "nyugdíjszerű" kifizetések is valójában ebbe a kategóriába esnek. Úgyhogy szerintem jóval nagyobb összeg az.
Arról nem is beszélve, hogy sokan jogosulatlanul veszik igénybe, vagy közben feketén azért dolgoznak.
Egy hatékony - közmunkaprogram ha jól csinálják - akkor javíthana a helyzeten, és lehetne részmunka is, az edig kapott segélyért is dolgozhatnának.
Csomó ember van most is aki a szociális szférában szervez, adminisztrál, szóval a plusz működési költség nagyrészét most is elkölti az állam a segély összegeken felül is.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.08.31. 07:16:31

@aszora:
Ezek továbbra is maradnak plusz erre jönnek még a normál üzemi költségek.

aszora 2010.08.31. 11:03:15

@Lord_Valdez:
Valóban, de jelenleg is komplett intézményrendzsre foglalkozik a segéylekkel/támogatásokkal, ehhelyett munkaszervezés több bürokratát és szervezést pl. szerintem nem igényelne.

Tulajdonképpen van bürokratikus/szervezési költség (amit most is fizetünk), bér (amit - segélyként most is fizetünk).

Így nehéz elképzelni, hogy ne lehetne olyan munkát végeztetni, aminek ne lehetne konkrét gazdasági haszna, mivel a felmerülő költségek döntő hányada jelenleg is "felmerül".

toronto 2010.08.31. 12:12:00

@aszora:

„Feketemunka” = adóköteles jövedelem

25% ÁFA
+ jövedéki adó
+ megtakarítás esetén kamatadó
+ befektetés esetén árfolyamnyereség-adó
+ inflációs adó

Jövedéki adó
Pl. cigi, pia – mindig erről megy a fáma, hogy tele vannak kocsmák, meg hasonló, arról nem nagyon beszélnek a népek, hogy ezerrel folyik ott az adózás:) jövedéki adó + ÁFA + az üzemeltetési költségek kapcsán is fizetnek valamit) Itt bizony még egy késdobáló kocsmában is minimum 60-70% adótartalommal dolgoznak.

Rengeteg ember számára az ún. „fekete/szürke” munka az egyetlen valódi munkalehetőség. Miért?

„Nyugdíjszerű kifizetések”
Ingoványos talajra tévedsz. Nehéz elkülöníteni a megszolgált járadékot a meg nem szolgálttól. (pl. állandóan változó szabályozás)

„Közmunkaprogram”
Vmi megátalkodott közgazdász vmi olyat mondott (lehet, hogy nem is egy:) ), hogy az államnak nem munkahelyet kell teremtenie, hanem olyan környezetet ahol érdemes dolgozni (pl. el, lehet hinni azt, hogy tisztességes munkából akár meg is lehet gazdagodni)

Lehet, hogy van benne vmi:)

„Ingyenes szolgáltatások”
Ez is ingoványos talaj. Lehet, hogy a delikvens nem is tart rájuk igényt…

„Végösszeg”

Érdekes számtanpélda:
1 millió ember fejenként évi 300 ezer HUF-ot „lenyúl” a közösből. (pl. segély, meg nem szolgált rokkantnyugdíj, egyéb)

Ez összesen 300 milliárd HUF

Ez a GDP bő 1%-a

A központi költségvetés bő 2%-a.

aszora 2010.08.31. 12:57:47

@toronto:

Hát...
Szerintem el kellene dönteni, hogy a feketegazdaság jó és hasznos (akkor vezessük be mindenkinek és dőlnek az adóbevételek), vagy pedig káros, ekkor viszont a visszaszorítása lenne hasznos :)

(még akkor is ha tudjuk, hogy onnan is esetleg lehetnek adóbevételek, bár én már feketekereskedelemről is hallottam, abból pedig nincs ÁFA és jövedéki adó...)

Ingyenes szolgáltatások, "nyugdíjszerű kifizetések": itt nincs ingovány, van viszont szociális célű plusz költség, amit te nem számoltál bele, csak a közvetlen segélykifizetésket, azért említettem.

"Közmunkaprogram": szerintem ez olyan környezet, ahol érdemes dolgozni, különben nincs segély :)
És bármit is spekulálunk vannak működő példák.

"Végösszeg": érdekes hogy pl. parlagfűírtásra meg 100 milliója sem marad a költségvetésnek, de ugyanígy árvízi védelemre is kevés a pénz és az ember.
Szóval ezzel szemben van számos hasznos feladat, amire sosem volt elég pénz, és aminek egy része legalább biztosan megoldható lenne.

Sok kicsi sokra megy, nagyon nagy gazdaságpolitikai dobás meg úgysem lehetséges, csak sok kisebb...

toronto 2010.08.31. 13:17:09

@aszora:

„Bürokratikus” irányítás – jogszabályokat, rendeleteket követ (megvan a maga szerepe, az államigazgatást, a rendőrséget vagy a hadsereget nem lehet profitorientált alapon működtetni)

Piaci irányítás – profitorientált

Közmunkaprogram =
„formális program”
+ „kiegészítő programok”, pl. „esélyegyenlőségi program”
+ jogszabályok
+ eljárásrendek
+ közbeszerzési eljárások
+ részletes adminisztráció, stb.

