A főváros nyáron szűkíti a városközponton áthaladó főutak kapacitását, úgy, hogy buszsávokat és kerékpárutat alakít ki. A mérnökök jól ki tudják számolni, hogy ugyanannyi autó mennyivel halad lassabban adott útszakaszon a sávok csökkentése esetén. De ha az a kérdés, hány autós dönt úgy, hogy leteszi az autóját a műdugó miatt, akkor a mindenbe beleszóló közgazdászok válaszolhatnak. Az, hogy buszra, trolira vagy taxiba száll-e valaki, az egyik nevezetes megjelenése a diszkrét döntések problematikájának, aminek vizsgálatáért Nobel-díj járt Daniel McFaddennek. (Magyarul itt lehet róla olvasni. update: Alul a szerző hozzászólásánál ott a majdnem végleges szöveg linkje.). A dugókról, externális költségekről és dugódíjról pedig budapesti ihletésű közgazdasági elemzés is készült.
Szóval mit is szóljanak a közgazdászok?