nem a pék jóindulatától

"Az embernek ... állandóan szüksége van felebarátai segítségére, de ezt hiába várja pusztán a jóindulatuktól. [...] Ebédünket nem a mészáros, a sörfőző vagy a pék jóakaratától várjuk, hanem attól, hogy ezek saját érdekeiket tartják szem előtt." Adam Smith

Friss topikok

Címkék

30 as évek válsága (13) 4 1 (2) acemoglu (9) adam smith (6) adórendszer (29) adósság (11) adótudatosság (2) aea meetings (1) aghion (1) alan greenspan (3) alvin roth (1) argentína (1) árindex (2) árszabályozás (2) árverés (1) autóvásárlás (3) bankállamosítás (3) bastiat (3) becker (3) behaviorizmus (32) big government (2) bizalom (1) biztonság (1) buborék (5) bűnözés gazdaságtana (3) clark (4) credit crunch (1) daniel kahneman (1) defláció (3) depresszió (3) devizahitelek (2) devizapiac (1) diszkrimináció (3) döntéselmélet (2) drogpolitika (4) egészséggazdaságtan (4) elmélettörténet (1) energia (2) erkölcsi kockázat (8) értékek (3) értékpapírosítás (2) euró (12) európa (2) externáliák (1) fejlődésgazdaságtan (22) fejlődésgazdasgtan (2) félelem (1) felsőoktatás (9) fiskális politika (46) foci (5) fogyasztóvédelem (2) forint (2) francia (1) friedman (4) gary becker (6) gazdasági növekedés (11) gazdaságpolitika (47) gazdaságtörténet (7) gdp (2) globális aránytalanság (20) globalizáció (6) görög válság (12) hayek (4) humor (2) imf (11) imf hitel (2) incidencia (1) index (1) inferior (10) infláció (15) ingatlanpiac (1) interjú (14) io (1) irving fisher (1) it (1) izrael (1) japán (6) járadékvadászat (1) játékelmélet (4) jog és közgazdaságtan (5) john list (1) kamat (6) kapitalizmus (10) karácsony (1) kerékpár (1) kertesi gabor (1) keynes (12) keynesizmus (19) kezdi gabor (1) kína (19) kísérlet (2) klímaváltozás (7) költségvetés (6) konferencia (1) könyvismertetés (4) környezetgazdaságtan (4) korrupció (1) közjószág (2) közösségi gazdaságtan (3) krugman (23) külföldi segélyek (5) külföldi tőke (4) kvíz (1) lettország (1) likviditási csapda (3) luxus (4) maffia és allami transzferek területi eloszlása (1) magyar (23) makroökonómia (55) mancur olson (1) mankiw (1) maurice allais (1) megtakarítás (5) microfinance (1) migráció (2) mikroökonómia (20) mikroszimuláció (1) minimálbér (1) mnb (2) monetáris politika (22) multik (2) munkahelymegőrzés (5) munkapiac (22) murphy (4) nber (1) német (4) nobel díj (17) normál (1) nudge (6) nyugdíjrendszer (2) oecd (1) ökonometria (27) oktatási (44) olajárak (3) olasz (1) olivier blanchard (1) olson (1) paternalizmus (1) patrióta gazdaságpolitika (4) paul romer (1) paul samuelson (1) pénzillúzió (3) pénzügyi (6) pénzügyi rendszer (9) pénzügyi szabályozás (14) pénzügyi válság (16) piacgazdaság (1) pigou (1) politikai gazdaságtan (16) politikai intézményrendszer (13) portfolioblogger (126) profit (1) protekcionizmus (10) reform (2) rendszer (1) rendszerkockázat (1) richard thaler (1) rosling (1) shapley (1) shiller (1) Sims (1) stabilizáció (1) steven levitt (2) stigler (1) stizlitz (1) szabad piac (7) szabályozás (9) szociális támogatás (3) támogatás (4) tanulság (3) ted (3) tőkeáramlás (2) transzformációs válság (1) újraelosztás (1) usa (28) üzleti ciklus (8) válság (41) válságelemzés (20) válságkezelés (19) válság okai (9) valutaárfolyam (14) verseny (8) vita (27) yale (2) Címkefelhő

