nem a pék jóindulatától

"Az embernek ... állandóan szüksége van felebarátai segítségére, de ezt hiába várja pusztán a jóindulatuktól. [...] Ebédünket nem a mészáros, a sörfőző vagy a pék jóakaratától várjuk, hanem attól, hogy ezek saját érdekeiket tartják szem előtt." Adam Smith

Friss topikok

Címkék

30 as évek válsága (13) 4 1 (2) acemoglu (9) adam smith (6) adórendszer (29) adósság (11) adótudatosság (2) aea meetings (1) aghion (1) alan greenspan (3) alvin roth (1) argentína (1) árindex (2) árszabályozás (2) árverés (1) autóvásárlás (3) bankállamosítás (3) bastiat (3) becker (3) behaviorizmus (32) big government (2) bizalom (1) biztonság (1) buborék (5) bűnözés gazdaságtana (3) clark (4) credit crunch (1) daniel kahneman (1) defláció (3) depresszió (3) devizahitelek (2) devizapiac (1) diszkrimináció (3) döntéselmélet (2) drogpolitika (4) egészséggazdaságtan (4) elmélettörténet (1) energia (2) erkölcsi kockázat (8) értékek (3) értékpapírosítás (2) euró (12) európa (2) externáliák (1) fejlődésgazdaságtan (22) fejlődésgazdasgtan (2) félelem (1) felsőoktatás (9) fiskális politika (46) foci (5) fogyasztóvédelem (2) forint (2) francia (1) friedman (4) gary becker (6) gazdasági növekedés (11) gazdaságpolitika (47) gazdaságtörténet (7) gdp (2) globális aránytalanság (20) globalizáció (6) görög válság (12) hayek (4) humor (2) imf (11) imf hitel (2) incidencia (1) index (1) inferior (10) infláció (15) ingatlanpiac (1) interjú (14) io (1) irving fisher (1) it (1) izrael (1) japán (6) járadékvadászat (1) játékelmélet (4) jog és közgazdaságtan (5) john list (1) kamat (6) kapitalizmus (10) karácsony (1) kerékpár (1) kertesi gabor (1) keynes (12) keynesizmus (19) kezdi gabor (1) kína (19) kísérlet (2) klímaváltozás (7) költségvetés (6) konferencia (1) könyvismertetés (4) környezetgazdaságtan (4) korrupció (1) közjószág (2) közösségi gazdaságtan (3) krugman (23) külföldi segélyek (5) külföldi tőke (4) kvíz (1) lettország (1) likviditási csapda (3) luxus (4) maffia és allami transzferek területi eloszlása (1) magyar (23) makroökonómia (55) mancur olson (1) mankiw (1) maurice allais (1) megtakarítás (5) microfinance (1) migráció (2) mikroökonómia (20) mikroszimuláció (1) minimálbér (1) mnb (2) monetáris politika (22) multik (2) munkahelymegőrzés (5) munkapiac (22) murphy (4) nber (1) német (4) nobel díj (17) normál (1) nudge (6) nyugdíjrendszer (2) oecd (1) ökonometria (27) oktatási (44) olajárak (3) olasz (1) olivier blanchard (1) olson (1) paternalizmus (1) patrióta gazdaságpolitika (4) paul romer (1) paul samuelson (1) pénzillúzió (3) pénzügyi (6) pénzügyi rendszer (9) pénzügyi szabályozás (14) pénzügyi válság (16) piacgazdaság (1) pigou (1) politikai gazdaságtan (16) politikai intézményrendszer (13) portfolioblogger (126) profit (1) protekcionizmus (10) reform (2) rendszer (1) rendszerkockázat (1) richard thaler (1) rosling (1) shapley (1) shiller (1) Sims (1) stabilizáció (1) steven levitt (2) stigler (1) stizlitz (1) szabad piac (7) szabályozás (9) szociális támogatás (3) támogatás (4) tanulság (3) ted (3) tőkeáramlás (2) transzformációs válság (1) újraelosztás (1) usa (28) üzleti ciklus (8) válság (41) válságelemzés (20) válságkezelés (19) válság okai (9) valutaárfolyam (14) verseny (8) vita (27) yale (2) Címkefelhő

Mit szóljunk a műdugóhoz?

2009.05.21. 10:50 eltecon

A főváros nyáron szűkíti a városközponton áthaladó főutak kapacitását, úgy, hogy buszsávokat és kerékpárutat alakít ki. A mérnökök jól ki tudják számolni, hogy ugyanannyi autó mennyivel halad lassabban adott útszakaszon a sávok csökkentése esetén. De ha az a kérdés, hány autós dönt úgy, hogy leteszi az autóját a műdugó miatt, akkor a mindenbe beleszóló közgazdászok válaszolhatnak. Az, hogy buszra, trolira vagy taxiba száll-e valaki, az egyik nevezetes megjelenése a diszkrét döntések problematikájának, aminek vizsgálatáért Nobel-díj járt Daniel McFaddennek. (Magyarul itt lehet róla olvasni. update: Alul a szerző hozzászólásánál ott a majdnem végleges szöveg linkje.). A dugókról, externális költségekről és dugódíjról pedig budapesti ihletésű közgazdasági elemzés is készült.

Szóval mit is szóljanak a közgazdászok?


3 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://eltecon.blog.hu/api/trackback/id/tr891134827

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Ficere Ödön hírei 2009.05.21. 13:40:07

Fővárosi dugó-gateIkvai-Szabó Imre az utóbbi évek egyetlen rendes coming out-ját produkálta a minap. No persze nem szexuális szabadelvűsége volt az eset mozgató rugója, inkább azok a közlekedésszervezési gondolatai, amiket a többségi (autós) társadalom ne…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BrianBrian 2009.05.22. 20:43:47

Szerintem itt egyszem közgazdaságtani megközelítés számít, az is a közgazdaságtan pszichológiával való határvidékéről: a framing problémája. Amint a forgalomcsillapítás 'mesterséges közlekedési dugóként' került be a sajtóba, a nézők, olvasók agyát elöntötte a veres köd: ezek műdugókat akarnak kreálni, grrrrrr! és az ötlet elbukott.
A referencia: Tversky, Amos, and Daniel Kahneman, 1981. "The Framing of Decisions and the Psychology of Choice." Science 211: 453-458.

milkapista 2009.05.22. 21:30:27

Szerintem a cél jó. De ezzel a megoldással csak a káosz nőne.
Én az agglomerációban lakom és szerencsére már nem tanulok pesten. Gyönyörű a város, de az a rengeteg autó, az a bűz(amit egy vidéki, aki nem jár be mindennap tényleg érez) elrisztja az embert.
De a megoldáshoz kevés pár utat szűkíteni.
Szükség lenne valamiféle díj bevezétésére, párhuzamosan a tömegközlekedés fejlesztesével(az egész agglomerációban). Meg persze több, gyalogosoktól elválasztott bicikliút és biztonságos biciklitároló is kéne.

Az emberek elfogadható(előnyökel járó) alternatíva (alternatívák) felkínálása nélkül nem fognak leszokni az autózásról.

De ezzel szerintem sok újat nem mondtam:)

kezdi 2009.05.23. 12:12:20

Nahat, megtalaltatok a kotetet? Tokjo. Sokan sokat dolgoztunk rajta, de sokaig ugy ereztem, teljesen hiaba. Tehat megsem:)
Itt a link a McFadden cikkhez. Pontosabban egy utolso elotti valtozathoz.
http://www.personal.ceu.hu/staff/Gabor_Kezdi/Publications/Kezdi-2005-NobelKotet-McFadden.pdf
süti beállítások módosítása