Klikk az alábbi linkre:

www.afsz.hu/engine.aspx?page=full_utamunkahoz

Ez egy eklatáns példa…

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.08.31. 19:31:23

@aszora:
Egész biztos, hogy több.
Nyersanyag, szerszám stb. plusz szakmai felügyelet is kell.
Egy felügyelő 15-20 embert tud felügyelni, míg egy hivatalnok több száz ügyfelet ellát.

Kevés dologban lehetsz biztosabb, minthogy jobban jársz, ha odaadod segélyként és megbízol egy vállalkozót az elvégzésére.

A közmunka két dologra jó. Ha tartani akarod a lelket az emberekben. Illetve, ha ürügyet keresel a pénzfizetésre.

aszora 2010.09.01. 17:06:42

@Lord_Valdez, toronto:

Nézzétek, az a helyzet, hogy lehet, hogy ezt mondja az elmélet, én viszont konkrét gyakorlati példákat tudok az ellenkezőjére (pl. iskoalfelújítás-bővítés tizedanniyért, mint amennyibe a vállakozó került volna, szinte csak anyagköltség, kevés szakmunka).

Ez pedig strukturális szempontból is fontos: mert ahol mondjuk nagyobb a munkanélküliség, ott az önkormányzatoknak jóval kevesebb pénze van vállakozóra is értelemszerűen :)

Persze lehet pályázni stb. de talán nem kell magyaráznom, hogy itt is lehetnek problémák.

Persze ez attól is függ, hogy milyen feladatok vannak.
Nuygat-európában mondjuk, ahol minden csilli-villi ott lehet, hogy így van, olyan helyen meg ahol sok minden lerobbant, illegális szemét a település határában (mint mondjuk nálunk :)) stb. egyszerűen megoldható feladatok, ott legalább ezeket rendezni lehetne.

aszora 2010.09.01. 17:25:24

@aszora:
Ja még annyit: köözgazdasági ismereteim ugyan nem teljesek, de szerintem (és javítsatok ki ha tévedek) tőkét munkával is lehet felhalmozni, különösen olyan helyen ahol amúgy tőkehiány van, viszont (és részben éppen emiatt) jelentős munkaerő felesleg.

Fejlett országokban esetleg lehet igaz az, amit ti állítotok, mert eccerűbb odaadni a jövedelem egy részét egy szerődéses vállalkozónak egy adott feladatra, és finanszírozni a munkanélkülieket, csakhogy itt nincs annyi tőke és jövedelem, így feladatok sosem lesznek megoldva, esetleg olyan feladatok, ami alapfeltétele lenne a gazdasági fejlődésnek, hatékonyság növekedésnek stb.

Munkaerő viszont nagy mennyiségben áll rendelkezésre.

És az sem világos pl. hogy miért érte meg nekünk az M6-os vállakozókkal szerződve építeni úgy, hogy pl. Százhalombattánál a segédmunkások kelet-németek voltak...

Miért ne lehetne olyan szerződést kötni még egy vállakozóval is, hogy a segédmunkára az állam/önkormányzat adja pl. az embereket, ilyen esetben elrontani nem nagyon tud semmit...

Az állam mondjuk fizeti a közmunksok bérét, ennyivel kevesebb szerződése összeg, és akkor helybeni munkások dolgoznak, és feketefoglalkoztatás kockázata is nulla, nem tudja elcsalni a járulékot...

Mert elméletben nagyon jó ez a piac (már a mikor működik, van amikor azért igen), csak ugye ez itt magyarország, és piaci alapon is lehet olyan szerződést kötni, ami egyébb feltételeket is tartalamaz(pl. helyben foglalkoztatás, szerintem ilyen más gazdaságilag fejlettebb országokban is biztosan vannak, mert egyértelműen előnyös lehet bizonyos esetekben.)

Szóval az lenne a kérdésem, hogy szerintetek lehetséges tőke felhalmozás munkával (vagy pl. szellemi tőke tanulással? :))

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.09.01. 21:45:55

@aszora:
Társadalmi munkában is lehet nagyon szép dolgokat alkotni mégis igaz, hogy charity work doesn't work. Ez működik egy hónapig, kettőig, de sokáig nem.

Lehet, hogy bőséges a munkaerő, de a minősége igen silány. Ezek az emberek nem épp ráérő szakemberek, hanem egy kitudja honnan összeverődött, szakképzetlen, motiválatlan tömeg, kétes munkaalkalmasságival. Még kirúgni se tudod őket, mert munkanélkülivé válnának és közfoglalkoztatni kellene...

"Szóval az lenne a kérdésem, hogy szerintetek lehetséges tőke felhalmozás munkával (vagy pl. szellemi tőke tanulással? :)) "
Már próbálom egy ideje, de mérsékelt a siker :)
süti beállítások módosítása