Válság és makroökonómia: Madár István

2009.05.22. 06:30 válságmoderátor

A szerzőről: Madár István a Budapesti Corvinus Egyetem Gazdaságpolitika tanszékének adjunktusa. Amiről azonban még híresebb: a Világgazdaság újságírója és szerkesztője 2006-ig, majd a portfolio.hu vezető elemzője és rovatvezetője. 2005-ben elnyerte a Magyar Nemzeti Bank médiadíját. Cikkeiben elsősorban a monetáris és (újabban) a fiskális politika aktuális kérdéseivel foglalkozik, a magyar gazdasági sajtóban párját ritkító felkészültséggel.

A hozzászólás egészben letölthető innen.

Mivel nem vagyok akadémiai, kutató közgazdász, szeretnék egy kicsit eltérni a vitaindítóban megfogalmazott kérdésektől, arról nálam jóval képzettebb szakemberek sok érdekeset és izgalmasat írtak a blog keretein belül. A közgazdász szakma felelőssége, a modellek jelentősége és jelentéktelensége helyett inkább arról gondolkodnék fennhangon, hogy mit hozhat a makro-gazdaságpolitika számára a válság, pontosabb az, ahogy a közgazdaságtudományra a válság hat.

„Miért sírunk vissza hirtelen olyan ötleteket, amelyeket néhány éve mindörökre meghaladottnak és kínosan maradinak tartottunk?” – teszi fel a kérdést a vitaindító, majd gondolkodásra buzdít, elismerve: „öntelt illúzió volna azt gondolni, hogy személyes szerepünk lehet az elméleti közgazdaságtan frontvonalának formálásában vagy a gazdaságpolitikai tanácsadás világszintű divatjának alakulásában.” Ami a gazdaságpolitikai tanácsadást illeti, úgy tűnik, hogy még a hazai tanácsadói divatba sem férkőzött be igazán a magyar közgazdaságtudomány, de ennél érdekesebb a helyzet a kis baromfiudvaron túl.

Régóta az az érzésem, hogy a mainstream közgazdaságtudomány alapvető konszenzusos megállapításai és a gazdaságpolitikai gyakorlat között viszonylag kevés a kapcsolat. Persze van erről egy sor magyarázatunk (hogy csak Kydland és Prescott időinkonzisztenciáját említsük), de igazából a közgazdaságtudomány az utóbbi évtizedekben is gyakran zavart közönnyel szemlélte a gazdaságpolitikusok atavisztikus keynes-i hagyományokon nyugvó keresletszabályozó, szavazatszerző tevékenységét. Ami persze néha alábbhagyott, néha felerősödött, de hogy létezik, azt a mostani válság kezelése is mutatja. Persze a neoklasszikus (vagy az újkeynesi) szintézis kénytelen kelletlen elismerte, hogy az olyan szélsőséges megállapítások, mint a rövid távon érvényesülő Barro-Ricardo ekvivalenciatétel, nem érvényesek. De azért leginkább csak megkönnyebbülten sóhajtott, amikor a válságmentes fejlődést figyelve visszaigazolni látta egyensúlyi tételeit. A politikusok meg csak játsszanak a homokozóban.

Ez szerintem így rendjén is van, ma már minden közgazdász „neoliberális” és „monetarista”, ha ezt a két fogalmat a politikai kommunikáció és az ős-keynes-i reflexek dimenziójában használjuk. (Eközben Keynes forog a sírjában, hogy – a modern közgazdaságtudományhoz való óriási hozzájárulásának dacára – micsoda primitív világlátást jellemeznek a nevével.) Amit azonban most látunk a világban, az zavarba ejtő, hiszen – legyünk őszinték – a mainstream válságmentes fejlődést ígért. Tudom, hogy ez mennyire leegyszerűsítő állítás, talán majd néhányan vitára kelnek vele. A tudomány a valóság megismerésének és leírásának módszere, így 20-30 év válságmentes fejlődés mellett érthető, hogy a fejlett világról miért építettünk fel magunknak optimista képet. Rugalmas, korlátozásoktól jelentősen mentesült piacok, jól informált gazdasági szereplők, pufferként is jól működő értékpapírpiacok – legfeljebb kicsit „súrlódgatunk”, de mi lehet itt a gond?

Persze ez egy merőben leegyszerűsített kép, de a válságért elkeseredetten felelősöket keresők körében kapóra jön, és nem kell figyelembe venni, hogy az utóbbi két-három évtizedben a közgazdaságtudomány óriásit fejlődött módszereit és szemléletét illetően is. Miközben meggyőződésem, hogy ez egy egyértelműen hasznos, értékes folyamat volt, mintha bele is szédült volna saját lehetőségeibe a közgazdász szakma.

Simonovits András erről úgy ír, hogy „1988 körül a fizikusok és a közgazdászok Santa Fé-i találkozóján a fizikusok csodálkoztak, hogy a közgazdászok mennyivel szabatosabban gondolkoznak, mint ők, de ugyanakkor nevettek, hogy a közgazdászok milyen buta modellekre pazarolják energiájukat.” Hasonló az érzésem, amikor tanulmányok tucatjait bemutató levelek érkeznek a mail-boxomba naponta. A közgazdászok közös nyelve a matematika és a modellépítés lett, de eközben mintha kicsit a lingvisztika irányába fordultunk volna. Sokan úgy gondolják, részben ez az oka annak, hogy felkészületlenül érte a szakmát a válság. Őszintén szólva ezzel kapcsolatban vannak kételyeim, de mégis zavartan olvasom azokat a véleményeket is, amikor önfelmentő feladatértelmezésekkel védekezik a közgazdász szakma. (Eközben persze bosszankodom akkor is, amikor közhelyes és hamis mérnök-közgazdász metaforákkal bizonygatják a laikusok: en bloc a közgazdászok okozták a válságot.)

A mostani válság lehetőség. Egyrészt arra, hogy felismerjük, melyek azok a területek, amelyek elkerülték a figyelmünket, vagy implicit módon azt gondoltuk róla, érdemtelenek a kutatásra. Egyes vélemények szerint jól lehet majd „modellekkel magyarázni” a kapzsiságot, szerintem inkább az állami intézmények magatartást, várakozásokat befolyásoló szerepét érdemes vizsgálni. Ha a válság kormányzati, szabályozói kudarc következménye (szeretek ebben hinni), akkor az intézményépítésben előre lehet lépni, ahogy annak idején a jegybanki függetlenség, vagy – itt-ott – a fiskális szabályok megteremtődtek.

Másrészt a válságra adott gazdaságpolitikai (fiskális és monetáris politikai) válaszok is példa nélküliek a modern kapitalista piacgazdaságokban, ez pedig rendkívüli lehetőségeket ad a különleges helyzetek megfigyelésére. Elég, ha ara utalunk, hogy Európa fejlett országai 10 százalék feletti GDP-arányos költségvetési hiányt mutatnak, és deklaráltan nem sietnek a csökkentésével. Olyan mintaországok, mint Nagy-Britannia vagy Írország három év alatt duplázzák, háromszorozzák az államadósság-állományukat – és emelkedő trendben maradnak. Az Egyesült Államokban a monetáris bázis a duplájára emelkedett fél év alatt, miközben a pénzügyi közvetítő szektor multiplikáló képessége eltűnt. A jegybankok – részben valószínűleg jogosan - az inflációs célkövetés sikereként élték meg az alacsony kamatok és az inflációmentes növekedés példátlan történelmi időszakát, ám utólag kiderült, hogy indokolatlanul laza volt a monetáris politika.

A fentiek alapján az alábbi kérdésekben fogom nagy érdeklődéssel kísérni a közgazdaságtudomány új kutatásait, válaszkísérleteit (miközben persze lehet, hogy egészen máshol találjuk majd meg az igazi válaszokat). Ezek egy részében már most is élénk vita zajlik, máshol talán még kevésbé pezseg a tudományos élet.

Hoz-e általánosítható tanulságokat a válság a pénzügyi szabályozók, ellenőrző intézmények területén? Elkezdődik-e a globális tőkepiacok szabályozásáról szóló gondolkodás, illetve hová vezet mindez? Milyen új felfedezéseket tesz a közgazdaságtudomány, a döntéselmélet, a politikai gazdaságtan a válság kapcsán?

Hogyan lehet az inflációs célkövetés rendszerét összehangolni a pénzügyi stabilitás követelményével? Meg lehet-e őrizni a transzparens szabálykövetést az új felfogásban? Érdemes-e kísérletet tenni arra, hogy az eszközárak alakulását világos módon a döntési procedúra részévé tegyük?

Milyen középtávú hatása lesz a „qualitative” és „quantitative easing” alkalmazásának? Kiderül-e valami új a monetáris politika cikluskezelő képességéről? Meg lehet-e infláció (esetleg újabb monetáris sokk által kiváltott reálgazdasági válság) nélkül úszni az extrém laza monetáris politikát?

Újra kell-e írni a transzmissziós mechanizmus összefüggéseit? Miként hat majd a magánszektor eladósodottsága a kamat-, illetve eszközár-csatornákra?

Melyik válságkezelő eszközök lesznek azok, melyekről évtizedek múltán is azt gondoljuk, hogy ezek sikeresek voltak, lesznek-e olyanok, amelyikre elborzadva gondolunk majd?

Milyen hosszú távú hatásai lehetnek az állam példátlan eladósodásának? Évtizedes kiigazítási igényt veszünk-e ezzel a nyakunkba? Miként ha majd a gazdasági növekedésre, esetleg akár a potenciális pályára is, hogy a hirtelen lazává váló gazdaságpolitikát várhatóan jóval hosszabb szigorú periódus követi majd?

Azt sejtem, hogy a közgazdaságtudomány főárama a válság hatására a laikusok számra kicsit elvont, köldöknézős irányból a gyakorlatiasabb kérdések felé mozdul. Talán születnek majd új, korszakos megállapítások, a diszciplína gondolkodását alapjaiban is formáló felfedezések. Ez talán nyitottabbá teheti közgazdaságtudományt, közvetve elősegítheti, hogy olyan „válsággyanús” területek is jobban a főáram középpontjába kerüljenek, mint az ökológiai fenntarthatóság kérdése. 

 


2 komment

Címkék: vita

A bejegyzés trackback címe:

https://eltecon.blog.hu/api/trackback/id/tr821135502

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

oblathg 2009.05.25. 00:30:51

Két észrevétel:
1. Szerintem félreértetted Rodrik hozzászólását a témához („zavartan olvasom azokat a véleményeket is, amikor önfelmentő feladatértelmezésekkel védekezik a közgazdász szakma.”) Itt nem önfelmentésről, hanem nagyon erős kritikáról, ill. önkritikáról van szó. Lásd pl.:
„The problem is that economists (and those who listen to them) became over-confident in their preferred models of the moment: markets are efficient, financial innovation transfers risk to those best able to bear it, self-regulation works best, and government intervention is ineffective and harmful.… They forgot that there were many other models that led in radically different directions. Hubris creates blind spots.”
Továbbá: „Instead of presenting menus of options and listing the relevant trade-offs – which is what economics is about – economists have too often conveyed their own social and political preferences. Instead of being analysts, they have been ideologues, favoring one set of social arrangements over others...stb.” Szóval Rodrik kifogásai hasonlóak azokhoz, amelyeket te is megfogalmaztál.

2. Mélyen egyetértek azzal a gondolattal, hogy a válság egyben lehetőség: egy darabig nem a meglévő elmélet alkalmazási lehetőségeinek kiterjesztésével, hanem a tapasztalatok feldolgozásával kellene foglalkozni. Ennek első lépése lehetne például Európa nyugati (Írország, Spanyolország) és keleti (balti országok) „tigrisei” gazdasági összecsuklásának feldolgozása. A válság lehetőséget adhat arra, hogy a sztereotípiáinkról is elgondolkodjunk.

rosencrantzhu 2009.05.25. 13:37:36

Szia,

nem Rodrik hozzászólása miatt írtam, az valóban kritikaként fogható fel. Ezen túl azonban sok olyan véleménnyel találkoztam a mindennapokban is, ami gyakorlatilag az "ez nem a közgazdászok dolga" érvekre hajazott.

MI
süti beállítások módosítása